Enten du er helt ny i Amnesty eller har vært med en stund, har du mange spennende muligheter til å bidra inn i organisasjonsdemokratiet, møte likesinnede og utvikle deg som menneskerettighetsforkjemper. På denne siden har vi samlet noen av dem:

Verv i gruppen din

Alle amnestygrupper velger seg en gruppeleder, som leder gruppen og har ansvar for å holde kontakt med administrasjonen. Oftest har gruppene også en nestleder, og man kan også utpeke økonomiansvarlig, arrangementansvarlig, sosiale medier-ansvarlig og kanskje også en sosialt- og moro-ansvarlig. Gjennom et slikt verv får du verdifull organisasjonserfaring samtidig som du får mulighet til å bruke tiden på de tingene du liker best å holde på med. Du får oppfølging av ditt regionkontor og din gruppeleder hvis du møter utfordringer eller trenger noen å sparre med. Erfaring med verv fra en frivillig organisasjon er verdifull erfarings som du vil ha nytte av senere i arbeidslivet.

bannerverksted
Maria Hoell er leder for Amnesty Ungdom Haugesund. Her på ungdomsrådsmøte i september 2021

Ungdomssamlingen

Hver vår arrangerer ungdomsrådet en samling for deg som er mellom 13 og 19 år. Her samles både helt nye medlemmer og folk som har vært med lenge, til en sosial og lærerik samling, som vanligvis legges i tilknytningen til Amnestys Landsmøte. På den måten blir det også lavere terskel for deg som er ung til å delta på Landsmøtet. Du som er medlem i Amnesty vil få dekket reise- og overnattingskostnader i forbindelse med samlingen, og deltakelse på samlingen gir rett til politisk fravær fra skolen din.

På Ungdomssamlingen 2022 var temaet Pride og retten til å elske den man vil og være den man er. Det er ungdomsrådet som bestemmer temaet for samlingen.

Studentsamlingen

Hver høst arrangerer studentrådet en samling for alle landets studentaktivister. På studentsamlingen er det studentene selv som setter agendaen. Det inviteres spennende foredragsholdere og vi diskuterer aktuell menneskerettighetstematikk. Den siste dagen lager og gjennomfører vi en aksjon om et tema vi har diskutert.

Bildet viser to personer på en scene foran et publikum
Victoria Steen Hansen og Tayiba Haji var leder og nestleder for studentrådet i 2021-22 og arrangerte den første studentsamlingen etter to år med digitale møter.

Landsmøtet

Landsmøtet er Amnestys øverste organ og arrangeres årlig. Her er alle medlemmer velkomne til å delta, og alle som har vært medlem i seks måneder har stemmerett. Det er Landsmøtet som bestemmer hvilke saker Amnesty skal prioritere i året som kommer. I forkant av Landsmøtet arrangeres det også regionale møter der du som medlem får mulighet til å sette deg inn i hvordan organisasjonsdemokratiet fungerer og hvordan du for eksempel kan legge frem vedtaksforslag. Her kan du lese mer om hvordan et landsmøte foregår i praksis.

Abysinia og Martin satt i aktivistkomiteen i forkant av Landsmøtet 2022 og gjorde at Landsmøtet ble et god møteplass mellom landets Amnestymedlemmer.

Bli representant i Amnesty Norges styre

Alle medlemmer i Amnesty i Norge har rett til å foreslå seg selv eller andre medlemmer til styret. Valgkomiteen mottar forslag på kandidater som gir god fordeling av kompetanse, kjønn, alder, geografi og mangfold i det norske samfunnet. Det er Landsmøtet som velger styrerepresentantene. Styret består av åtte medlemmer og fire varamedlemmer. Siden 2018 har det vært vedtektsfestet at mist et av de faste styremedlemmene skal være ungdomsrepresentant.

Juni Baardvik legger frem forretningsorden på Landsmøte 2022. Juni ble valgt inn i styret som vara i 2020 og som ordinært styremedlem i 2021.

Bli kursholder

Er du god til å formidle og har et brennende engasjement for menneskerettigheter?

Amnestys dyktige frivillige kursholdere reiser rundt til skoler og Amnesty-grupper og holder kurs og workshops. Kursholderne får helgekurs med pedagogisk opplæring, og deltar på 4-6 kursholdermøter i året. Les mer om kurslederrollen her.

