Publisert: 13. des 2023, kl. 10:06 | Sist oppdatert: 14. Apr 2024, kl. 17:09

English page here

På denne siden finner du alt av informasjon du trenger for å delta på landsmøtet 2024. NB! Informasjon på denne siden oppdateres løpende.

Trykk på spørsmålene under for å lese mer.

Her finner du en veibeskrivelse til Ambassaden!

Praktisk info:

Neste landsmøte vil avholdes 19. - 21. april i Oslo

Landsmøtet åpner offisielt lørdag 20. april kl. 09:00, men det vil tilbys program i forbindelse med Landsmøtet allerede fra fredag ettermiddag. Landsmøtets program er fortsatt under arbeid, og tidspunkt for avslutning kan endres. Endelige tidspunkter vil oppdateres løpende.

Landsmøtet 2024 arrangeres på Ambassaden i Henrik Ibsens gate 48 i Oslo.

Landsmøtet er åpent for alle medlemmer i Amnesty i Norge. For å ha stemmerett må du ha vært medlem minst seks måneder sammenhengende før landsmøtet avholdes. Du kan delta selv om du ikke har stemmerett.

Er du under 18 år må du ha samtykke fra foresatte. Du finner samtykkeskjema nederst på siden her.

Som medlem av Amnesty International i Norge (AI Norge) kan du enkelt logge deg inn på Min Side her. Velg innlogging (SMS-kode eller Vipps), og skriv inn ditt mobilnummer. På første siden, scroll ned til arrangementer. Her vil du finne arrangementet for landsmøte 2024.

Påmeldingsfrist er torsdag 14. mars 2024

Har du problemer med innloggingen? Ta kontakt med Amnesty på [email protected] eller tlf. 22 40 22 00, tast "2" for medlemsservice.

Landsmøtet har en deltakeravgift på 300 kroner for ordinære medlemmer og 150 kroner for medlemmer under 25 år. Dette inkluderer lunsj og møtebevertning.

Du kan betale med kort når du melder deg på. Hvis du ikke betaler her, vil du bli tilsendt betalingsgiro via e-post ved påmelding. Du er ikke sikret plass før betaling er gjennomført. Vi ønsker å gjøre deg oppmerksom på at ved betaling av deltakeravgift er påmelding bindende.

Reise til Landsmøtet bestiller du slev, men reiseutgifter kan refunderes av Amnesty etter deltakelse på landsmøtet. Dette forutsetter at du er medlem, har sjekket inn på landsmøtet og leverer kvitteringer (for frister og andre krav, se punkt for refusjon av reisekostnader). Det tilfaller en egenandel på 350 kr for ordinære medlemmer og 200 kr for medlemmer under 25 år. Se her for mer informasjon for deg som også skal på ungdomssamlingen.

Medlemmer må selv booke og betale for overnatting under landsmøte. Medlemmer under 25 år får tilbud om gratis overnatting.

Hvis du av økonomiske årsaker har problemer med å dekke kostnadene selv, kan du se på den økonomiske støtteordningen. Les mer om hvordan du booker overnatting i punktet under.

Landsmøtet 2024 vil foregå i Oslo.

Medlemmer over 25 år må selv booke og betale for overnatting under landsmøtet dersom de ikke dekkes av en av våre støtteordninger beskrevet under eller ikke kan sove hos venner/bekjent i Oslo.

Dersom du trenger å bestille overnatting selv finnes det mange gode alternativer i nærheten av Landsmøtelokalet. Vi bruker Scandic Solli Plass for overnatting til de under 25. Dette ligger rett i nærheten av landsmøtelokalet og vi kan derfor anbefale de som trenger overnatting å booke seg inn her.

Select Rate | Scandic Hotels ved å booke gjennom denne siden kan dere få 10% rabatt på hotellrom så lenge det er ledig.

Medlemmer under 25 år har anledning til å overnatte gratis på flermannsrom under landsmøtehelgen. Marker i din påmelding dersom du vil benytte deg av dette tilbudet.

Det er viktig at du selv huker av for om du trenger overnatting den ene eller begge nettene i påmeldingsskjemaet for landsmøtet.

Økonomisk støtteordning for deltagelse på landsmøtet:

Amnesty tilbyr også i år en støtteordning med gratis overnatting på landsmøtet, for deg som av økonomiske årsaker ikke har mulighet til å dekke kostnadene selv.Du kan lese mer om dette og søke her.

Alle må selv sørge for å bestille reise, men kan søke Amnesty om refusjon for eventuelle transportutgifter. Ved søknad om reiserefusjon, tilfaller en egenandel på 350 kr for ordinære medlemmer og 200 kr for ungdom under 25 år. Les mer om hvordan du kan søke refusjon i punktet under.

Deltagere må selv sørge for å bestille reise til Landsmøtet, men alle deltagere kan søke om refusjon for reiseutgifter. Ved reiserefusjon tilfaller en egenandel på 350 kr for ordinære medlemmer, og 200 kr for medlemmer under 25 år. Les mer om hvordan du kan søke refusjon i punktet under.

