Bilde

Signer aksjonen

Se brevet vi sender

17 188 har signert

Slik behandler vi dine personopplysninger

DELShare Copy 4Created with Sketch.backgroundLayer 1DELShare Copy 4Created with Sketch.backgroundLayer 1DEL
Opp mot én million mennesker fra etniske minoriteter holdes innesperret i omskoleringsleire uten tiltale eller dom. Krev at myndighetene stenger leirene og lar familiene gjenforenes!
Publisert: 25. sep 2018, kl. 11:02 | Sist opdatert: 23. Mai 2019, kl. 14:15

Det anslås at det kan være opp mot én million mennesker som holdes i omskoleringsleire i Xinjiang-regionen nordvest i Kina - uten siktelse eller dom. Det er i all hovedsak muslimer som rammes, spesielt uigurer, men også kasakhere og medlemmer av andre etniske minoritetsgrupper. Mange blir arrestert og fraktet til leirene uten at familiene deres blir informert. Uten forvarsel forsvinner de bare.

Systematisk undertrykking

Kinesiske myndigheter har lenge drevet en systematisk undertrykking av landets uigurske minoritet. Deres mulighet til å snakke språket sitt eller utøve religionen sin blir stadig mer begrenset. Myndighetene fører offisielt en politikk for å oppnå «etnisk helhet». Nå har myndighetene nærmest etablert et terrorregime i Xinjinang-regionen. Bortføringene har økt i omfang og støttes av systematisk masseovervåkning av befolkningen i området.

Mange mistenkeliggjøres

En person som utviser "mistenkelig adferd" risikerer å bli arrestert og internert. Det kan være nok at du har "uvanlig" skjegg eller tildekt hode, at du har studert eller arbeidet i et muslimsk land eller har hatt kontakt med familie i utlandet. Myndighetene ser dette som tegn på ekstremisme. Omskoleringen skal sørge for at du blir en "god kineser" med lojalitet til staten og Det kommunistiske parti.

Botas far har forsvunnet

Bildet viser Bota Kussaiyn. Hun holder opp et bilde av faren som har blitt sendt til en omskoleringsleir.
Bota Kussaiyn er bekymret for faren sin. Han er uigur og forsvant etter at han dro til Xinjiang-provinsen for å få legebehandling. Familien har siden fått vite at han har blitt sendt til en omskoleringsleir. Nå frykter Bota for farens sikkerhet. Foto: Amnesty International.

Bota Kussaiyn er en 26 år gammel kasakhstansk student. Hun flyttet med familien til Kasakhstan fra Kina i 2013. I november 2017 reiste faren hennes til Xinjiang for å motta legebehandling. Han kom aldri tilbake. Tre måneder senere fikk de vite via slektninger at han hadde blitt sendt til en omskoleringsleir. Bota og familien hennes vet ikke hvor faren befinner seg. Familiemedlemmer bosatt i Kina tør ikke lenger ha kontakt med Bota og moren i frykt for selv å bli tatt av myndighetene.

Tortur og mishandling

Dessverre er ikke Botas historie unik. Hun er en av 100 personer Amnesty har snakket med som frykter at nære familiemedlemmer holdes fanget i de fryktede omskoleringsleirene. Amnesty har også snakket med personer som har sluppet ut av leirene. De forteller om tortur og annen mishandling.

Omskoleringsleirene hemmeligoldes og dokumenteres ikke av kinesiske myndigheter. Derfor er det nærmest umulig å spore hvor de forsvunnene familiemedlemmene befinner seg. Bli med og krev svar fra kinesiske myndigheter - hvor er de?

Amnesty krever at:

• Kinesiske myndigheter opplyser om hvor de forsvunnede personene befinner seg og sørger for at de gjenforenes med sine familier.
  • Kinesiske myndigheter sørger for at uigurer, kasakhere og andre muslimske minoriteter i Xinjiang blir beskyttet mot vilkårlig fengsling i omskoleringsleire.
  • Kinesiske myndigheter umiddelbart løslater alle som holdes fanget i omskoleringsleire. Personer som siktes og fengsles for en internasjonalt anerkjent straffbar handling, må anholdes på et offisielt arreststed og stilles for retten i en rettferdig og offentlig rettssak.

Signaturene sendes til den kinesiske ambassadøren i Norge, ​Wang Min.

Bakgrunn

• Amnestys rapport China: Wher Are They? er basert på intervju med mer enn 100 slektninger av mennesker som er savnet. Også personer som selv har blitt utsatt for tortur i leirene er intervjuet.
  • Xinijang-regionen ligger nordvest i Kina og har 22 millioner innbyggere.
  • Det bor ca. ti millioner uigurer i Xinijang.
  • Uigurere er en etnisk minoritet hvorav flesteparten er muslimer. Siden 1980-tallet har de og andre muslimske minoriteter blitt ofre for systematiske og omfattende menneskerettighetsbrudd. Mange har blitt vilkårlig fengslet og utsatt for tortur eller annen mishandling.
  • Les mer om situasjonen i denne oppdateringen fra Human Rights Watch.
Denne filmen fra Human Rights Watch viser hvordan kinesiske myndigheter driver en systematsik undertrykking av muslimske minoriteter i Xinjiang-provinsen.
Disse menneskerettighetene blir brutt i denne saken:
  • Retten til ikke å bli utsatt for tortur (...) (artikkel 5).
  • Retten til beskyttelse mot diskriminering (artikkel 7).
  • Retten til ikke å bli utsatt for vilkårlig arrest, fengsling eller landsforvisnin (artikkel 9).
  • Retten til tanke-, samvittighets- og religionsfrihet (artikkel 18).

Kinesiske myndigheter har lenge drevet en systematisk undertrykking av landets minoriteter.  Myndighetene fører offisielt en politikk for å oppnå «etnisk helhet».

Nå har myndighetene nærmest etablert et terrorregime i Xinjinang-regionen. Bortføringene har økt i omfang og støttes av systematisk masseovervåkning av befolkningen i området.

I Xinjinang holdes opp mot én million mennesker fra etniske minoriteter innesperret i omskoleringsleire uten tiltale eller dom.

H.E. Wang Min

Chinese Embassy in Norway

PO Box 4058 AMB

political@chinese-embassy.no

Your Excellency,

I am writing to voice my concerns about reports of human rights violations in the Xinjiang Uighur Autonomous Region (XUAR) and call on your government to take urgent and effective measures to protect Uighurs, Kazakhs and other predominantly Muslim people in the XUAR from being arbitrarily detained in “transformation-through-education" facilities in the name of “de-extremification”.

Amnesty International has spoken with more than 100 people across the world who report losing touch with relatives and friends inside the XUAR and fear that they have been detained in such facilities. There are credible reports that these facilities are being used to force people to repudiate their religious beliefs and aspects of their cultural identity and prove their political loyalty to the State and the Communist Party of China. The secretive and undocumented nature of the way people are going missing there makes it nearly impossible to trace or confirm the whereabouts of any particular individual.

The authorities justify the extreme measures as necessary for counter-terrorism purposes and to ensure national security. However, restrictive measures in fulfilment of a country’s responsibility to protect its citizens from attacks must be necessary and proportionate and as narrow and targeted as possible to address a specific threat.

I am writing to urge you to provide credible answers about what is happening in the XUAR. In accordance with China’s obligations under international law, Chinese autorities should end all arbitrary detention and immediately release all persons who are being held in “de-extremification”, “transformation-through-education” or other facilities in the XUAR unless they have been charged with an internationally recognized offence.

Yours sincerely,