Bilde

Velg skjema
Indicates required field
Velg beløp

Slik behandler vi dine personopplysninger

Når en krise inntreffer blir mange fratatt sine rettigheter. Som fast giver i Amnesty styrker du vårt arbeid for menneskene som er mest utsatt.

Visste du at Amnesty ikke mottar støtte fra staten? Det gjør at vi alltid kan si sannheten om en hendelse eller maktmisbruk. Vår uavhengighet er derfor helt avhengig av støtten fra mennesker som deg.

Din støtte vil blant annet bidra til å:

• Etterforske og avsløre brudd på menneskerettighetene
    Amnestys etterforskere er der det skjer - i krigssoner, i fangeleirer og andre steder hvor personer er utsatt. De møter menneskene som er berørt, og dokumenterer hva som har skjedd - ofte mens krigen fortsatt herjer rundt dem.

• Informere verden og stoppe maktmisbruk
    Så snart vi har dokumentasjon og bevis på at personer utsettes for overgrep eller diskriminering, sørger vi for at sannheten kommer frem.

Våre etterforskningsteam utarbeider rapporter, analyser og pressemeldinger, som brukes for å opplyse befolkninger, medier og maktutøverne.

• Beskytte rettighetene til mennesker som er utsatt
    Når en persons liv står i fare, starter vi hasteaksjoner og underskriftskampanjer som mennesker fra hele verden stiller seg bak. Denne mobiliseringen legger et enormt press på maktutøvere. På den måten står vi opp for mennesker som sitter uskyldig fengslet, som risikerer dødsstraff eller som har blitt fratatt sine rettigheter.

Dette går pengene til:

• 88 prosent av midlene går til å arbeide for menneskerettighetene
  • 6 prosent går til innsamling
  • 6 prosent går til administrasjon

Amnesty mottar ikke statsstøtte, med unntak av midler til noen konkrete
undervisningsprosjekter. Det gjør at vi er uavhengige av myndigheter og kan si
sannheten om enhver makthaver. Derfor er vi økonomisk avhengige av
mennesker som deg.

Amnesty International er godkjent av Innsamlingskontrollen.

Last ned årsregnskap for 2018