Når semesteret starter og ferske kull med studenter strømmer til studiestedet, er det en herlig mulighet til å ønske nye medlemmer velkommen til Amnesty International. Men hvordan tiltrekke seg oppmerksomhet i alt mylderet? Her har vi samlet noen gode ideer:

Som ny på et studiested, og kanskje som ny i byen vil enhver mulighet til å treffe likesinnede i et stimulerende og inkluderende miljø være kjærkommen.

Under fadderuka og de første ukene på nytt studie er folk rett og slett på let etter noe sosialt og gøy å ta del i. Dette kan selvsagt din Amnesty-gruppe tilby! Hva med å for eksempel:

I Canva er det lett å lage fint og engasjerende innhold. Vi har en egen Canvakonto med mange maler og bilder som gruppene kan bruke. Innlogging får du av regionkontoret ditt:)

Puss opp sosiale medier- kontoene deres!

Hvis dere har konti på sosiale medier, så vis dere fra deres beste side. Det er laget en enkel og fin manual som hjelper dere å finpusse some-kontoen din. Den finner du her.

stand Amnesty 60
Kreativ stand i forbindelse med Amnestys 60-årsjubileum i Trondheim

Stå på stand

Velg et sted med mye trafikk. Sørg for å ha noe godt på standen som får folk til å komme bort og slå av en prat. Pynt standen litt: plukk noen blomster, heng opp noen plakater og topp det hele med deres egne, vakre smil. Lag gjerne plakater som viser frem noe av det gruppa har gjort tidligere, eller hvordan årshjulet til gruppa ser ut. Det er fint om folk kan visualisere hva det innebærer å være medlem i akkurat deres amnestygruppe. Ha gjerne med en underskriftskampanje hvis dere tror dette kan være noe som trekker folk, men husk at denne gangen er målet først og fremst å få folk interessert i å bli med i Amnesty. Hent en bunke visittkort og brosjyrer på kontoret og del ut til de som ikke rekker å stoppe! Husk å alltid ha et neste møtepunkt som du kan invitere dem til: Et oppstartsmøte, en infokveld, film og pizza, pubquiz og/ eller rett og slett få dem til å melde seg på Studentsamlingen!

I mars 2022 slapp studenter et banner fra Operataket mens de samlet signaturer mot krigen i Ukraina.

Gjør et stunt!

Lite er så synlig, virkningsfullt og morsomt som et stunt! Det er bare fantasien som setter grenser for gruppa kan skape synlighet og oppmerksomhet for hvordan vi jobber. Hvorfor ikke gjøre et stort stunt på campus? Her har vi samlet noen gode ideer til å gjennomføre kreative stunts som skaper oppmerksomhet om sakene dere jobber med. Tenk gjerne stort, og hør med regionkontoret når det kommer til finansiering:)

Orienter dere om hva som skjer

Finn ut hva som allerede skjer på skolen de første ukene der det er naturlig for studentorganisasjonene å involvere seg. Kan dere for eksempel ta på dere ansvar for en del av rebusløp som skal skje, ha stand på foreningsdagene, og kanskje det er en spalte i studentavisen hvor foreninger og organisasjoner kan introdusere seg? Husk å registrere dere med oppdatert info på lister over aktive foreninger på studiestedets nettsider.

studenter på møte
Husk å sette stemningen med noe å spise og drikke. Det er alltid velkomment. Bildet er fra studentsamlingen i september 2021

Hold åpent infomøte

Lån en forelesningssal eller møterom for å holde åpent infomøte der dere forteller om Amnesty. Husk pizza eller annen servering og reklamer med at det blir mat og det selvsagt ikke er nødvendig med noen forkunnskaper. Benytt muligheten til å fortelle om alle mulighetene man har som ung aktivist i Amnesty.

Arranger en konsert!

Få på plass en lokal artist og forhør dere om dere kan bruke studenthuset/ studentsamfunnet som lokale. På regionkontorene kan du hente flotte nye bordbrikker med qr-koder som dere kan legge frem, og banner dere kan henge opp! Innled gjerne konserten med en liten appell eller inspirerende info om arbeidet dere gjør. Det finnes midler til å finansiere musiker og lokale, ta kontakt med regionkontoret for å høre mer om dette.

