Bilde fra landsmøte 2018
Velkommen til Amnestys digitale landsmøte 24. til 25. april 2021. På denne siden vil det legges ut informasjon fortløpende fremover mot landsmøtet.

Landsmøtet for 2021 er gjennomført.

Utenriksminister Ine Eriksen Søreide.
Utenriksminister Ine Eriksen Søreide kommer og taler til landsmøtet.
Foto: Asgeir Spange Brekke, FD/UD

Meld deg på landsmøtet her

Landsmøtet er høydepunktet for organisasjonen vår, hvor vi samler medlemmer fra hele landet og bestemmer veien videre sammen.

Landsmøtet 2021 vil bli gjennomført digitalt på nett. Avgjørelsen er tatt på grunn av den usikre situasjonen med Covid-19 og risikoen for å bidra til smittespredning. Det blir likevel et viktig og spennende landsmøte med variert program, og vi håper ved å gjøre landsmøtet digitalt at flere får muligheten til å delta og være med på å ta viktige valg for organisasjonen vår.

Portrett av Sigrid Bonde Tusvik
Sigrid Bonde Tusvik kommer, kommer du?

Praktisk informasjon

Tid: Offisiell åpning av Landsmøtet er lørdag 24. april, men fredag 23. april gjennomfører vi arbeidsgruppe økonomi kl. 18:30-20:00. Lørdag 24. april begynner Landsmøtet kl. 10:00 med pålogging fra kl. 09:30 med avslutning ca. kl. 15:00. Søndag 25. april begynner programmet også kl. 10:00 med pålogging fra kl. 09:30 og avsluttes ca. kl. 15:00. Fullstendig program med nøyaktige klokkeslett finner du under sakspapirene for landsmøtet lenger nede på denne siden.

Sted: landsmøtet vil foregå digitalt på Teams og med appen Voter for å stemme og ta ordet, slik vi gjorde på Landsmøtet 2020. Vi holder opplæringer i forkant og vil legge ut bruksanvisninger, slik at alle skal kunne føle seg trygge på å delta.

Hvem: Landsmøtet er åpent for alle medlemmer. For å ha stemmerett, må du ha vært medlem av organisasjonen sammenhengende i minst 6 måneder før landsmøtet. Hvis du ikke er medlem, kan du melde deg inn her.

Kostnader: siden landsmøtet blir digitalt er det gratis å delta.

Påmeldingsfrist: 6. april, men meld deg gjerne på allerede nå!

meld deg på landsmøtet her

Hva er egentlig et landsmøte?

Landsmøtet er medlemmenes hovedarena for å bestemme hva Amnesty skal jobbe med og hvordan organisasjonen skal styres. Samtidig er landsmøtet en fin møteplass for inspirasjon og faglig påfyll, med besøk av spennende gjester fra inn- og utland.

Her er noe av det du får oppleve på årets landsmøte:

Behandling av Amnesty i Norges strategi 2022 – 2028
Dette blir den største saken på agendaen. Strategien er vårt viktigste verktøy for å sikre at arbeidet vårt blir relevant og slagkraftig i årene framover, og vi håper derfor du som medlem vil bidra i denne diskusjonen slik at strategien blir så god som mulig. Her finner du Amnestys nåværende strategier. Interimstrategien for 2021 er det nåværende utkastet på strategi for 2022-2028, men her vil det sannsynligvis komme endringer før dette legges frem på landsmøtet.

Ønsker dere å følge landsmøtet i en gruppe?

Det kan være hyggelig og givende å delta på det digitale møtet sammen med andre, og det må dere gjerne gjøre så lenge dere følger disse kjørereglene. Trenger du støtte til å finne egnet lokale kan du ta kontakt med din regionleder.

Arbeidsgrupper som diskuterer vedtaksforslag
Fredag kl. 18.30 er det arbeidsgruppe økonomi. På lørdag går det to parallelle arbeidsgrupper: organisasjon og menneskerettigheter. Arbeidsgruppene tar for seg ulike punkter av strategien og andre vedtaksforslag som kommer fra styret og medlemmer. Arbeidsgruppene lager forslag til vedtak som diskuteres i plenum på søndag. Du melder deg på arbeidsgruppene i påmeldingen til landsmøtet.

Amnesty-gruppen på St. Olav deltar på Amnestys digitale landsmøte høsten 2020 sammen.
Amnesty-gruppen på St. Olav deltok på Amnestys digitale Landsmøte 2020 sammen.

Valg av styremedlemmer
På landsmøtet 2021 skal det velges tre faste styremedlemmer og fire varamedlemmer til styret. Videre skal det velges fire medlemmer til valgkomiteen. Valgkomiteens innstilling til nytt styre, samt videoer av styrekandidater på valg finner du på denne siden. Der finner du også informasjon om å fremme benkeforslag.

se valgkomiteens innstilling og videoer her

Kulturelle innslag

• Nestengeneralsekretærens ord v/ Sigrid Bonde Tusvik
    Vi er så heldige at selveste Sigrid Bonde Tusvik har sagt ja til å komme og ha standup om menneskerettigheter for oss!
  • Beharie (Christian Beharie) kommer og synger for oss
    Inspirert av soulens råskap og de melodiøse linjene hentet fra pop, indie og singer-songwriter-sjangeren, skaper han en unik musikalsk verden.
  • Slam-poesi fra Asha Abdullahi
    Asha Abdullahi er en ung SLAM!poet som blant annet har gjort seg bemerket på Oslos Slam-scene; Uhørt i Strøget. Hun skriver dikt om identitet, selvforståelse, samfunnsproblemer og krysningspunktene mellom disse temaene.

