Bilde
AKSJON: USA

Fengslet for å ha gitt migranter vann

Signer aksjonen

Skriv under og legg press på amerikanske myndigheter for at de skal droppe alle anklager mot Scott Warren.Se brevet vi sender

20 383 har signert

Slik behandler vi dine personopplysninger

DELCreated with Sketch.DELCreated with Sketch.DEL
Scott Warren ga livreddende hjelp til migranter i Arizona. For dette risikerer han 20 års fengsel. Bli med og fortell myndighetene at nødhjelp ikke er en forbrytelse!
Publisert: 3. jun 2019, kl. 10:09 | Sist oppdatert: 18. jul 2019, kl. 11:52

Scott Warren (36) jobber som frivillig i en organisasjon som gir vann, mat og annen nødhjelp til migranter som er på reise gjennom ørkenområdet mellom Mexico og Arizona. På grunn av amerikanske myndigheters stadig mer aggressive tiltak for å hindre asylsøkere i å komme til USA, er migranter tvunget til å bevege seg inn i røffere og mer avsidesliggende strøk.

Temperaturen i ørkenområdet kan bli opp mot 50 grader. Mange overlever ikke ferden.

Arizona har det mest dødelige grenseområdet i hele USA med flere tusen registrerte dødsfall blant migranter de siste 20 år. Det antas å være store mørketall.

Minst 88 døde kropper har blitt hentet ut av Arizona-ørkenen siden jeg ble arrestert i januar 2018. Vi vet at det er mange flere der ute som ikke har blitt funnet.

Scott Warren til pressen utenfor rettsslokaet 11 juni 2019

Straffeforfølges for å redde liv

For å redde liv legger Scott og andre frivillige ut vann og annen nødhjelp til migrantene på ulike steder langs den tøffe ruten. Scott var tilstede ved en av disse postene da to irregulære migranter, Jose og Kristian, ble arrestert av grenseagenter i januar 2018.

Like etterpå ble Scott selv arrestert anklaget for å ha gitt Jose og Kristian "mat, vann, klær og senger". Han har sittet fengslet siden.

Myndighetene har tiltalt ham for å ha "gitt husly til irregulære migranter". Han kan få inntil 20 års fengsel dersom han blir funnet skyldig. Rettsaken startet 29. mai i år.

Scott Warren er en menneskerettighetsforkjemper som ikke har gjort noe annet enn å hjelpe mennesker i en veldig sårbar situasjon.

Myndighetene svikter

Amerikanske myndigheter plikter å gjøre det de kan for å forhindre at migranter omkommer. Ikke bare svikter myndighetene migrantene, men de går aktivt inn for å hindre lokalbefolkning og andre aktivister i å gi humanitær hjelp til migrantene. Myndighetene prøver å stanse aktivistene ved systematisk trakassering, trusler og straffeforfølgelse.

Amnesty krever at:

• Alle anklager mot Scott Warren blir droppet umiddelbart og uten betingelser.

Vi sender signaturene til riksadvokat Michael Bailey.

Oppdateringer

Ny rettssak - strafferamme 10 år

Den 2. juli ble det klart at det blir en ny rettssak mot Scott Warren som starter 12. november. Den første rettssaken endte med at juryen ikke klarte å komme til enighet.

Deler av anklagene mot ham er nå frafalt noe som reduserer strafferammen fra 20 til 10 år. Han skal ha blitt tilbudt en avtale om strafferabatt for å tilstå (plea deal), men det er uvisst hvordan han forholder seg til denne.

Signaturer sendt til amerikanske myndigheter

I dag har vi sendt 19 317 signaturer til riksadvokat Michael Bailey med kopi til USA's ambassadør til Norge.

Tusen takk til alle som har signert!

Bakgrunn

Ørkenbyen Ajo, der Scott Warren ble anholdt, ligger nesten 6 mil fra grensen til Mexico. Dette området er en del av en migrasjonskorridor i Sonora-ørken sør i delstaten Arizona.

Scott har en doktorgrad i geografi og underviser i faget. Han har engasjert seg i kampen om menneskerettigheter for migranter. En av organisasjonen han jobber frivillig for er No More Deaths.

Her kan du lese Scotts egne ord om anklagene mot ham.

Avskrekkende grensepolitikk

Måten amerikanske myndigheter slår ned på aktivister som kjemper for migrantenes rettigheter på er en forlengelse av regjeringens angrep på asylsystemet i landet. Amnesty International har dokumentert hvordan sårbare mennesker som søker trygghet og beskyttelse systematisk blir nektet deres menneskerett om å søke asyl.

Du kan lese mer om dette i Amnestys rapport You Don’t Have Any Rights Here.

Menneskerettigheter

Ifølge FNs verdenserklæring om menneskerettigheter har enhver person rett til liv, frihet og personlig sikkerhet (artikkel 3). Det å hindre migrantene i å motta livreddende humanitær hjelp er et brudd på denne rettigheten.

Enhver har også rett til å søke og ta imot asyl mot forfølgelse (artikkel 14).

Land

Amnestys rapport fra 2018 viser at USA under president Trump fører en asylpolitikk som strider mot både amerikansk og internasjonal rett.

Politikken og praksisen inkluderer ulovlige tilbakesendinger og ulovlige seperasjoner av familier. Rapporten viser også en økning i vilkårlig fengsling av asylsøkere på ubestemt tid, og en økning i umenneskelig og nedverdigende behandling og mishandling av asylsøkere.

Bli med på å samle underskrifter!

Mr. Michael Bailey
United States Attorney
District of Arizona
United States Courthouse
405 W. Congress Street, Suite 4800
Tucson, Arizona 85701
Michael.bailey@usdoj.gov

Dear Mr. Bailey,

I am writing to urge you to immediately drop the charges against Dr. Scott Warren (case 4:18-cr-00223-RCC-DTF), which appear to constitute a politically motivated violation of his protected rights as a Human Rights Defender.

The volunteer activities of Dr. Warren and his associated organization No More Deaths provide vital humanitarian aid directed at upholding the right to life of migrants, and preventing further deaths of migrants and asylum seekers in the Sonoran Desert.

Human Rights Defenders in humanitarian aid groups, faith-based communities, activist groups, and communities living in towns along the border, have provided assistance to these migrants for many years.

Criminal, civil and administrative laws should not be misused to target and harass human rights defenders working for the rights of migrants, asylum-seekers and refugees, or others whose lives and other human rights are at risk of violation.

States should ensure that human rights defenders and their organizations are able to carry out their work in a safe and enabling environment, free from fear of reprisals.

Criminalizing the act of humanitarian aid and the most basic forms of human kindness, regardless of citizenship status, is an attack on human rights.

I call on you to immediately drop all the charges against Dr. Warren.

Yours sincerely,