Aktivistportalen

SKRIV FOR LIV

Bli med på verdens største brevskrivningsdugnad sammen med hundretusenvis av mennesker fra hele verden. Signér aksjonene eller skriv et brev - da er du med på Amnestys globale kampanje "Skriv for liv".
Dette er Skriv for liv
Teodora Vásquez fikk solidaritetsbrev fra hele verden under Skriv for liv 2015. Hun var dømt til 30 års fengsel for en dødfødsel. Foto: Amnesty International
  • Verdens største brevskrivingsdugnad.
  • Mennesker fra 180 land deltar.
  • De skriver millioner av brev og signerer aksjoner.
  • Til støtte for mennesker som blir trakassert, truet og urettmessig fengslet.
  • Dette legger press på myndigheter og beslutningstagere.
  • Og viser at verden følger med.
  • De viser solidaritet med menneskerettighetsforkjempere og familiene deres.
  • Og skaper endring - aktivister blir løslatt og mennesker i fare får beskyttelse.
    Teodora del Carmen Vasquez ble i februar i år satt fri etter massivt press fra blant annet Amnesty.
    Her har Teodora nettopp blitt løslatt fra fengsel i El Salvador etter å ha sittet 10 år i fengsel for en dødfødsel. Foto: E.ROMERO 2018

Dine ord kan endre liv - bli med du også!

Se denne filmen om Skriv for liv.

Hva kan du eller gruppen din gjøre i Skriv for liv?

Det er mye spennende du kan gjøre på egenhånd eller sammen med gruppen din i Skriv for liv.

Husk på smittevern

Det er viktig at du følger Amnestys smittevernveileder, og ellers de lokale restriksjonene som finnes der du bor, hvis du skal arrangere en aktivitet i årets Skriv for liv kampanje.

Skriv solidaritetsbrev

Solidaritetsbrev

Et solidaritetsbrev er et brev du skriver for å gi støtte og vise solidaritet med mennesker som kjemper en hard kamp for sine egne og andres rettigheter.

Via lenke-boksen nedenfor får du veiledning steg-for-steg og konkrete tips til hva du kan skrive til hver av de seks sakene vi jobber for:

Tips til solidaritetsbrev

Skriv protestbrev

Et protestbrev er et brev du skriver til myndighetene i et land hvor du ber dem respektere menneskerettighetene og beskytte personer vi er bekymret for.

Følg lenke-boksen nedenfor for å finne både ferdige protestbrev du kan signere og steg-for-steg-veiledning for hvordan du kan skrive ditt eget protestbrev:

FERDIGE PROTESTBREV OG TIPS TIL DITT EGET

Signér aksjonene digitalt

Du kan også signere alle aksjonene våre digitalt. Følg lenke-boksen nedenfor for å finne alle Amnesty sine aktive aksjoner.

SIGNÉR AMNESTY SINE AKSJONER

Brevskrivingsverksted

Fra Skriv for liv-arrangement på Torgallmenningen i Bergen

Inviter venner, familie og bekjente til brevskrivingsverksted! Inviter til en hyggelig digital samling på for eksempel Teams, og skriv brev sammen selv om dere sitter adskilt. Det kan også vær en hyggelig aktivitet for familien sammen hjemme, i en tid hvor det ikke er så mye å finne på. Et digitalt verksted kan også fungere som en hyggelig juleavslutning for Amnesty-gruppa. Materiell finner du nederst på siden her.

Skriv et leserinnlegg i lokalavisa/ studentavisa

Når mennesker får sine rettigheter krenket, er det viktig at verden får høre om det. Det kan du bidra til ved å skrive et leserinnlegg i din lokalavis om én eller flere av sakene i årets Skriv for liv. Fortell hvorfor denne/disse sakene engasjerer deg, og hva andre kan gjøre for å bidra.

Usikker på hvordan skrive et leserinnlegg?
Send et utkast til din region, så kan du få hjelp på veien. Kontaktinformasjon nederst på siden.

I en tid der det er begrensete muligheter for fysisk aktivisme er leserinnlegg et veldig godt alternativ, og et viktig verktøy for å sette fokus på årets saker. Prøv å få til en lokal vinkling, skal du eller gruppa de gjøre noe spesielt på skolen/ der du bor i årets Skriv for liv?

Generelle tips til et godt leserinnlegg finner du her:

TIPS TIL ET GODT LESERINNLEGG

Husk på smittevern!

Amnesty har laget egen smittevernveileder som dere må overholde. Les gjeldende regler for samlinger og arrangementer her.

Undervisningsopplegg for skoleklasser

Amnesty har laget et digitalt undervisningsopplegg om Skriv for liv som passer godt for ungdomsskolen og videregående.

Er du elev? Foreslå for læreren din at dere gjør dette i timen.

Er du lærer selv? Da er det bare å ta i bruk opplegget.

Her finner du undervisningsopplegget om Skriv for liv

Foredrag

Har du lyst til å fortelle flere om Skriv for liv? Hva med å holde et digitalt foredrag om årets saker, etterfulgt av et brevskrivningsverksted. Du kan for eksempel holde foredrag for:

• Klassen din
  • Arbeidsplassen din eller arbeidsplassen til foreldrene dine
  • Familien din
  • Venner og kjente

Bestilling av materiell

Skal du eller gruppen din ha en aktivitet der dere trenger plakater eller fysiske case-cards med informasjon om hver sak? Da kan du bestille materiell fra din region ved å fylle ut skjemaet via knappen under.

Bestill materiell

Printe materiell selv

Under finner du materiell som du selv kan laste ned og printe om du ønsker det.

Regionene

Her finner du kontaktinformasjonen til den ansvarlige for Skriv for liv i din region. De kan kontaktes for alle spørsmål knyttet til aktiviteter i Skriv for liv.

default image

Andrea Giæver Loko

Opplæringskoordinator region nord

Tove Marie Paasche

Regionleder midt

Tanja Clifford

Regionleder vest
default image

Stine Solvoll Navarsete

Prosjektmedarbeider region øst

Gunvor Romsbotn

Regionleder sør

Prosjektgruppa

Prosjektgruppa kan kontaktes for fagspørsmål om Skriv for liv.

Frank Conde Tangberg

Prosjektleder