Bilde

Kina og menneskerettighetene

Det går stadig verre for menneskerettighetene i Kina.

Kinesisk delegasjon på besøk i Norge

Denne uken kommer en kinesisk delegasjon på offisielt besøk til Norge. Tør Norge å snakke om menneskerettighetene med dem?

Onsdag 15. mai til fredag 17. mai kommer den kinesisk delegasjonen til Oslo og Stavanger. En av hovedaktørene bak politisk undertrykkelse, diskriminering og tortur i Kina skal på møter i Stortinget, på slottet og middag med norske politikere.

Vil de som møter dem bare bukke og neie, eller vil de våge å stå opp for verdiene de er blitt valgt til å forsvare? Les mer under:

Amnesty demonstrerer i Oslo og Stavanger

Ønsker du å delta? Klikk her for demonstrasjonen i Oslo og klikk her for demonstrasjonen i Stavanger

5 fakta om Kinas menneskerettighetsbrudd

1. Henretter flest i verden

Hvert år henretter Kina flere mennesker enn resten av verden til sammen. Informasjon om bruk av dødsstraff behandles som statshemmelighet, og myndighetene fortsetter å skjule omfanget av bruken av dødsstraff.

2. Overvåker og sensurerer befolkningen

Kina er en ledende utvikler av teknologi til overvåking og sensur. Hundrevis av nettsider har blitt blokkert eller forbudt i Kina, inkludert Facebook, Instagram og Twitter. Søkeresultater blir filtrert, og nettsider som inneholder ord som ”frihet”, ”menneskerettigheter”, ”Tibet” og ”Amnesty International” blir sensurert. Sosiale medier, blogger og annen informasjonsutveksling på internett blir strengt kontrollert, og det slås hardt ned på de som oppfordrer til diskusjon om demokrati eller avslører maktmisbruk.

Kinas nye lov om digital sikkerhet forplikter alle internettleverandører til å samarbeide fullt ut med myndighetene og utlevere sine brukere når de blir bedt om det.

3. Diskriminerer etniske minoriteter

Myndighetene forfølger personer som utøver sin religion eller sitt livssyn utenom de statskontrollerte, offisielle trossamfunn. Medlemmer av ”uregistrerte” katolske kirker og protestantiske grupper blir ofte urettmessig fengslet.

Kinesiske myndigheter har lenge drevet en systematisk undertrykking av landets uigurske minoritet. Deres mulighet til å snakke språket sitt eller utøve religionen sin blir stadig mer begrenset. Myndighetene fører offisielt en politikk for å oppnå «etnisk helhet». Nå har myndighetene nærmest etablert et terrorregime i Xinjinang-regionen. Bortføringene har økt i omfang og støttes av systematisk masseovervåkning av befolkningen i området.

Vil du gjøre noe? Hjelp oss å fortelle kinesiske myndigheter at interneringsleirene må stenges nå! Signer aksjonen under:

4. Fengsler enkeltpersoner som står opp for endring

Kinas myndigheter har de siste årene trappet opp jakten på advokater, menneskerettighetsforkjempere og folk som krever bedre rettigheter på arbeidsplassen. Mange hundre har blitt arrestert og delvis torturert. Ofte blir også familiene deres straffet.

5. Svekker arbeidet for menneskerettigheter i FN

Kina bruker sin store innflytelse i FN til å undergrave vernet om menneskerettigheter. Det er Kinas mål å erstatte FNs arbeid for å kritisere og stoppe menneskerettighetsbrudd med et system av samarbeid mellom stater «til gjensidig nytte», uten kritikk og uten at stemmer til menneskerettighetsforkjempere og uavhengige organisasjoner skal bli hørt.

Her kan du lese Amnestys siste rapport om Kina

Opp mot én million mennesker fra etniske minoriteter holdes innesperret i omskoleringsleire uten tiltale eller dom. Amnesty krever at myndighetene stenger leirene og lar familiene gjenforenes!