Bilde

Jeg vil handle etisk!

Du skal kunne kjøpe en mobil uten å bekymre deg for om den er et produkt av barnearbeid eller farlige arbeidsforhold. Derfor trenger vi en lov som krever at næringslivet tar ansvar for menneskerettigheter og miljø.

Hva betyr "å handle etisk"?

Som forbruker skal du kunne vite at produktene du handler i butikken er etisk produsert – uten menneskerettighetsbrudd og uten store skader på miljøet.

• Du skal kunne vite at tomatene du kjøper ikke er plukket av en underbetalt migrantarbeider i Italia.
  • Du skal kunne være sikker på at klærne du kjøper ikke har blitt sydd av en en person som jobber seksten timer om dagen i en falleferdig bygning.
  • Du skal ikke måtte være redd for at barn har sortert ut koboltmalm med bare hendene til batteriet i telefonen din.

Men dette angår ikke bare produktene du kjøper, men også tjenestene du benytter deg av.

Du skal ikke behøve å engste deg for at batteriene i de elektriske bussene på veien i Norge har bidratt til barnearbeid i Kongo. At ikke store norske bedrifter er ansvarlig for giftutslipp i drikkevannet til lokalbefolkningen i Brasil, eller at urfolk har blitt tvangsflyttet fordi det skal graves ut mineraler i området hvor de bor.

Menneskene bak produktene våre:

Hva kan vi gjøre for at det skal bli lettere å handle etisk?

For at du som forbruker skal være trygg på at varene du kjøper er etisk produsert, må næringslivet ta ansvar for menneskerettigheter og miljø.

Derfor trenger vi en menneskerettighetslov for næringslivet. Det vil sikre at norske bedrifter må gjøre gode risikovurderinger med tanke på menneskerettigheter og alvorlig miljøødeleggelse.

Hjelp oss å kreve en menneskerettighetslov for næringslivet i Norge - signer aksjonen her:

En menneskerettighetslov for næringslivet vil kunne bidra til:

• Tryggere og bedre arbeidsforhold for de menneskene som lager produktene vi bruker hver dag.

• At barn ikke jobber i gruver eller under andre livsfarlige forhold, men går på skole.

• At miljømenneskerettighetsforkjempere ikke må risikere livet på å forsvare landområdene sine mot store næringsaktører.

• At fabrikker ikke slipper ut giftige stoffer som ødelegger drikkevann og fiskebestander

• At næringslivet respekterer alle menneskerettighetene og beskytter miljøet.

Bakgrunn:
Bilde

Hva vil en menneskerettighetslov for næringslivet innebære?

En menneskerettighetslov for næringslivet vil sikre at norske bedrifter må gjøre det de kan for å unngå at de bidrar til menneskerettighetsbrudd og miljøødeleggelse.

En slik lov vil pålegge selskaper å gjennomføre risikovurderinger for å kartlegge og forhindre menneskerettighetsbrudd og miljøødeleggelse. Loven vil bidra til like spilleregler for alle selskaper.

Flere land vi liker å sammenligne oss med har innført eller innfører nå slike lover, inkludert Frankrike, Finland og Sveits.

Hvem står bak dette initiativet for en menneskrettighetslov?

Amnesty er en del av en bred koalisjon som jobber for en menneskerettighetslov for næringslivet. Koalisjonen for Ansvarlig Næringsliv (KAN) er et initiativ fra Regnskogsfondet, Framtiden i våre hender, ForUM for Utvikling og Miljø, Raftostiftelsen, Fellesrådet for Afrika og Amnesty International.