Introkurs Amnesty

Nordic Youth Conference

Nordic Youth Conference arrangeres hver sommer sommeren og samler 50 aktivister mellom 16 og 24 år. Det er ingen krav om å ha vært aktivist lenge for å delta, du kan søke selv om du er helt ny. Her møter du unge fra Sverige, Danmark, Norge, Finland og Island og sammen lærer dere om spennende menneskerettighetssaker. I løpet av EYM planlegger og utfører deltakerne en aksjon omkring et bestemt tema. Man vokser mye på denne opplevelsen. NYC er en herlig mulighet til å møte nye venner og bekjente fra hele Norden som deler ditt engasjement. Les om sist gang NYC ble arrangert fysisk i Oslo!

Deltakere NYC
Nordic Youth Conference er en ypperlig anledning til å møte likesinnede fra hele Norden. I 2022 vil den avholdes utenfor Helsinki, Finland.

European Youth Meeting

Hvis du er mellom 18 og 24 år og har litt fartstid fra Amnesty, har du muligheten til å bli én av to norske deltakere på European Youth Meeting. EYM er en årlig konferanse for erfarne ungdomsaktivister mellom 18 og 24 år hvor du får muligheten til å utvikle din menneskerettslige kompetanse og aktivismeferdigheter. I tillegg får du muligheten til å bli kjent med Amnesty-aktivister fra hele Europa! Her kan du lese om EYM 2019 som ble arrangert i Brussel.

I løpet av EYM vil deltakerne utforme og avholde en aksjon om et bestemt menneskerettighetstema.

Youth Power Action Network

Er et nettverk av unge aktivister fra hele verden der man kan utveksle ideer og erfaringer, og være med å forme hvordan Amnesty legger til rette for ungt engasjement. Det er plass til ti engasjerte aktivister fra hver seksjon. Det tilbys sporadiske møter og workshops der aktivistene kan utveksle ideer og erfaringer og bli inspirert til å videreutvikle sin egen aktivisme. Det er blant annet unge aktivister fra hele verdens Amnesty-seksjoner som har bidratt i utformingen av vår globale Ungdomsstrategi.

Youth Power Action illustrasjon
Illustrasjon fra "Youth, Power, Action! Global Children and Youth Strategy (2022-2025)"

The Global Youth Collective

Amnesty Internationals Global Youth Collective er et team av Amnestys ungdomsledere (under 25 år) og Amnesty-ansatte med som har ungdomsaktivisme som en del av stillingen sin. Medlemmer i dette kollektivet velges for to år, og fungerer som talspersoner for ungdomsspørsmål og bidrar til å styrke ungdomsperspektivet både innad i Amnesty International og utad. GYC bistår relevante team i Amnesty med råd og veiledning om hvordan inkludere ungdomsperspektivet i møter, kampanjer og strategiarbeid.

Global Youth Collective AI
Global Youth Collective, er et internasjonalt kollektiv av ungdomsledere der verv utlyses for to år av gangen.

Dessuten:

Amnesty-seksjoner i andre land, inviterer gjerne unge aktivister utenfor egne grenser til deltakelse på samlinger, møter og kurs. For eksempel har noen av våre aktivister fått mulighet til å bli med på:

Til slutt:

Ungdom og studenter er drivkraften i Amnesty International Norge, og du som bruker din fritid og din energi på å jobbe for menneskerettighetene er viktig for at vi skal nå våre felles mål. Men: før du kan ta vare på andre, er det viktig at du tar vare på deg selv. Som aktivist møter du tematikk som kan være vanskelig og tung å forholde seg til, og dessuten har mange av oss flere forpliktelser og områder av livet som krever mye av oss. Vi kan kjenne på følelsen av å bli sliten, utilstrekkelig og overveldet. Dette er ikke følelser Amnesty skal vekke hos noen. Amnestyungdom fra hele verden har gått sammen om å lage en håndbok som kan hjelpe unge aktivister som deg selv med å gjenkjenne og håndtere tegn på stress, frustrasjon og utbrenthet. Boken finner du her. Det arrangeres også sporadiske "wellness"-workshops nasjonalt og internasjonalt.

Wellness illustrasjon
Illustrasjon fra boken "A wellbeing workbook for youth activists "
default image

Maria Skaare