Plakater som denne finnes både på norsk og engelsk på regionkontorene. Eller dere kan lage deres egen så klart!

Infoplakater

Heng opp inspirerende og informative plakater på sentrale steder på Campus. Lag deres egne eller bruk plakatene våre som du kan hente på regionkontoret ditt.

Plakatene bør gi god informasjon om hva gruppa gjør og hvor ofte dere møtes. Om dere har designferdigheter i egne rekker er det flott om plakaten blir et blikkfang. Husk at studentboliger er lure steder å henge opp plakater. Det er også mulighet for å spørre om man kan vise innhold digitalt på en av studiestedenes infoskjermer.

Bruk studentenes egne kanaler:

Be om å få komme på studentradioen med en appell eller still til intervju, eller skriv et innlegg til studentavisa om hvor viktig det er å engasjere seg i samfunnsspørsmål. Hvis du knytter innlegget til en aktuell sak har du større sjanse til å komme på lufta eller på trykk. Avisen er kanskje ikke stedet for å drive rekruttering, men man synliggjør hva Amnesty jobber med og at man er tilstede på studiestedet. Les for eksempel Mia og Victoria fra Amnesty OsloMet som satte sportsvasking på agendaen i Universitas i februar 2022, eller Christiane som skrev om samtykke i Under Dusken i mars 2021.

hjerter på en snor
Ungdomsgruppa i Haugesund dekorerte skolen med hjerter i forbindelse med Pride-markering i 2021

Dekokorer campus

Sett fysisk preg på området studenter ferdes. Legg ut pamfletter og flygeblader på studentcafeene med info om arrangementer eller møter folk kan komme på. (Husk å spørre om lov først) Det er også veldig lov å være kreativ. I stedet for flyere kan dere jo dekorere på andre måter, Hør om dere får lov til å utsmykke en cafe, et tre eller et uteområde med kreative fremstillinger av menneskerettighetene, for eksempel som her. Husk å inkludere en QR-kode til siden deres og/ eller en lapp/plakat med info om et møtetidspunkt

Få taletid på slutten av forelesningene

Hør med forelesere om noen fra din gruppe kan få komme inn i forelesningssalen i begynnelsen eller slutten av en forelesning. Forbered deg godt og vær kort, og knytt gjerne det du sier opp til fagområdet forelesningen tilhører, om det er mulig. Legg igjen noen flygeblader, fortell om neste møte/ arrangement og fortell hvordan dere kan nås om det er noen som har spørsmål.

Andre ideer:

• Hør med biblioteket om dere kan lage et bord med bøker med aktuelle menneskerettighetstema, og plassere en håndlaget plakat som forklarer hvordan Amnesty jobber og alt man kan være med på hvis man blir med.
  • Noen som er glad i å strikke? Inviter til "Menneskerett og vrang" - strikkecafe med servering og innslag av menneskerettighetssaker.
  • Inviter til arrangement knyttet til en aktuell sak eller kampanje Amnesty har. Husk å si ifra i god tid hvis dere kunne tenke dere at en fra Amnestys administrasjon kommer og holder et innlegg.
  • Kontakt andre studentorganisasjoner som jobber med lignende tematikk som oss og samarbeid om et arrangement.
  • Inviter til menneskerettighetsrebus!
  • Arranger en piknik. Rigg dere til med teppe og noe bakverk i parken/ universitetshagen/ på Campus. Her kan dere i ro og mak og med god stemning presentere dere, svare på spørsmål og fortelle om alt det spennende man får være med på hvis man engasjerer seg i Amnesty. Husk å annonsere pikniken på SoMe og/ eller på plakater
  • Tips: husk å sjekke verktøykassa i aktivistportalen for nyttige tips for arbeidet i gruppa.

Finnes det ingen gruppe på ditt studiested? Start en da vel! Du får all den hjelpen og oppfølgingen du trenger av ditt regionkontor. Kontaktinformasjon til regionleder og oversikt over grupper finner du her.

Last ned plakat til bruk i rekruttering!

default image

Maria Skaare