Faglig påfyll

En viktig del av landsmøtet er faglig påfyll relatert til vårt viktige arbeid for menneskerettighetene i Norge og verden. Også i år vil det være spennende gjesteforedrag på landsmøtet.

• Utenriksminister Ine Eriksen Søreide
    Utenriksministeren kommer og taler til landsmøtet, og det blir mulig å stille henne spørsmål.
  • Samtale mellom Lina Al-Hathloul og seniorrådgiver Ina Tin
    Spis lunsj og hør de prate om Linas søster, Loujain Al-Hathloul, hennes aktivisme og fangenskap, og situasjonen for kvinnelige menneskerettighetsforkjempere i Saudi Arabia.
Bilde av ordstyrere og tidligere styreleder Kjetil Haanes fra talerstolen på landsmøtet 2020.
Ordstyrere og tidligere styreleder Kjetil Haanes fra talerstolen på landsmøtet 2020.

Aktivisme
Over hele landet og på nett driver Amnestys grupper og aktivister med kreativt og målrettet menneskerettighetsarbeid. På landsmøtet skal vi vise frem noe av hva dere har oppnådd den siste tiden.

Aktivistpriser
På landsmøtet 2021 skal vi for første gang dele ut aktivistpriser. For å få til det så trenger vi at dere bidrar med nominasjoner. Vet du om en aktivist eller gruppe som har utmerket seg spesielt den siste perioden? Nominér dem og bidra til å hedre våre dyktige aktivister!

Les mer og nominer til aktivistprisene her

Fullstendig program for landsmøtet finner du i sakspapirene for landsmøtet lenger nede på siden.

Du kan bestemme hva som skal diskuteres på landsmøtet!

Alle medlemmer kan fremme forslag til landsmøtet. Det betyr at du enten alene, eller som en gruppe kan foreslå endringer i organisasjonen, tematikk vi skal fokusere på, eller lignende. Ønsker du alene eller sammen med andre å fremme et nytt forslag til landsmøtet, er fristen 6 uker før landsmøtet. Du kan lese mer om hvordan du gjør det her.

Meld deg på landsmøtet her

Sakspapirene til landsmøtet 2021

Under finner du alle sakspapirene til landsmøtet. Vi anbefaler deg å lese de på forkant slik at du kan delta i diskusjonene på en god måte.

Om landsmøtet

Som medlem av Amnesty International i Norge (AI Norge) kan du enkelt logge deg inn på Min Side. Hvis du ikke har logget deg inn før, men har registrert e-post eller mobilnummer i ditt medlemskap, velger du «Bli Min Side-bruker», fyller ut skjemaet, og får tilsendt passord på epost/mobil. Logg deg så på med valgt brukernavn og tilsendt passord. Velg fanen "Arrangement" og fyll ut påmeldingsskjemaet til landsmøtet. Lenke: minside.amnesty.no.

Påmeldingsfrist til landsmøtet er 6. april.

Når du er inne på Min Side er det også fint at du sjekker at vi har riktig mobilnummer for deg. Det er viktig for at du skal kunne logge deg på appen for å stemme og ta ordet. Oppdater mobiltelefonnummeret ditt ved å trykke på fanen "personopplysninger".

Har du problemer med innloggingen? Ta kontakt med Amnesty på [email protected] eller tlf. 22 40 22 00, tast "2" for medlemsservice.

Landsmøtet er åpent for alle medlemmer i Amnesty i Norge. For å ha stemmerett må du ha vært medlem minst seks måneder sammenhengende før landsmøtet avholdes. Er du ikke medlem kan du melde deg inn her.

Møtet vil foregå på den digitale møteplattformen Teams. Har du ikke Teams installert allerede så anbefaler vi deg å laste ned appen på PC, nettbrett eller mobilen du skal bruke for å delta, i god tid før landsmøtet. Lenke til møtet blir sendt ut på epost til alle deltakerne i forkant sammen med mer informasjon om pålogging osv.

For å stemme eller ta ordet bruker vi appen Voter. Bruksanvisninger for både Voter og Teams vil bli lagt ut på nettsiden i forkant av landsmøtet.

Opplæring:
Vi organiserer tre opplæringer i forkant av landsmøtet. To vil være i bruk av Teams og Voter. Den siste er for deg som er komfortabel med bruk av Teams og kun ønsker opplæring i Voter.

Vi oppfordrer alle deltakerne på det sterkeste til å delta på en av opplæringene for å sikre at alt fungerer som det skal, og for at du skal føle deg trygg til å delta på landsmøtet på en god måte. Du melder deg på opplæringen i påmeldingen til landsmøtet.

Alle dokumentene til landsmøtet blir lagt ut på denne siden senest en måned før landsmøtet. Der vil du finne forslag til program, saksliste, bakgrunnsdokumenter samt styrets beretning og valgkomiteens innstilling til nytt styre.

Alle medlemmer kan fremme forslag til landsmøtet. Det betyr at du enten alene eller som en gruppe kan foreslå enten endringer i organisasjonen eller områder vi skal jobbe med.

Informasjon om hvordan du går frem for å fremme forslag finner du her.

Vedtektene til Amnesty finner du her.

Ja, dere må gjerne samles og følge landsmøtet så lenge dere følger disse kjørereglene og smittevernsveilederen. Hvis dere ikke har et sted å samles og trenger hjelp med å finne eller leie lokaler kan dere ta kontakt med deres regionleder.

Hvis du lurer på noe om landsmøtet kan du ta kontakt med oss i Amnesty ved å sende epost til [email protected].