Aktivistportalen
Bilde

Lokalgrupper

Lyst til å bli aktiv i Amnesty der du bor? Da bør du bli med i en av Amnestys lokalgrupper.
kart regionene

I en gruppe kan du jobbe sammen med andre engasjerte aktivister for å skape oppmerksomhet rundt menneskerettighetene og Amnestys arbeid.

Bli med i Amnesty, du også!

Scroll ned for å se oversikten over våre grupper og ta kontakt med den som passer for deg.

Er det ingen Amnesty-gruppe der du bor? Da kan du ta kontakt regionlederen i din region for å høre hvilke andre muligheter som finnes.

Amnesty er delt inn i fem regioner:

Region nord: Nordland, Troms og Finnmark, Svalbard
Region midt: Trøndelag, Møre og Romsdal
Region vest: Vestland
Region øst: Oslo, Viken, Innlandet, Vestfold og Telemark
Region sør: Agder og Rogaland

se arrangementer hvordan drive en lokalgruppe

← tilbake til aktivistportalen

Region øst

Regionkontor for fylkene Vestfold og Telemark, Viken, Oslo og Innlandet.
Camilla Rebekka Olsen

Region vest

Regionkontoret for fylkene Hordaland og Sogn og Fjordane.
Tanja Clifford

Region sør

Regionkontor for fylkene Agder og Rogaland.
Gunvor Romsbotn

Region nord

Regionkontoret for fylkene Nordland, Troms, Finnmark og Svalbard.
Ole Gunnar Solheim

Region midt

Regionkontoret for fylkene Møre og Romsdal og Trøndelag.
Tove Marie Paasche

Gruppe 35 Fredrikstad

Einar Hjørleifsson

Amnesty Volda

Vi er 5-6 stk, alle godt voksne (alder 60 – 80+), to fortsatt i arbeid til daglig. I flere år hadde vi et fast møte en gang i måneden, men det er en stund siden nå. Nå møtes vi etter behov, når vi skal planlegge aktivitet. Vi vil veldig gjerne ha nye medlemmer i gruppa - så ta kontakt!

Vi i gruppe 318 har stort sett sluttet å skrive brev, som var den tradisjonelle Amnesty aksjonsformen i mange år (noen grupper og medlemmer gjør det fortsatt). Nå er de fleste SMS-aktivister, som betyr at vi sender en underskrift digitalt når vi får en SMS fra Amnesty, ca 3 ganger pr måned, eller vi signerer aksjoner på hjemmesidene til Amnesty, begge deler på individuelt grunnlag. Her i Volda er vi som gruppe mer opptatt av utadrettet aktivitet, at vi skal vise igjen i lokalsamfunnet. Det gjør vi litt «i rykk og napp» i løpet av året, med noen faste aktiviteter som er:
«Skriv for liv» : Vi deltar i denne internasjonale Amnesty-kampanjen i november-desember hvert år, der vi samler underskrifter på folkebiblioteket over 3-5 dager, til støtte for 5-6 utvalgte personer, på ferdiglagde brev til myndighetene og direkte til enkeltmenneskene det gjelder.
Holocaustdagen 27.januar har vi en markering ved snublesteinen i sentrum.
1.mai holder vi appell på arrangementet etter fast invitasjon fra AP/SV.
17.mai stiller de som er i Volda i folketoget bak fanen til Amnesty International.
Pride-paraden under Bygdepride
Kvinnedagen 8.mars – av og til en appell, men mest vanlig med avisinnlegg om en sak valgt sentralt.
Regionmøte for medlemmer – årlig, alltid i februar i Ålesund.
Landsmøte – hvert annet år, om våren. Vi reiser vi som har lyst og anledning
Magnar Åm

Amnesty Tønsberg

Britt Bjørndal

Amnesty Tromsø

Eva Birgitta Riiser

Amnesty Stjørdal

Oddny Skeide

Amnesty Stavanger

Marianne Goesten

Amnesty Skien/Grenland

Tone Sissel Hübenbecker

Amnesty Oslo (gruppe 340)

Gruppe 340 består av fem godt voksne menn. Vårt hovedfokus er menneskerettighetssituasjonen i Aserbajdsjan og vi møtes jevnlig for å diskutere aktuelle saker.
Per Folkestad

Amnesty Namsos

Randi Grytli

Amnesty Molde

Molde gruppa startet opp igjen i mars 2019. Vi er en liten men engasjert gruppe mennesker som brenner for menneskerettigheter og ønsker å få mer fokus på dette i Molde regionen. Dette gjør vi ved å holde delta på lokale aktiviteter, skrive leserinnlegg, stå på stands og samle underskrifter til Amnesty's kampanjer, samt samarbeide med andre organisasjoner og festivaler i Molde. Nye medlemmer er alltid velkommen!
Miranda Ørke

