Her er siste nyheter om dødsstraff i 2019.
Publisert: 29. okt 2019, kl. 14:42 | Sist oppdatert: 27. aug 2020, kl. 11:58

Nigeria

Regjeringen i delstaten Ono har benådet 18 fanger. I tillegg fikk sju dødsdømte fanger omgjort sin straff til livsvarig fengsel.

Dette ble gjort i forbindelse med 59-årsjubiléet for uavhengighetsdagen.

(Kilde: dailypost.ng, 01/10/2019 og Hands off Cain 1/10!2019)

Gratis advokatarbeid

Death Penalty Representation Project er et tiltak i regi av den amerikanske advokatforeningen (American Bar Association) som setter dødsdømte fanger i kontakt med advokatselskaper som kan tilby dem gratis rettshjelp. Tjenesten er først og fremst tilgjengelig for personer som har blitt dømt til døden i første instans uten å ha fått skikkelig advokathjelp.

Personer som er tiltalt i straffesaker i USA og som ikke har råd til å betale for en advokat, får oppnevnt en pliktforsvarer. I det amerikanske rettssystemet, der penger og prestisje er helt avgjørende for en advokats karriere, er innsatsen slike pliktforsvarere gjør imidlertid svært varierende. Dette er en av grunnene hvorfor dødsstraff i USA i all hovedsak rammer de fattige.

Death Penalty Representation Project ble grunnlagt for 33 år siden, og nylig kunne man markere fange nr. 100 som slapp ut av dødssellen på grunn av advokatenes frivillige innsats. 15 av dem ble løslatt fordi det viste seg at de var uskyldige, mens de resterende 85 fikk dødsdommen sin omgjort til fengselsstraff.

- Ingen av disse seirene kom lett, i et system som er laget for å opprettholde en dødsdom selv om det finnes overveldende bevis for at en henrettelse ville være urettferdig, uttalte en talsperson for prosjektet.

(Kilde: Death Penalty Information Center 19.september 2019)

Amnesty Norges dødsstraffnettverk: 2 av 11 ble henrettet

I tidsrommet 2017 til sommer 2019 har dødsstraff-nettverket til Amnesty Norge aksjonert for 11 dødsdømte fanger.

1 er blitt løslatt (i Iran)

8 er ikke blitt henrettet fordi dommen ble omgjort eller saken satt på vent (i Hong Kong, Iran, Kina, Maldivene, Sudan, Vietnam)

2 ble henrettet (i Hviterussland)

Jon Trana Gerald Kador Folkvord

FÅ NYHETER OM DØDSSTRAFF I DIN INNBOKS

Bli oppdatert fem ganger i året

Ca. fem ganger i året publiserer vi "Nytt om dødsstraff" på amnesty.no, som er oppdateringer om dødsstraff verden over. Vi sender også ut ulike aksjonsoppfordringer på e-post. Ønsker du å motta oppdateringene og aksjonene? Send en e-post til [email protected] markert med "Dødsstraffbulletin".

Tidligere oppdateringer:

2021:

2020:

2019:

2018:

Nr. 1

For tidligere oppdateringer, søk på dødsstraffbulletin i søkefeltet.