Bilde

Signer aksjonen

Se brevet vi sender

25 837 har signert

Slik behandler vi dine personopplysninger

DELShare Copy 4Created with Sketch.backgroundLayer 1DELShare Copy 4Created with Sketch.backgroundLayer 1DEL
Flere fremtredende kvinneaktivister som har kjempet frem kvinners rett til å kjøre bil i Saudi-Arabia er fengslet og utsatt for tortur - krev at de løslates umiddelbart!
Publisert: 28. Mai 2018, kl. 13:47 | Sist opdatert: 19. Mar 2019, kl. 11:21

Ført for retten og siktet

Den 13. mars ble elleve kvinneaktivister ført for kriminaldomstolen og tiltalt for følgende:

• For å ha kontaktet internasjonale organisasjoner (inkludert Amnesty International), utenlandsk media og andre aktivister.
  • Flere ble også siktet for å ha fremmet kvinners rettigheter og for å ha tatt til orde for å avvikle vergessystemet.

Ingen av de tiltalte har hatt tilgang til advokatene sine mens de har vært fengslet.

De tiltalte er:

• Loujain al-Hathloul
  • Iman al-Nafjan
  • Aziza al-Yousef
  • Amal al-Harbi
  • Dr. Ruqayyah al-Mharib
  • Nouf Abdulaziz
  • Maya’a al-Zahrani
  • Shadan al-Anezi
  • Dr. Abir Namankni
  • Dr. Hatoon al-Fassi

Norge krever løslatelse av kvinneaktivistene

Etter å ha vært tause lenge krevde Norge i går løslatelse av de saudiske kvinneaktivistene i FNs Menneskerettighetsråd.

Vil bli offisielt siktet

Fredag meldte saudiarabiske myndigheter at etterforskningen er over og at "en gruppe aktivister” vil bli offisiell tiltale for "koordinerte og organiserte aktiviteter som har hatt mål om å undergrave sikkerhet, stabilitet, sosial orden og nasjonalt samhold i kongeriket".

I uttalelsen er ingen navngitt og det er heller ikke nevnt hvilken domstol sakene vil bli overført til. Det er likevel grunn til å tro at det gjelder alle kvinneaktivistene som er fengslet etter mai 2018 og at de vil bli tiltalt under terrorloven.

Leverte signaturer til ambassaden

Under dagens demonstrasjon utenfor den saudiarabiske ambassaden i Oslo leverte vi 1166 nye signaturer til ambassadør Esam A. Abid Althagaf. Totalt har vi levert 27 333 signaturerer i aksjonen for de fengslede kvinnene. Tusen takk til alle som har signert.

Bildet er fra Amnestys markering utenfor den saudiarabiske ambassaden 1. februar 2019. Foto: Amnesty International.

Utsettes for tortur i fengselet

I november 2018 kom Amnesty med en rapport om at flere av de fengslede kvinneaktivistene hadde blitt utsatt for tortur og seksuelle overgrep i fengsel.

Nylig har det kommer nye detaljer som bekrefter Amnestys rapport. Flere av kvinnene skal ha blitt pisket, kledd nakne, utsatt for elektrosjokk og truet. En av de hovedmistenkte bak Khashoggi-drapet skal ha ledet avhørene og torturen.

Amnesty ber nå norske myndigheter om å si tydelig ifra til saudiarabiske myndigheter om at kvinnene må løslates umiddelbart og betingelsesløst. I filmen under kan du se hva Amnestys seniorrådgiver Ina Tin sier om den siste utviklingen.

Klikk på bildet for å se filmen:

Enda to kvinner fengslet

I slutten av juli ble enda to kvinneaktivister arrestert og fengslet, Samar Badawi og Nassima al-Sada. Begge kvinnene har flere ganger tidligere blitt arrestert og trakassert for sitt menneskerettighetsarbeid. Les mer her.

Samar Badawi er søsteren til Raif Badawi.

Sendt brev til Kong Salman

Sammen med 30 andre menneskerettighetsorganisasjoner har Amnesty sendt et brev til Kong Salman med krav om at kvinneaktivistene må løslates. Les mer her.

Utenriksminster stilte spørsmål om endringene

Amnesty i Norge har hatt et møte med utenriksminister Ine Eriksen Søreide om menneskerettighetssituasjonen i Saudi-Arabia. I en NTB-melding 4. juni refereres det til at utenriksministeren har stilt spørsmål vedrørende hvor dypt endringen i Saudi-Arabia strekker seg. Se pressemeldingen her.

EU parlamentet har vedtatt med stort flertall en resolusjon med krav om at de fengslede kvinneaktivistene og alle fengslede menneskerettighetsforkjempere i Saudi-Arabia løslates. Les mer her.

Leverte signaturer til ambassaden

I dag leverte vi 14 835 signaturer til Den saudiarabiske ambassaden i Oslo. Vi hadde også en kjøreaksjon utenfor ambassaden for å protestere mot fengslingen av kjøreaktivistene. Se video fra aksjonen her.

