Ikke la Kina utnytte OL til å skjule menneskerettighetsbrudd.

I februar og mars 2022 vil millioner av folk følge med på OL i Beijing. For mange i Norge vil disse arrangementene være høydepunktet i vinteridrettsåret 2022.

Vinter-OL og Paralympics dreier seg imidlertid ikke bare om idrett. Som alle andre land som gjennomfører et så stort internasjonalt arrangement, vil Kina vise seg fra sin beste side.

Samtidig som atleter konkurrerer om OL-medaljer, vil brutale overgrep utspille seg bak Kinas flotte fasade.

Hva skjuler seg bak fasaden?

I tillegg til å sole seg i glansen, vil Kinas makthavere forsøke å flytte søkelyset bort fra menneskerettighetsbruddene som pågår i landet.

Mens atleter fra hele verden konkurrerer om medaljer, vil brutale overgrep utspille seg bak den flotte fasaden:

• Millioner av uigurere og tibetanere vil bli diskriminert og forfulgt på grunn av sin kultur og tro.

• Menneskene i Hongkong vil leve i frykt for å bli dømt til lange fengselsstraffer når de sier eller gjør noe som kan oppfattes som kritikk av styresmaktene i Beijing.

• Advokater vil miste jobben sin, havne i fengsel eller rett og slett «forsvinne» fordi de bistår personer som har vært utsatt for urett.

• Journalister og menneskerettighetsforkjempere vil bli torturert, dømt i urettferdige rettssaker eller hengt ut som folkefiender i media fordi de avslører maktmisbruk og undertrykkelse.

• Mens vi følger med på idrettskonkurranse på tv eller smarttelefon, vil hele den kinesiske befolkningen leve i et system der all informasjon og kommunikasjon er strengt kontrollert og sensurert. Å dele eller få tak i opplysninger fra uavhengige kilder kan føre til lange fengselsstraffer og andre overgrep.

Hva må skje?

Amnesty International er ikke imot Vinter-OL, og vi ønsker ikke å ødelegge for idrettsgleden. Millioner av kinesere er med rette stolte av hva de har fått til i landet sitt og vil gjerne at resten av verden skal anerkjenne det.

OL gir oss en unik mulighet til å vise Kinas makthavere at de ikke slipper unna kritikk for menneskerettighetsbrudd, selv om de lager flotte arrangementer eller lokker med lønnsomme handelsavtaler.

Dette er en anledning for å vise Kina at våre verdier ikke er til salgs, og at vi bryr oss om de som er utsatt for urett.

Kina må respektere menneskerettighetene før, under og etter OL.

Kina vil ikke at verden skal høre historiene deres. Møt 5 personer som straffes for å bruke stemmen sin.

Fortalte verden om korona – ble fengslet

Zhang Zhan er en av de første journalistene som rapporterte om covid-19 fra Wuhan i Kina. For dette ble hun uskyldig dømt til 4 år i fengsel.

Les mer om Zhang Zhan og hvorfor det er så farlig å være journalist i Kina

Dømt til livstid for å stå opp for minoriteter

Ilham Tohti ville stoppe diskrimineringen av uigurer og andre etniske minoriteter i Kina. For dette ble han dømt til livstid i fengsel.

Les mer om Ilham Tohti og om hvordan Kina forfølger etniske minoriteter.

Straffet for å snakke om religionsfrihet

Munken Rinchen Tsultrim brukte WeChat og sin egen nettside for å sette søkelyset på hvordan den tibetanske befolkningen behandles i Kina. Nå er han dømt til fengsel for å «hisse opp til separatisme».

Les hans historie og om hvordan Kina slår ned på religionsfriheten.

Fengslet for å kritisere tortur

Hun kritiserte myndighetene for å ha torturert mannen hennes. For dette ble hun fengslet.

Les historien hennes og om hvor farlig det er å jobbe for menneskerettighetene i Kina.

Fengslet og torturert for å oppfordre til religionsfrihet

Advokaten Gao Zhisheng har i årevis gitt gratis juridisk hjelp til mennesker i nød. Men etter at han stod opp mot religiøs forfølgelse, ble han straffet hardt. Etter at han ble arrestert i 2017, har ingen hørt fra ham.

Les mer om Gao Zhisheng og hvordan advokater straffes for å gjøre jobben sin.