Amnesty Lillestrøm

Margaret Solberg

Amnesty Juristgruppe Oslo

Cecilie Sjursen

Amnesty Eigersund

Else Marie Svanæs

Amnesty Bærum/Oslo

Gruppe 48 har 8 medlemer i alderen 40-75 år. Vi har møte i Oslo ein gong i månaden og arbeider primært med saker over tid, hovudsakleg ved å skrive/maile til styresmaktene i landet det gjeld og å kontakte andre aktørar som diplomatar, journalistar etc. Gruppa har (halv)årlege stands for fangar vi arbeider med, elles ingen «ute-aktivisme».
Marie Sleveland

Amnesty Arendal

Anne-Brit Dræge

Amnesty Student Volda

Veronika Helen Svartvatn

Amnesty Student Trondheim (NTNU)

Amnesty NTNU er en gruppe av og for engasjerte studenter i Trondheim!
Fast på vårt årshjul er i høstsemesteret markeringen av pride og Skriv-for-liv kampanjen, Menneskerettighetsuka i vårsemesteret. Nasjonale Amnestykampanjer og sakene som engasjerer gruppa til en hver tid er selvfølgelig med oss hele året, og blir gjennomført som underskriftskampanjer på stands, på sosiale medier eller vår egen oppfinnsomme aksjon. Målet vårt er å øke kunnskapen om menneskerettigheter og arbeidet som går inn i det, og ønsker å gjøre det på en kreativ og sosial måte. Det kan vi by på i våre faste møter annenhver uke, kurs, filmkvelder, debatter, brevskriving og alle andre arrangement gruppen kommer opp med.
Vi er alltid åpne for nye medlemmer, og svarer gledelig på spørsmål!
Sjekk gjerne ut våre sosiale medier hvor du finner tidligere arbeid, kommende arrangement og jevnlige oppdateringer fra gruppa.

Instagram: @AmnestyNTNU
Facebook: @AmnestyStudentTrondheim
Torunn Mikkelsen Bårdstu

Amnesty Student Tromsø

Jenina Rantala Eriksen

Amnesty Student Stavanger

Vi er en studentgruppe åpen for alle studenter i Stavanger, som både aksjonerer og har jevnlige sosiale kvelder. Hvert år arrangerer vi menneskerettighetsuka ved UiS, i tillegg til andre aksjoner som stands, filmvisninger og underskriftskampanjer. Vi er alltid åpne for nye medlemmer, og om du er interessert i å lære mer om menneskerettigheter, eller har lyst å få nye venner, håper vi at du vil bli medlem av vår gruppe!

Ta gjerne kontakt dersom du ønsker å vite mer - eller sjekk ut vår Facebookside!

Saria Hasan

Amnesty Student Oslo Met

Vi er OsloMet sin studentgruppe!
Som nyåpnet gruppe er vår visjon å aktivt spre kunnskap om både menneskerettigheter og ulike menneskerettighetsbrudd gjennom seminarer, filmvisning, debatter, stands og masse annet morsomt aktivistarbeid. Vi er en sosial og hyggelig gjeng som ønsker nye, engasjerte medlemmer velkommen!
Sjekk gjerne ut våre sosiale medier, og ikke nøl med å ta kontakt dersom du har noen spørsmål.
Instagram: @AmnestyOsloMet
Twitter: @AmnestyOsloMet
Natalie Kosiander

Amnesty Student NMBU

Helene Kamfjord

Amnesty Student Kristiansand

Halvor Nyhus Hagen

Amnesty Student Jus oslo

Silje Maria Hafskjold Sørum

Amnesty Student Bodø

Juni Ramm Haugland

Amnesty Student Blindern

Amnesty Student Blindern er en studentgruppe på universitet i Oslo campus Blindern. Vi arrangerer stands, debatter, panelsamtaler, filmkvelder o.l. for å belyse temaene og kampanjene vi jobber med. I tillegg til dette finner vi på sosiale ting innad i gruppen. Har du spørsmål er der bare å ta kontakt!
Maren Kristine Anmarkrud

Amnesty student Bergen jussgruppe

Jussgruppen er en undergruppe til Amnesty Student Bergen. I jussgruppen ønsker vi å rette fokuset mot det juridiske, og knytte det opp mot fagene på juridisk fakultet. Gruppen er selvfølgelig også åpen for studenter fra andre fakulteter. Vi arrangerer foredrag, faglige kvelder innad i gruppa og sosiale kvelder. Møter holdes på mandager på The Impact Hub, ta kontakt med leder hvis det er noen spørsmål. Bli med!
Ingvild Hardal

