Hver eneste dag jobber modige kvinner og menn i Amazonas for å beskytte verdens største regnskog. Patricia Gualinga er én av dem.
Publisert: 5. sep 2019, kl. 09:18 | Sist oppdatert: 27. aug 2020, kl. 11:57
Patricia kjemper for Amazonas.

Amazonas er hjemmet til over 400 forskjellige urfolksgrupper og tusenvis av dyre- og plantearter. Patricia, som er leder for Sarayaku-folket, jobber for å beskytte hjemmet og folket sitt mot ødeleggelsene fra oljeboring og gruvedrift i regnskogen. For dette har hun blitt drapstruet og angrepet, uten at myndighetene gir henne den beskyttelsen hun trenger.

Urbefolkningen risikerer livet sitt mot de mektige økonomiske og politiske krefter som står bak kommersiell utvinning av regnskogen og truer miljøet og menneskene som bor der.

Angrepet av fremmede menn

Patricia var hjemme med barnet sitt da fremmede menn kastet store steiner mot huset hennes og ropte trusler mot henne. Da Patricia så ut av vinduet, fikk hun øye på en av mennene. Han ropte at de skulle drepe henne neste gang.

Patricia deltok senere på en pressekonferanse, hvor hun trakk frem sin kamp mot oljeboring som en potensiell årsak for angrepet.

- Jeg forsvarer menneskerettigheter og urfolks rettigheter. Min posisjon ovenfor oljeutnyttelse er veldig tydelig. [Men] vi forventet ikke at noe slikt skulle skje.

Etter angrepet måtte Patricia og familien forlate hjemmet sitt.

Vi gir ikke opp. Vi står sammen og vil fortsette vår kamp for Moder Jord!

Patricia Gualinga, leder for Sarayaku-folket i Amazonas.

Fortsetter kampen for regnskogen

Patricia er medlem av Amazonian Women’s Collective - en grasrotbevegelse som kjemper for rettighetene til befolkningen i Amazonas og som sammen kjemper for å bevare verdens største regnskog. Til tross for truslene hun har mottat, fortsetter Patricia å uttale seg offentlig om miljøødeleggelser og menneskerettighetsbrudd knyttet til den økonomiske og politiske utnyttelsen av regsnkogsområdene.