Bilde
AKSJON: Tyrkia

Fengslet etter debattprogram på TV

Signer aksjonen

Signer aksjonen og krev løslatelse av Ahmet Altan og programleder Nazli Ilicak som intervjuet ham. Se brevet vi sender

11 512 har signert

Slik behandler vi dine personopplysninger

DELCreated with Sketch.DELCreated with Sketch.DEL
Den kjente tyrkiske forfatteren Ahmet Altan har sittet tre år i fengsel for å ha diskutert tyrkisk politikk på TV. Signer aksjonen og krev at han løslates nå!
Publisert: 17. jul 2019, kl. 14:03 | Sist oppdatert: 10. sep 2019, kl. 10:19

Sommeren 2016 var det et kuppforsøk mot den tyrkiske regjeringen. I kjølvannet av det mislykkede kuppforsøket har tusenvis av journalister, forfattere, advokater, dommere, akademikere og regimekritikere blitt fengslet og anklaget for medvirkning.

Dagen før kuppforsøket deltok den anerkjente forfatteren Ahmet Altan som gjest på et debattprogram på tyrkisk TV sammen med sin yngre bror, økonom og kommentator Mehmet Altan, og programleder Nazli Ilicak. I det timelange programmet diskuterte de blant annet tyrkisk politikk. Samtalen skulle vise seg å være skjebnesvanger for dem alle.

Tyrkiske myndigheter hevdet at Ahmet, Nazli og Mehmet sendte fordekte meldinger til kuppmakerne via TV-skjermen den kvelden. Alle tre ble arrestert i de påfølgende månedene og varetekstfengslet anklaget for medvirkning til kuppforsøket.

Nazli Iliack er programlederen som intervjuet Ahmet Altan på det direktesendte debattprogrammet. Bildet er tatt 26. juli 2016 rett etter at hun ble arrestert av tyrkisk politi og anklaget for medvirkning til kuppforsøket. © AFP/Getty Images

Dømt uten bevis

I februar 2018 ble alle tre dømt til livstid i fengsel for å ha "forsøkt å velte regjeringen". Rettssaken ble ført uten at det ble lagt frem ett eneste bevis mot dem.

Hva er vi tiltalt for? Vi er tiltalt for å kjenne noen menn som kjenner noen menn som visstnok sto bak kuppet. Hvordan kan det å kjenne noen være bevis i en kriminalsak? Hvis du kjenner en kriminell, er du da selv kriminell?

Fra Ahmet Altans forsvarstale i retten i juni 2017.

Dommen ble anket til høyesterett og Nehmet ble løslatt høsten 2018 i påvente av at ankesaken ble behandlet.

Ny rettssak skygger for friheten

Den 5. juli 2019 besluttet høyesterett å omgjøre livstidsdommen for alle tre. Nehmet ble samtidig frikjent.

Ahmet Altan og Nazli Ilicak sitter fortsatt fengslet. Høyesterett har besluttet at de skal stilles for retten på nytt. Nå er de anklaget for "å ha støttet en terroristorganisasjon uten å være medlem".

Rettssaken mot dem starter 8. oktober - da har Ahmet og Nazli allerede tilbrakt tre år i fengsel kun for å ha benyttet sin ytringsfrihet - De er samvittighetsfanger og må løslates umiddelbart.

Amnesty krever at:

• Forfatter Ahmet Altan og programleder Nazli Ilicak løslates umiddelbart og uten betingelser.

Signaturene sendes til Tyrkias justisminister Abdulhamit Gül.

Bakgrunn

Ahmet Altan (68) er forfatter og tidligere sjefsredaktør i den liberale avisen Taraf fra 2007- 2012. Avisen ble stengt av myndighetene etter kuppforsøket i juli 2016 grunnet påståtte forbindelser til Gülen-bevegelsen, som tyrkiske myndigheter mener står bak kuppforsøke. Avisen tok til orde for en forsoning mellom myndighetene og den kurdiske minoriteten og for et nærmere forhold mellom Tyrkia og Europa.

Nazli Ilicak (75) er programleder, journalist og tidligere medlem av parlamentet.

Mehmet Altan (66), Ahmets bror, har vært professor i økonomi ved Universitetet i Istanbul siden 1986. Han er også journalist og forfatter.

Ahmet Altan har skrevet en bok mens han har sittet fengslet. På norsk har boken fått tittelen Eg får aldri sjå værda igjen.

De kan sette meg i fengsel, men de kan ikke holde meg innesperret. For som forfattere flest kan også jeg den magiske kunsten å trenge gjennom murer.

Fra boka Eg får aldri sjå værda igjen.

Menneskerettigheter

Ifølge FNs verdenserklæring om menneskerettigheter har alle rett til menings- og ytringsfrihet (artikkel 19).

Alle har rett til å få sin sak rettferdig og offentlig behandlet av en uavhengig og upartisk domstol (artikkel 10).

Amnesty International jobber for retten til fri presse som innebærer retten til å søke, motta og dele informasjon uten frykt og ulovlig innblanding fra myndighetene.

Land

Ifølge komiteen for beskyttelse av journalister (CPJ) er Tyrkia for tredje året på rad det landet i verden som fengsler flest journalister.

Etter et mislykket kuppforsøk 15. juli 2016 har fengsling uten tiltale og dom blitt brukt i økende grad for å kneble journalister, mediefolk, akademikere og andre som har uttalt seg kritisk til myndighetene. Som en følge av dette har nesten 130 000 offentlig ansatte mistet jobben.

Ved utgangen av 2018 hadde ærmere 45 000 mennesker blitt fengslet på grunn av “terror”-anklager - inkludert journalister, akademikere, jurister og menneskerettighetsforkjempere.

Les mer om Tyrkia her.

Hjelp oss å samle underskrifter.

Mr Abdulhamit Gül
Ministry of Justice
Adalet Bakanlığı
06659 Ankara
Turkey

Dear Minister

I am writing to you in relation to the continued imprisonment of the renowned journalist and author Ahmet Altan and broadcaster Nazlı Ilıcak who have been imprisoned since 2016 for their alleged support of the attempted coup to overthrow the government of Turkey in July 2016 .

In September 2018, the Istanbul Heavy Penal Court No. 26 found Ahmet Altan, Nazlı Ilıcak and Mehmet Altan guilty of “attempting to overthrow the constitutional order” and sentenced them to aggravated life imprisonment. The verdict was handed down without any evidence of the alleged crime they were accused of.

On 5 July 2019, the Supreme Court of Appeals 16th penal chamber overturned the 2018 conviction. Mehmet Altan, Ahmet Altan’s brother and co-defendant, was acquitted due to a lack of sufficient and credible evidence, in line with the previous Constitutional Court ruling in his case. However, Ahmet Altan and Nazlı Ilıcak will be tried again for ‘knowingly assisting a terrorist organization whilst not being a member’ and remain remanded in pre-trial detention.

I am concerned about this continued pre-trial detention without any evidence to support the accusations against them. I urge you to do all in your power to ensure the immediate and unconditional release of Ahmet Altan and Nazlı Ilıcak. They have served more than three years in prison simply for exercising their right to freedom of expression, protected under Turkey’s and international law.

Furthermore, more than 100 journalists, executives and other media workers are currently imprisoned either in pre-trial detention or serving a custodial sentence. This shocking number makes Turkey the biggest jailer of journalists in the world. I am worried that many of those detained may be facing unfounded “terrorism” charges abusively used to quash peaceful dissenting opinion and the exercise of their right to freedom of expression.

I call on you to do everything in your power to uphold the rights to freedom of expression, and to a fair trial.

Yours sincerely