Bilde
Du har rett til å poste din mening på facebook, være uenig med de som styrer landet, eller delta på en fredelig demonstrasjon - uten å bli straffet for det.

Hva er ytringsfrihet?

Ytringfrihet er retten du har til å:

• Ytre din mening - så lenge den ikke er hatefull eller diskriminerende
  • Motta og gi informasjon.

Ytringsfriheten er beskyttet av artikkel 19 i FNs verdenserklæring om menneskerettigheter, som støttes av hele verden.

Problemet

Til tross for at retten til ytringsfrihet er anerkjent av alle verdens land, blir mennesker straffet, forfulgt og drept – bare for å si sin mening. De kan ha skrevet et blogginnlegg, postet en status på facebook, eller ha deltatt på en fredelig demonstrasjon. Dette kan være journalister, grupper som jobber aktivt for menneskerettighetene og pressefrihet, eller helt vanlige privatpersoner.

I mange land bruker myndighetene også ulovlig sensur og overvåking, ulne terrorlover eller svertekampanjer for å tvinge sine motstandere til taushet.

Maktmisbruket kommer ofte fra:

• Regjeringer
  • Sikkerhetsstyrker
  • Bedrifter
  • Væpnede grupper
  • Familiemedlemmer

Slik forsvarer vi ytringsfriheten:

Vi jobber både med å få løslatt samvittighetsfanger og å legge press på myndigheter og selskaper som undergraver ytringsfriheten.

Avslører regimer og myndigheter

Vi etterforsker, dokumenterer og rapporterer land, myndigheter og grupper som bryter ytringsfriheten.

Aksjonerer for dem som blir straffet for sine ytringer

Vi arbeider for at alle skal kunne dele sine meninger – uten å bli torturert, fengslet eller drept. Vi mobiliserer over hele verden for å presse myndigheter til å frigi samvittighetsfanger.

Går etter selskaper som svikter ytringsfriheten

Alle skal ha muligheten til å opprette og dele ideer og informasjon, uten hindringer. Når private selskaper eier plattformene vi kommunikasjonen på, har de et særskilt ansvar for å beskytte ytringsfriheten til alle som deltar.

• Visste du at kvinner trakasseres og trues til stillhet på Twitter hver dag? Dette viser vår rapport. Amnesty jobber globalt med å rapportere hatmeldingene og truslene på den sosiale plattformen, for å sikre at Twitter tar ansvar for at begge kjønn skal være representert i samfunnsdebatten.

Kjemper mot digital overvåkning

Når alt du sier og skriver digitalt blir lagret av myndighetene, øker selvsensur og terskelen for å uttale seg politisk. Vi arbeider for at folk skal kunne kommunisere fritt på nett uten å å bli spionert på.

Våre siste aksjoner:

Straffet for å ytre seg
Bilde
Khadija smiler til pressen idet hun blir løslatt fra fengsel.
SEIER: Khadija smiler til pressen idet hun blir løslatt fra fengsel.
Foto: Meydan TV

Hun kritiserte myndighetene. De svarte med å filme henne ha sex med kjæresten sin.

I Aserbajdsjan opplevde journalisten Khadija Ismayilova at myndighetene filmet henne og kjæresten mens de hadde sex. Filmen skulle få henne til å tie. Da det ikke fungerte, ble filmen lansert - med en oppfordring om å ta livet av henne.

Khadija ble deretter dømt til over syv års fengsel, for "å være korrupt kriminell" og "en løs kvinne som ikke burde få leve".

Amnesty beviste at anklagene mot Khadija var usanne, og at hun var fengslet for å bruke ytringsfriheten sin. Deretter startet vi en global kampanje for henne.

Etter omfattende globalt press ble Khadija endelig løslatt. Hun satt mindre enn to år i fengsel.