Bilde

Bli med å redde liv!

Abonnér på varsel

Indicates required field

Få tilsendt vår mest aktuelle aksjon hver måned og støtt Amnestys arbeid med 150,-/mnd.

Du finner kjøpet ditt under faste betalinger i appen din.

Slik behandler vi dine personopplysninger

Delstaten Alabama i USA tar nå i bruk en ny dødsstraff-metode. Rocky (62) er en av flere som kan bli henrettet med nitrogengass, til tross for at det ikke finnes tekniske bevis mot han. Amnesty er imot dødsstraff alltid, uansett.

Når liv står i fare må vi handle raskt. Bli den første til å motta SMS-aksjon på Rocky og andre mennesker i fare, direkte på din telefon. Med tjenesten VARSEL støtter du Amnestys arbeid med 150 kroner i måneden – og får én sms, én gang i måneden – når vi trenger deg. Fordi din signatur kan redde liv.

Slik fungerer det:

1. Registrer

Vi trenger ditt telefonnummer for å kunne sende deg vår mest aktuelle underskriftsaksjon på SMS én gang i måneden.

2. Støtt

VARSEL koster deg 150 kroner per måned. Beløpet vil bli trukket månedlig med Vipps faste betalinger.

3. Signer

Når du mottar VARSEL får du muligheten til å signere vår underskriftsaksjon. Din signatur kan være med på å redde liv.

For avmelding, finner du det faste trekket i din Vipps app og følger lenken for å administrere ditt abonnement.

Lurer du på noe?

Kontakt vårt medlems og giversenter på [email protected] eller tlf 22 40 22 00 (man-fre, 9-15).

Amnesty varsler

Nye funn: Amerikanske våpen drepte 43 sivile i Gaza

I forbindelse med pågående etterforskning har Amnesty avdekket at våpen laget i USA er blitt brukt i to dødelige og ulovlige luftangrep på Gaza. 43 mennesker ble drept i angrepet, 19 av dem var barn – blant de yngste var Safa på halvannet år. Ifølge de seks overlevende Amnesty har intervjuet fikk ingen noen advarsel i forkant.

Amnesty har ikke funnet noen bevis på at hjemmene som ble rammet av luftangrepet var militære mål eller at det fantes personer i bygget som ville vært legitime militære mål.

Krev umiddelbar våpenhvile i Gaza.

Fredspris til Narges Mohammadi - dømt til 154 piskeslag

Narges Mohammadi har i mange år kjempet for kvinners rettigheter i Iran. Nå har hun fått tildelt Nobels fredspris for arbeidet sitt, mens hun sitter i fengsel dømt til 154 piskeslag. Krev at hun løslates umiddelbart!

Signer aksjonen her.

Rapport: Taliban ødelegger livene til kvinner og jenter

Barneekteskap og tvangsekteskap øker, jenter blir nektet skolegang og kvinner arresteres vilkårlig. Dette kommer frem i Amnestys nye rapport.

Krev at jenter og kvinner i Afghanistan får tilbake sine rettigheter umiddelbart.

Du gjør arbeidet mulig

Amnesty består av ansatte, frivillige og helt vanlige folk som brenner for å gjøre verden litt mer rettferdig.

Når for eksempel en blogger kastes i fengsel for å være uenig med myndighetene, må vi handle raskt:

• En av Amnestys etterforskere samler informasjon fra fengselet og er ofte i dialog med pårørende.
  • Rådgiveren skriver pressemeldingen om bloggeren og hvordan ytringsfriheten knebles av myndighetene.
  • Kampanjeteamet oppretter en underskriftsaksjon for å vise myndighetene at verden følger med.
  • Tusenvis av mennesker signerer aksjonen for bloggeren. Blant dem en pensjonist, en student som samler signaturer på stand, en sykepleier og en regnskapsfører på trikken på vei hjem fra jobb.
  • Dette arbeidet mottar ikke statsstøtte, men støttes 100 prosent av våre støttespillere. Etterforsknings- og påvirkningsarbeidet er altså økonomisk avhengig av mennesker som deg.

Sammen står vi opp for at menneskerettighetene skal gjelde for alle. Uansett. Alltid.