Bilde
AKSJON: Hongkong

Fengslet for å bruke en høyttaler

Signer aksjonen

Krev at Hongkongs leder tar ansvar og lar befolkningen bruke sin ytringsfrihet.Se brevet vi sender

9 932 har signert

Slik behandler vi dine personopplysninger

DELCreated with Sketch.DELCreated with Sketch.DEL
Tanya Chan er dømt til fengsel for å bruke en høyttaler under en demonstrasjon i Hongkong. Hun er én av mange som straffes for å stå opp mot myndighetene. Dommen må droppes – signer aksjonen nå!
Publisert: 4. jul 2019, kl. 14:44 | Sist oppdatert: 15. aug 2019, kl. 11:38

De siste ukene har nesten to millioner deltatt i demonstrasjoner mot regimet i Hongkong. Befolkningen mener at regimet er for lojale mot det kinesiske lederskapet i Beijing. Regjeringens svar var å slå ned på protestene med overdreven politivold.

Samtidig blir en rekke personer arrestert og dømt for å ha deltatt på demonstrasjoner for mange år siden. En av dem er advokaten Tanya Chan.

Dette er det siste mørke kapittelet i begrensningen av retten til ytringsfrihet i Hongkong.

Regjeringen må slutte å misbruke rettssystemet for å kriminalisere fredelige demonstranter som ønsker demokrati og en åpen samfunnsdebatt.

Dommen mot Tanya Chan er grovt urettferdig. Hun blir straffet kun for å arbeide fredelig for demokrati i Hongkong.

Man-kei Tam, direktør for Amnesty International Hongkong

Arrestert for å oppfordre til protest

Fra en av demonstrasjonene i 2014. Foto: Michael Mo, Amnesty International Hong Kong

Tanya var én av lederne av «The Umbrella Movement», som var en rekke fredelige demonstrasjoner i 2014. Demonstrasjonene varte i to måneder, og ble gjennomført av studentgrupper og pro-demokratiske aktivister. De protesterte mot Kinas planer om stille med kandidater til neste valg i Hong Kong i 2017.

Fem år senere ble Tanya arrestert og dømt til åtte måneders fengsel. Hun er anklaget for "konspirasjon for å begå folkeforstyrrelser" og "anstrengelser for å anspore offentlig veier". Dette fordi hun brukte en høytaler og oppfordret deltakerne til å protestere mot myndighetene.

Ettersom Tanya har hjernesvulst og trenger medisinsk behandling, har fengselsdommen hennes blitt satt på vent.

Voldsomme demonstrasjoner i juni

Grunnen til at Hongkong har vært preget av store demonstrasjoner og protester, er lovforslaget deres politiske og administrative leder, Carrie Lam, har lagt frem. Lovforslaget vil det bli lettere for regimet i Beijing å få utlevert personer som de mener er kriminelle.

Demonstrantene frykter også at loven vil føre til at politiske meninger blir definert som lovbrudd og at personer som ytrer seg kritisk om de politiske lederne vil kunne utleveres til Kina og rettsforfølges der.

Demonstrasjonene forlanger også at politiet og myndighetene skal trekke tilbake opprørsstempelet som ble satt på ungdommene som startet å demonstrere. Flere av dem risikerer å bli straffet for å demonstrere, slik som Tanya.

Amnesty krever at:

- Anklagene og dommen mot de ni lederne i «Umbrella Nine» må droppes.

- Alle som har blitt arrestert for å benytte sin ytringsfrihet må straks og betingelsesløst slippes ut.

- Lovforslaget om utlevering må trekkes av regjeringen

- Myndighetene må sikre retten til fredelig forsamling og igangsette en uavhengig og effektiv etterforsker

Menneskerettigheter

Ifølge FNs verdenserklæring om menneskerettigheter har alle rett til menings- og ytringsfrihet (artikkel 19), og til å delta i fredelige forsamlinger og foreninger (artikkel 20).

Land

Hongkong er en del av Kina, men har stor grad av selvstyre og eget rettsvesen. For å lese mer om situasjonen i Kina på våre internasjonale sider, klikk her. (NB. Engelsk tekst!)

The Hon. Carrie Lam
Chief Executive
Government of the Hong Kong SAR
Office of the Chief Executive
Tamar, Hong Kong
ceo@ceo.gov.hk

Dear Chief Executive:

On 10 June 2019, lawmaker Tanya Chan was sentenced to eight months’ imprisonment, suspended for two years, for using a loudspeaker during the Umbrella Movement in 2014 to urge participants to join the protest. While the court handed down a suspended sentence to allow her to continue her medical treatment for a brain tumour, her conviction on criminal charges of “incitement to commit public nuisance” and “incitement to incite public nuisance”, was solely for exercising her human rights to freedom of expression and peaceful assembly.

The conviction of the nine Umbrella Movement leaders in 2019 and the imprisonment of Professor Benny Tai Yiu-ting, Professor Chan Kin-man, Raphael Wong Ho-ming and Shiu Ka-chun sets a worrying precedent that the vague and ambiguous “public nuisance” related charges could be used for blanket prosecution and imprisonment of peaceful protesters. In this case, evidence of “incitement” was very broad and included newspaper articles directed to the public at large; press conference statements and media interviews that happened months before the protests; and videos taken by the police of protest leaders using loudspeakers to urge participants to invite others to join the protests.

The nine have appealed against the convictions and the four imprisoned have sought review on the sentencing. We call on you Chief Executive to ensure that the convictions of the nine Umbrella Movement leaders are overturned without delay, and the four imprisoned leaders, who are prisoners of conscience, imprisoned solely for peacefully advocating for democracy in Hong Kong, are released immediately and unconditionally.

Yours sincerely,