Amnesty i Norge har nylig innført en klimaplan for organisasjonen. Der er det bestemt at alle reiser under 7 timer (så langt det lar seg gjøre) skal foregå med andre transportmidler enn fly. Vi oppfordrer derfor alle medlemmer som må reise til landsmøte om å velge det transportmiddelet som har minst klimautslipp.

Søknad om refusjon skal skrives på fastsatt skjema: «Søknad om reiserefusjon» som ligger tilgjengelig på nederst på denne siden og må være mottatt av sekretariatet innen fredag 24. mai 2024.

Reisekostnadene i forbindelse med landsmøtet utgjør en betydelig utgiftspost, og vi ber derfor alle deltakere om å velge en rimelig reisemåte. Jo tidligere man bestiller, jo bedre er mulighetene for å få tak i billige billetter. Av klimahensyn, oppfordrer vi også medlemmer til å velge andre transportmidler enn fly, om mulig.

Vi dekker opp til følgende maksgrenser:

Svalbard: 6750 kr

Nord-Norge: 6750 kr

Midt og Vest-Norge: 6750 kr

Sør- og Øst-Norge: 5250 kr

Ved søknad om reiserefusjon, tilfaller en egenandel på 350kr for ordinære medlemmer og 200kr for medlemmer under 25 år. Billetter og andre bilag (kvitteringer) skal vedlegges søknaden. Søknader med manglende informasjon og/eller dokumentasjon vil bli returnert med informasjon om hva som mangler. Kan ikke dokumentasjon fremskaffes, vil søknaden bli avvist. Søknader som mottas etter 24. mai 2024 vil ikke bli behandlet og dermed ikke refundert.

Når det søkes om reiserefusjon, må reiseregning være signert før den skannes/avbildes med gyldig bilagsdokumentasjon (bankterminalutgifter er kun gyldig sammen med spesifiserte kvitteringer) og sendt til regnskap@amnesty.no som én pdf-fil, eller pr post til:

Amnesty International i Norge
v/Regnskap
PB 702 Sentrum
0106 Oslo

Landsmøte vil foregå i våre lokaler i Henrik Ibsens gate 48. Du kan enkelt komme deg hit med t-bane eller tog til Nationaltheatret stasjon eller trikk til Solli Plass.

Vi vurderer mulighetene for tolking på årets landsmøte. Meld ifra i påmeldingsskjemaet dersom du har behov for tolkning. Nærmere informasjon kommer.

Hvis det er noe du lurer på, kan du henvende deg til sekretariatet i Oslo på tlf 22 40 22 00, eller sende en epost til [email protected].

Organisatorisk info:

Alle sakspapirene til landsmøtet vil publiseres på AI Norges hjemmesider en måned før landsmøtet.

Å forberede seg godt til landsmøtet ved å lese papirene i forkant er en veldig stor fordel og vil gjøre det lettere for deg å delta på en konstruktiv måte.

Styringsdokumentene (vedtekter, osv.) til Amnesty finner du her.

Amnesty International i Norge er bevisst på unødvendig utskrift av dokumenter. Vi kommer derfor ikke til å skrive ut alle saksdokumentene for deltakerne. Ta gjerne med deg en PC, et nettbrett eller lignende som du kan lese dokumenter på. Hvis du ønsker utskrifter, ber vi deg om å gjøre dette selv i forkant av møtet.

Alle medlemmer i Amnesty i Norge kan delta på landsmøte. For å stemmerett må du ha vært medlem i organisasjonen i minst seks måneder.

Bli medlem her.

Forslag som krever endringer i Amnestys vedtekter må være styret i hende senest 3 måneder før landsmøtet : 19. januar 2024

For ordinære vedtaksforslag er fristen 6 uker før landsmøtet: 8. mars 2024

Forslag sendes inn til [email protected].

Her forteller medlem i Amnestys styre, Viktor Johannes Matre, hvordan man fremmer et vedtaksforslag til landsmøtet.

PS. Fristene i videoen var for landsmøtet 2018 og er derfor ikke lenger gjeldende.

Les mer om hvordan du fremmer forslag til landsmøtet her: Hvordan fremme et forslag til landsmøtet? | Amnesty International Norge

For å gjøre det lettere for alle å delta, vil vi arrangere opplæring og en gjennomgang av sakspapirer og prosedyrer før landsmøtet åpnes. Er du usikker på hvordan landsmøtet fungerer, anbefaler vi deg å delta på dette slik at du kan bli tryggere på hvordan du deltar.

Det vil i tillegg være en enkel gjennomgang av prosedyrene ved oppstart lørdag 20.april.

Vedtektene til Amnesty finner du her.

Her finner du Forretningsorden for Landsmøte i Amnesty i Norge. Den beskriver hvordan saksgang og hvordan Amnesty i Norges Landsmøtet gjennomføres.

Du kan også lese den Den gule håndboka - Alt du må vite om Landsmøtet, for å lære mer om hva du kan forvente på et Landsmøte.

Reiserefusjonsskjema - sendes til [email protected] som én pdf-fil