Her får du vite mer om hvordan du kan engasjere deg for Bernardo, læreren som er menneskerettighetsforkjemper for urfolks rettigheter i Guatemala.

Menneskerettighetene

Skriv for liv er en global kampanje som setter søkelys på menneskerettighetsbrudd. Men hva er egentlig menneskerettigheter?

Menneskerettighetenes historie

Se videoen over og svar på følgende spørsmål

1. Hva legger du i ordet "menneskerettigheter"?

2. Hvorfor var det behov for å lage menneskerettighetserklæringen?

3. Les gjennom menneskerettighetserklæringen her. Hvilke menneskerettigheter har du brukt denne uken?

4. Har du noensinne opplevd at dine menneskerettigheter ikke ble oppfylt?

Hva er Skriv for Liv?

Se videoen over og svar på følgende spørsmål

1. Hvilken menneskerettighet tar du i bruk når du skriver brev for å støtte samvittighetsfanger?

2. Hvordan forsøker Skriv for Liv-kampanjen å påvirke menneskerettighetssituasjonen i verden?

3. Drøft hvorvidt du tror denne metoden er effektiv.

Bernardo, urfolk og menneskerettighetene

Tekstoppgaver om urfolk:
Se videoen over og svar på spørsmålene.

1. Hva betyr det å være urfolk?

2. Hvorfor har urfolk behov for særskilte rettigheter?

4. Hvorfor er retten til konsultasjon viktig i forbindelse med bruk av landområder hvor urfolk bor?

3. Kjenner du til noen urfolksgrupper?

Historien til Bernardo

Tekstoppgaver om Bernardos sak:

Se videoen ovenfor og informasjonsboksen om sentrale begreper lenger ned på siden for hjelp til å svare på spørsmålene.

1. Hvorfor protesterte Bernardo mot utbyggingen av vannkraftverket på Cahabón-elven?

2. Hvorfor kan vi si at Bernardo er en menneskerettighetsforkjemper?

3. Hva skjedde med Bernardo etter han begynte å protestere mot utbyggingen?

4. Hva vil det si å være en samvittighetsfange?

5. Les menneskerettighetserklæringen her. Hvilke menneskerettighetsbrudd har Bernardo selv blitt utsatt for?

Læringsaktivitet: plasser rettigheten i riktig kategori

Nedenfor finner du et skjema med to kategorier. I tillegg finner du en mange av rettighetene knyttet til Bernardos sak.

Oppgave:

1. Tegn en kopi av skjemaet med de to kategoriene i arbeidsboken din.

Kategori 1: Rettigheter Bernardo kjemper for på vegne av Q'eqchi urfolket Kategori 2: Bernardos rettigheter som myndighetene og energiselskapet har brutt

2. Les gjennom rettighetene nedenfor først og plasser dem deretter i de forskjellige kategoriene. Forklar hvorfor du velger å plassere dem der.

  • Retten til å bevare sin kultur
  • Retten til ytringsfrihet
  • Retten til en rettferdig domstol
  • Retten til vann
  • Retten til frihet
  • Retten til en adekvat levestandard
  • Retten til konsultasjon og informert samtykke
  • Retten til å kjempe for menneskerettighetene
  • Retten til å bli ansett som uskyldig inntil det motsatte er bevist

Her kan du lese mer om Bernardos sak
Bilde

Bernardo Caal Xol er en menneskerettighetsforkjemper for miljø
og urfolk. Han er lærer, far til to døtre på 12 og 14 år og
fagforeningsmann.

Etter endt utdannelse fikk han jobb som lærer i nærheten av
sin hjemby på landsbygda i Guatemala. Ingen lærer hadde
før takket ja til jobben, da det tok over ti timer til fots
fra nærmeste vei.

Bernardo har i tre år sittet urettmessig fengslet for å ha
motarbeidet et vannkraftprosjekt som truer en elv som
har stor betydning for lokalbefolkningen som tilhører
mayafolket.

AMNESTY KREVER AT:

  • Bernardo løslates umiddelbart og at anklagene mot ham droppes
Viktig informasjon
Sentrale begreper

Menneskerettigheter = grunnleggende rettigheter alle har uansett hvem eller hvor de er

Konvensjon = en internasjonal avtale mellom flere stater som gjelder et spesifikt tema

Samvittighetsfange = en person som er fengslet på grunn av sin mening, religion, seksuelle legning, kjønn eller etniske bakgrunn

Land
Guatemala

I følge en lokal menneskerettighetsorganisasjon i Guatemala, UDEFEGUA, har angrep på menneskerettighetsforkjempere økt i løpet av 2020, sammenlignet med tidligere år.

Særlig forkjempere for land, territorier og miljø er utsatt. Også forkjempere for kvinners rettigheter og aktivister som står opp mot korrupsjon i landet, er spesielt utsatt for angrep.

Angrep på menneskerettighetsforkjempere i Guatemala følges ikke godt nok opp.

Les mer om menneskerettighetssituasjonen i Guatemala her

Brevskriving

Nå har du fått et innblikk i saken til Bernardo og brudd på menneskerettighetene han har blitt utsatt for. Nå kan du være å skape endring ved å skrive et solidaritetsbrev til ham, og/eller protestbrev til de guatemalske myndighetene!

Her finner du tips til hvordan skrive solidaritetsbrev

Her finner du tips til hvordan skrive protestbrev, samt mal på ferdigskrevet protestbrev som du kan signere

Bli med i nasjonal brevskrivingskonkurranse med din klasse!

Dette kan du vinne:
En dobbeltime med besøk og foredrag om menneskerettigheter fra Amnesty International Norge på skolen deres, inkl. pizza for hele klassen!

DETTE ER KRITERIENE FOR KONKURRANSEN
  • Støttende tekst – at du får frem hvorfor denne saken er så viktig og viser tydelig at Mikita har din støtte.

  • Kreativitet – det er et stort pluss om du dekorerer brevet ditt med for eksempel tegninger eller bilder.

  • Personliggjøring – at du forteller om deg selv og hvordan saken hans rørte deg

Et solidaritetsbrev er et brev som du skriver for å gi støtte og vise solidaritet med mennesker som kjemper en hard kamp for sine egne og andres rettigheter. Brevet bidrar til å styrke og oppmuntre disse menneskene, og minne dem på at de ikke er alene i kampen for rettferdighet. Nå kan du være med på å skape en endring i livene deres!

Etter at du og klassen har skrevet brev, sender læreren brevene til Amnesty. Deretter sender vi det videre til den aktuelle personen.

Læreren din sender brevet til:

Amnesty International Norge

Skriv for Liv Digitalt

Att: Bernardo, PB 702 Sentrum, 0106 Oslo

Eller læreren din scanner brevene og sender dem på mail til [email protected].

Klassen kan også ta bilde av brevene og sende bildet til samme e-post.

Husk å merke mailen/konvolutten med Skriv for Liv Digitalt og navnet til den brevet gjelder (Bernardo). Fyll ut vedlagt følgeskjema og legg den ved i mailen/print den ut og legg i konvolutten.

Dette skal konvolutten/eposten inneholde

- Brevene

- Følgeskjema


Konvolutt/epost merkes med navnet til SFL individet det gjelder.

Følgeskjema: Skriv for Liv i klasserommet