Er du mellom 13 og 19 år og interessert i menneskerettigheter? Da er Amnestys ungdomssamling noe for deg. Denne gangen møtes vi i hovedstaden fredag 19. april.

Click here for English

På Amnestys ungdomssamling får du muligheten til å møte likesinnede fra hele landet og lære om menneskerettigheter, bli inspirert til å gjøre aktivisme, få nye venner og bidra inn i Amnestys menneskerettighetskampanjer.

Denne helgen får du møte andre unge Amnesty-aktivister og du vil bidra til vårt menneskerettighetsarbeid ved å skape kreative aktivismeideer sammen med andre unge.

Her melder du deg på!

Program for ungdomssamlingen plakat
NB mindre justeringer kan forekomme:)

(Endringer kan forekomme)

09:00 innsjekk

09:30 Velkommen v/ leder og nestleder av ungdomsrådet

09:45 Generalsekretæren hilser ungdomssamlingen

10:00 Vi blir kjent med hverandre:)

10:30 Ungdom som endringsaktører - 60 år med aktivisme!

11:15 Pause

11:25 Mitt Amnesty - aktivister forteller

12:00 Lunsj

13:00 Amnesty og urfolks rettigheter

13:40 Energizer

13:50 Kreativ aktivisme

15:00 Pause

15:15 Hvordan ta ordet på Landsmøtet

16:00 Avslutning/ utsjekk

16:30 Takk for i dag<3 (ungdomsrådet holder valg)

Praktisk informasjon:

Tid: 19. april 2024 kl. 09:00:00-17:30

Sted: Ambassaden, Henrik Ibsens gate 48 (I underetasjen i samme bygg som kontorene til Amnesty)

Hvem: Ungdomssamlingen er åpen for alle mellom 13 og 19. Det er ikke krav om å være medlem i Amnesty, men det er bare medlemmer som får dekket reise og overnatting. Hvis du ikke er medlem ennå, kan du bli medlem her.

Under 18: Er du under 18 år på tidspunktet for samlingen, må foresatte gi sitt samtykke til at du kan reise og delta på arrangementet. Finn samtykkeskjema her.

Reise: Du må selv booke reise, men Amnesty dekker rimeligste reisealternativ. OBS det er en egenandel på reise på 200 kr. Book tidlig. Ta vare på kvitteringene, så kan du søke om å få refundert kostnadene dine fra ditt regionkontor. Utleggsskjemaet finner du nederst på denne siden. Legg alle kvitteringer sammen i samme PDF som skjemaet. Reiseregistreringsskjemaet MÅ være datert og signert, det holder ikke å maskinskrive navnet ditt i skjemaet. Hvis du trenger hjelp til å booke billetter eller ikke har mulighet til å legge ut, så kontakt regionkontoret ditt, så kan de hjelpe deg.

Språk: Dersom det er mange på samlingen ikke forstår norsk, så vil programmet vil foregå på engelsk. Det vil fortsatt være anledning til å snakke norsk hvis du er mer komfortabel med det.

Overnatting: Hvis du kommer langveisfra, får du overnatting på Cochs pensjonat, ikke langt fra lokalene vi skal være i. Vi booker deg inn på flersengsrom sammen med andre deltakere på ungdomssamlingen. Huk av for dette på påmeldingsskjemaet. Merk: Amnesty dekker ikke overnatting for folk som bor i Oslo-området!

Fravær: Siden samlingen holdes på en fredag, kan du gå glipp av undervisning. Ta kontakt med ditt regionkontor eller med Maria på [email protected], så får du tilsendt en bekreftelse som du kan levere på skolen. Dette skal gjelde som politisk fravær på videregående skole. Hvis du går på ungdomsskole, hør med din lærer om hvilke regler for politisk fravær som gjelder for deg.

Landsmøtet: Som vanlig holdes ungdomssamling fredagen før landsmøtet (19.04.) Landsmøtet er medlemmenes hovedarena for å bestemme hva Amnesty skal jobbe med og hvordan organisasjonen skal styres. Samtidig er landsmøtet en fin møteplass for inspirasjon og faglig påfyll, med besøk av spennende gjester fra inn- og utland. Så om du ønsker å bli hele helgen, har du mulighet til å ta del i å forme agendaen for hele organisasjonen i året som kommer. Du melder seg på landsmøtet her.

Vi ser frem til å møte både nye og "gamle" aktivister for en morsom og inspirerende helg. Hvis du har spørsmål, kan du kontakte Maria, som er prosjektleder for ungdomssatsningen på epost [email protected]

Beste hilsner

Maria (leder for ungdomsrådet)

Amalia (nestleder for ungdomsrådet)