Amnesty Student Bergen Aktivistgruppe

Aktivistgruppen er en av undergruppene i Amnesty Student Bergen, som har hovedfokus på aksjoner og aktivisme generelt, og er åpen for alle studenter og ellers interesserte! Vi har møter annenhver mandag, hvor vi planlegger arrangementer og aksjoner som omhandler Amnestys saker, spesifikt saker som engasjerer medlemmene av gruppen vår. Vi planlegger alt fra stands, debatter, filmvisninger og konserter – generelt alt av kreative ideer som medlemmene våre har! Vi samarbeider også tett med de andre undergruppene i Amnesty Student Bergen.
Live Aadneram Enevoldsen

Amnesty Student Bergen

Juni Emilie Baardvik

Amnesty Harstad

Jenina Rantala Eriksen

Ufa-gruppe 2289 Drammen vgs

Thea-Celine Andersen

Ufa-gruppe 2277 Fredrikstad

Sara-Alvilde Larsen

Ufa-gruppe 2273 Hetland VGS

Hei, vi er en gruppe på Hetland videregående skole i Stavanger. Vi er alltid åpne for nye medlemmer og tar de i mot med åpne armer. Hvis du har noen spørsmål er det bare å ta kontakt :) Alle er velkomne :)
Eirill Steinset

Amnesty Ungdom Vardafjell

Azzat Kuze

Amnesty Ungdom Vågen

Vi er en Ungdomsgruppe som hører til i Sandnes, vi er åpne for alle nye medlemmer alderen 13 - 25 år! Møtene våre er på Vågen Videregående skole hver tirsdag i partallsuker kl.15.30 til 17.00. Vi har mange morsomme og lærerike aksjoner, og kanskje vi jobber for akkurat din hjertesak. For de fleste ungdom har CVen en del å si, Amnesty på CVen gir dere bare flere muligheter. Høres dette ut som noe for deg, ta gjerne kontakt<3
Une Eiriksdatter

Amnesty Ungdom Tønsberg

Victoria Steen Hansen

Amnesty Ungdom Trondheim

Hos ungdomsgruppa i Trondheim er alle velkommen. Vi har medlemmer fra flere skoler i Trondheim, og alderen på oss i gruppa rangerer fra 13 til 19 år. I ungdomsgruppa arrangerer vi spennende og underholdende events om menneskerettigheter. Å bli aktiv i Amnesty er en utrolig givende fritidsaktivitet, hvor man kan ha det gøy samtidig som man utgjør en forskjell. Vi har arrangert Skriv for liv, debatter, stunts og samlet underskrifter for Amnesty sine aksjoner. Vi har faste møter hver uke hvor vi sammen planlegger hva vi skal gjøre for å synliggjøre brudd på menneskerettighetene. Det gruppa velger å fokusere på er fullt og helt opp til oss som er aktive i den, noe som gir hvert gruppemedlem sjansen til å bestemme hvilken retning gruppa skal ta. Nye medlemmer er alltid velkommen, så det er bare å ta kontakt. Vi ser fram til å møte deg!

Sjekk gjerne ut vår instagramkonto: @Amnestyundomtrondheim
Jenni Sletta

Amnesty Ungdom Tastarustå

Eirill Steinset

Amnesty Ungdom Sandefjord

Ninawa Shlimon

Amnesty Ungdom Oslo International School

Frøya Mostue-Thomas

Amnesty Ungdom Oslo

Vi er en Amnesty-gruppe for all ungdom mellom 13 og 19 år i Oslo.
Vi har møter annenhver tirsdag kl 18-20 på kontoret i Grensen 3.
Alle er velkommen!
Julie Louise Mcgeorge

Amnesty Ungdom Kongsgård

Thea Mossige Johannessen

Amnesty Ungdom Kongsbakken

Katrine Mikkelsen

Amnesty ungdom Katta Oslo

Ingeborg Frich Molteberg

Amnesty Ungdom Blindern

Ingrid Ellis

Amnesty Ungdom Bergen Sentrum

Amnesty Ungdom Ålesund

Vi er en liten men engasjert gruppe med ungdommer i alderen 17-22 år, som ønsker å kjempe for menneskerettigheter. Dette gjør vi ved å holde foredrag, delta på lokale aktiviteter, skrive leserinnlegg, stå på stands og samle underskrifter til Amnesty's kampanjer. Høres dette interessant ut? Ta kontakt! Nye medlemmer er alltid velkommen.
Benedicte Tømmerdal