Bilde
AKSJON: Hviterussland

Stans politivolden mot demonstranter

Aksjonen er avsluttet

​​​​​​Tusen takk til alle som har signert aksjonen og krevd at politivolden mot fredelige demonstranter i Hviterussland må ta slutt. Amnesty fortsetter å følge situasjonen.

Signer flere aksjoner her

Den brutale politivolden mot fredelige demonstranter i Hviterussland må stanse. Krev at politivolden tar slutt – signer aksjonen nå!
Publisert: 19. aug 2020, kl. 12:08 | Sist oppdatert: 22. okt 2020, kl. 15:24

De siste ukene har tusenvis tatt til gatene over hele Hviterussland. Myndighetene har svart med vold.

Krev at myndighetene får en slutt på politivolden, og at ytringsfriheten respekteres. Signer aksjonen nå!

Hvorfor protesterer de?

Det er helt vanlige hviterussere som har tatt til gatene. De protesterer mot myndighetenes massive kampanje for å undertrykke ytrings- og forsamlingsfrihet i forkant av presidentvalget den 9. august.

Mange mener også at valgseieren til sittende president Aleksander Lukashenko er et resultat av valgfusk.

Grov og vilkårlig politivold

De fredelige demonstrantene er blitt møtt med grov og vilkårlig vold fra politiets side. På sosiale medier har vi sett hvordan politiet på brutalt vis har spredt demonstrantene gjennom å bruke tåregass, sjokk-granater og vannkanoner. Politiet har også vilkårlig arrestert fredelige demonstranter.

Amnestys etterforskere til stede

Amnestys etterforskere som er til stede i landet har dokumentert tåregassgranater og gummikuler skutt ut av politiet på steder der fredelige forsamlinger har funnet sted.

I tillegg mottar Amnesty stadig nye rapporter om utstrakt bruk av tortur mot arresterte demonstranter.

Amnesty krever at:

• Politivolden mot fredelige demonstranter og journalister umiddelbart tar slutt.
  • Myndighetene må respektere ytringsfrihet og forsamlingsfrihet.
  • Myndighetene må sikre at alle medlemmer av politi eller andre sikkerhetsstyrker lett kan identifiseres gjennom at de har navn eller nummer på seg. Myndighetene må også sette i verk andre nødvendige tiltak for å sikre at medlemmer av sikkerhetsstyrkene og politiet, inkludert deres overordnede, kan stilles til ansvar for sine handlinger.

Hva skjer med din signatur?

Vi sender signaturene til innenriksministeren i Hviterussland, Yuri Karaev.

Hver signatur bidrar til å legge press på myndighetene i Hviterussland.

Oppdateringer

Tusen takk til alle som har signert!

Aksjonen er nå stengt for signering. Totalt er det samlet inn over 10 000 signaturer i denne aksjonen - tusen takk!

Amnesty følger situasjonen i landet tett og fortsetter vårt arbeid for ytringsfriheten.

Menneskerettigheter
Disse menneskerettighetene blir brutt i denne saken:

Ifølge FNs verdenserklæring om menneskerettigheter har ethvert menneske rett til å delta i fredelige møter og organisasjoner (artikkel 20) og rett til menings- og ytringsfrihet (artikkel 19).

Enhver har rett til beskyttelse fra tortur og annen grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff (artikkel 5) og til ikke å bli utsatt for vilkårlig arrest eller fengsling (artikkel 9).

Retten til liv, frihet og personlig sikkerhet (artikkel 3).

Land
Hviterussland:

Myndighetene i Hviterussland er ansvarlige for omfattende menneskerettighetsbrudd på flere områder. Ytrings- og forsamlingsfrihet er sterkt begrenset, og staten har stålkontroll over landets medier.

Også i forkant av parlamentsvalget i november 2019 ble både fredelige demonstranter og kandidater fra opposisjonen fengslet eller på annen måte trakassert.

Les mer om Hviterussland her.

Yuri Karaev.
Minister of Internal Affairs,
vulica Haradski Val 4,
Minsk, Belarus

Dear Minister Yuri Karaev,

Right now, thousands of ordinary Belarusian people have taken to the streets across the country to protest what they see as a rigged presidential election, after the incumbent Alyaksandr Lukashenka claimed a landslide victory on 9 August.

The protests are being met with brutal and indiscriminate force by police. Social media reports document the ruthless dispersal of peaceful gatherings, arbitrary arrests and the use of stun grenades and water cannons. Amnesty delegates found tear gas canisters and rubber bullets fired by police on sites where people have been demonstrating. Protesters and journalists have been beaten and injured, some hospitalised, and there have been at least two confirmed deaths among the protesters. Hundreds of people have been detained.
In addition to the use of force against demonstrators in the streets, Amnesty is concerned about mounting evidence of torture or other ill-treatment of detainees, both in police buses, police stations, and in the temporary detention centres where they are held until release or trial.

We call on you to:

• Immediately end the violent police crackdown against peaceful protesters and journalists;
  • Ensure that the rights to freedom of peaceful assembly and expression of the Belarusian people are fully respected;
  • Ensure that all law enforcement officials interacting with the public are individually identifiable through name or personal number tags and take all other necessary steps to ensure the full accountability of members of law enforcement agencies and their commanding officers for all their actions.

Your sincerely,