Dette er saken:

De tre ledende kvinneaktivistene Loujain al-Hathloul, Iman al-Nafjan og Aziza al-Yousef er arrestert og fengslet. Alle tre har vært ledende i kampen for kvinnelig bilkjøring og mot vergesysteme som underlegger saudiske kvinner en mannlig verges kontroll. Arrestasjonene skjer bare uker før kjøreforbudet for kvinner opphører i Saudi-Arabia. Dersom de blir tiltalt og dømt risikerer de 20 års fengsel. Terrorloven åpner også opp for bruken av dødsstraff.

Den "reformvennlige prinsen"

Kronprinsen av Saudi-Arabia, Mohammad bin Salman, har nylig vært på turne i Vesten og brukt milliardbeløp på PR-tjenester for å fremstå som en reformator. Mange vestlige medier, statsledere og kjente personer hyller hans reformvennlighet og jublet da han offentliggjorde at kvinner endelig skulle få kjøre bil i Saudi-Arabia. Kjøreforbudet for kvinner oppheves i juni, men bak i kulissene arresteres aktivistene som har kjempet frem denne retten.

Stemplet som forædere

Til sammen har minst 11 kvinneaktivister blitt arrestert siden 15. mai. Med hjelp fra flere statsvennlige medier har saudiske myndigheter startet en svertekampanje mot de fengslede aktivistene og stemlet dem som forædere. De er blandt annet anklaget for "mistenkelig kontakt med utenlandske enheter".

Kan bli dømt som terrorister

Amnesty frykter at Loujain al-Hathloul, Iman al-Nafjan og Aziza al-Yousef  blir tiltalt og stilt for terrordomstolen. Helt siden 2014 har Saudi-Arabias vage terrorlov blitt brukt til å dømme menneskerettighetsaktivister til lange fengselsstraffer.Terrorloven åpner også opp for bruken av dødsstraff.

Amnesty krever at:

• De fenglsede kvinneaktivistene blir løslatt umiddelbart og uten betingelser.
  • De fengslede aktivistene beskyttes mot tortur og annen mishandling.
  • Det i påvente av løslatelse får tilgang til familiene sine og advokat etter eget ønske.
Signaturene sendes til Kong Salman ​bin Abdul Aziz Al Saud med kopi til ambassaden i Oslo.

Dette er de arresterte kvinneaktivistene:

Loujain al-Hathloul ble arrestert første gang i 2014 da hun kjørte bil i protest fra De forente arabiske emirater til grensen mot Saudi-Arabia. Hun ble ført for terrordomstolen for denne "forbrytelsen" men ble løslatt etter 10 uker.

Iman al-Nafjan er en profilert blogger og aktivist som har vært ledende i kampen for at kvinner skal få lov til å kjøre bil.

Aziza al-Yousef har også ledet an i kampen mot kjøreforbudet og mot vergesystemet som underlegger saudiske kvinner en mannlig verges kontroll. Den pensjonerte universitetsprofessoren har også vært aktiv i å hjelpe kvinner som har flyktet fra voldelige hjem.

Dr. Ibrahim al-Modeimigh, Mohammad al-Rabea, Samar Badawi og Nassima al-Sada er også blandt de arresterte.

Les mer: Saudi Arabia: Release Women's Human Rights Defenders Immediately!

Disse menneskerettighetene blir brutt i denne saken:
  • Retten til liv, frihet og personlig sikkerhet (artikkel 3).
  • Retten til å være like for loven, og retten til samme beskyttelse av loven uten diskriminiering (...) (artikkel 7).
  • Retten til menings- og ytringsfrihet (...) (artikkel 19).
Saudi-Arabia

Om du vil lese mer om Saudi-Arabia og hvilke menneskerettighetsbrudd som foregår der, så kan du trykke her.

Bli med å samle underskrifter!

His Majesty King Salman bin Abdul Aziz Al Saud
The Custodian of the two Holy Mosques
Office of His Majesty the King
Royal Court, Riyadh
Kingdom of Saudi Arabia

Your Majesty King Salman bin Abdul Aziz Al Saud,

Loujain al-Hathloul, Iman al-Nafjan, Aziza al-Yousef, Amal al-Harbi, Dr. Ruqayyah al-Mharib, Nouf Abdulaziz, Maya’a al-Zahrani, Shadan al-Anezi, Dr. Abir Namankni, Dr. Hatoon al-Fassi and another woman are among a group of Saudi Arabian activists who were detained following a sweeping wave of arrests since May 2018. Many of the women activists brought to trial have campaigned against the long-standing ban on women driving in Saudi Arabia, and for the end of the male guardianship system. On 13 March 2019, several of the women activists were charged with contacting international organizations, including Amnesty International, journalists and other activists.

Up until the first trial session on 13 March, the women activists remained in detention without charge. They were detained incommunicado with no access to their families or lawyers during the first three months of their detention. Several women were subjected to sexual violence and other forms of torture and ill-treatment.

I urge you to drop all charges against all 11 women activists, and to release them immediately and unconditionally, as they are prisoners of conscience, solely detained for peacefully exercising their right to freedom of expression, assembly and association. I also urge you to allow all those detained to access their lawyers, and to allow independent monitors into the prisons to investigate allegations of torture and other ill-treatment including sexual abuse.

Yours sincerely