Bilde
AKSJON: Qatar

Var mediesjef for VM-komiteen - nå sitter han fengslet

Aksjonen er avsluttet

Tusen takk til alle som signerte aksjonen!

Før jul ble to NRK-journalister fengslet i Qatar. En av dem de skulle intervjue, sitter fremdeles fengslet. Han ble tvunget til å tilstå noe han ikke hadde gjort. Krev at Abdullah løslates umiddelbart!
Publisert: 16. Feb 2022, kl. 07:47 | Sist oppdatert: 8. Mar 2023, kl. 10:45

Abdullah Ibhais (36) jobbet som mediesjef i Qatars VM-komité. Komiteen har ansvaret for å planlegge og ruste opp Qatar til fotball-VM i 2022.

En dag i november 2019 troppet medlemmer fra statens sikkerhetstjeneste opp på jobben hans. Abdullah ble pågrepet og fengslet.

Truet til å tilstå

Abdullah, som er opprinnelig fra Jordan, har to sønner på fire og seks år.

I avhørene fikk han trusler om at dersom han ikke signerte en ferdigutfylt tilståelse, ville det gå ut over sikkerheten til familien hans.

Abdullah ga til slutt etter for truslene og presset, og skrev under – selv om han ikke hadde gjort det han ble beskyldt for. Han hadde heller ikke tilgang på advokat.

Denne tilståelsen trakk han umiddelbart.

Fra fem til tre års fengsel

Abdullah ble først dømt til fem års fengsel og en bot, blant annet for korrupsjon knyttet til en anbudsprosess.

36-åringen anket, og dommen ble redusert til tre års fengsel.

Ingen nye beviser ble presentert i ankesaken. Qatar har aldri iverksatt noen etterforskning av Abdullahs anklager om dårlig behandling eller den fremtvungne tilståelsen.

Abdullah må umiddelbart løslates og dommen mot ham må oppheves. Signer aksjonen og bidra til å legge press på myndighetene i Qatar!

Intervjuavtale med NRK

Før ankesaken kom opp, gjorde Abdullah en rekke intervjuer, deriblant en avtale om intervju med NRK 15. november 2021.

På dette tidspunktet var han løslatt i påvente av ny rettssak.

Rett før NRK-intervjuet ble han igjen arrestert, muligens som en represalie mot at han hadde snakket ut om sine erfaringer i flere medier.

Abdullah startet umiddelbart en sultestreik som varte i 30 dager, hvor han gikk ned hele 20 kilo.

En stat uten rettssikkerhet

Fotball-VM i Qatar har i lengre tid vært i medias søkelys etter avsløringene om systematiske brudd på menneskerettighetene til migrantarbeidere.

Ytringsfriheten er sterkt begrenset i landet. Det betyr at det er vanskelig for vanlige borgere, sivilsamfunnsorganisasjoner og media å avsløre brudd på menneskerettighetene i landet uten å risikere represalier.

De to NRK-journalistene Halvor Ekeland og Lokman Ghorbani, som skulle intervjue Abdullah i Qatar, ble også arrestert for angivelig å ha filmet på privat område uten tillatelse.

Etter 30 timer i arresten ble de løslatt og sendt hjem til Norge.

Nå må vi stå opp for Abdullah Ibhais, slik at han kan bli sluppet ut av fengsel!

Amnesty krever at qatarske myndigheter:

• Løslater Abdullah Ibhais umiddelbart og opphever dommen mot ham.

• Etterforsker påstandene om at han har blitt truet og tvunget til å tilstå, og stiller de ansvarlige til ansvar i en rettferdig rettssak.

Signaturene sendes til statsminister H.E. Sheikh Khalid bin Khalifa bin Abdulaziz Al Thani.

Land
Qatar:
  • Qatar har enorme menneskerettslige utfordringer. Diskriminering av migrantarbeidere, kvinner og LHBT-personer er et stort problem. Det er ikke ytringsfrihet, rettssikkerheten er ikke garantert og det er et land hvor dødsstraff utøves.
  • Amnesty presser på for for å endre situasjonen i Qatar. Les mer om dette her.

Menneskerettigheter
Disse menneskerettighetene blir brutt i denne saken:
  • Enhver har rett til å beskyttes mot vilkårlig arrest, fengsling eller landsforvisning (artikkel 9).
  • Enhver har krav på under full likestilling å få sin sak rettferdig og offentlig behandlet av en uavhengig og upartisk domstol når hans rettigheter og plikter skal fastsettes, og når en straffeanklage mot ham skal avgjøres(artikkel 10).
  • Enhver har ved behandlingen av en siktelse mot ham for en straffbar handling, rett til følgende minimumsgarantier, uten forskjellsbehandling (Art.14, ledd 3)
    • b) Å få tilstrekkelig tid og anledning til å forberede sitt forsvar og til å rådføre seg med en forsvarer som han selv har valgt
    • d) Å få tilstrekkelig tid og anledning til å forberede sitt forsvar og til å rådføre seg med en forsvarer som han selv har valgt
    • g) Ikke å bli tvunget til å vitne mot seg selv eller til å erkjenne seg skyldig.
H.E. Sheikh Khalid bin Khalifa bin Abdulaziz Al Thani
Prime Minister and Minister of Interior
Corniche Road,
P.O. Box: 8895
State of Qatar

Your Excellency,

Abdullah Ibhais, a Jordanian national and former communications director for Qatar’s 2022 World Cup organizers, the ‘Supreme Committee for Delivery and Legacy’, is serving an unjust three-year prison sentence following an unfair trial.

Officers of the Criminal Investigation Department (CID) and of the State Security arrested Abdullah Ibhais at his place of work on 12 November 2019. He was taken to the CID offices in Duhail, in northern Doha, the capital, and interrogated by State Security officers who denied him access to a lawyer for nine days, despite his requests. The officers threatened Abdullah Ibhais with detention for six months without access to a lawyer or his family, physical abuse, and threatened his family’s safety and security should he refuse signing the pre-written “confession” presented to him, which he ultimately did. The next day, Abdullah Ibhais appeared before the State Security Prosecution where he denied the “confession” he had signed the previous day but was pressured again into signing the document. He was charged with misuse of public funds, bribery, collusion to commit bribery, and causing harm to the Supreme Committee.

He was released on bail on 21 December 2019. On 29 April 2021 a court of First Instance convicted and sentenced him to five years in prison and ordered him to pay a fine of 150,000 Qatari riyals (US$41,197). He was arrested again on 15 November 2021, while awaiting the start of his appeal trial. He immediately went on hunger strike, which lasted for 30 days, in protest of his detention and lost 20 kgs. On 15 December 2021, the Qatari Court of Appeal upheld his conviction and reduced his prison sentence from five to three years. He is now appealing his case before the Court of Cassation. He remains held in Doha Central prison.

Abdullah Ibhais’s trial was unfair as it was based on a “confession” that he told the judge was obtained through threat of violence and coercion. Both the Court of First Instance and the Court of Appeal failed to investigate his allegations of coerced confession and instead accepted it as inculpatory evidence against him.

I urge you to quash Abdullah Ibhais’s conviction and immediately release him. Allegations that he has been threatened and coerced into making incriminating confessions must be independently and effectively investigated, and if verified, those suspected to be responsible for these acts must be held to account.

Yours sincerely,