Gruppers økonomi: tips og triks
Før man går i gang med et prosjekt er det lurt å lage et budsjett for å holde oversikt. Et budsjett er et arbeidsdokument som oppdateres fortløpende.
Det kan være så enkelt som å lage en tabell med kolonnene:
Hva | forventet kostnad
Slik lager du et budsjett:
List opp alt dere trenger for prosjektet, og hva det vil koste.
Dette kan for eksempel være:
- leie av lokale
- honorar eller takkegave til innleggsholder
- mat til servering/ gjestene
- redskap (f.eks. stoff til banner, maling)
- reise til arrangementet
Så: sum alle forventede utgifter
Et eksempel til inspirasjon:
Gruppe 167 fra Lillehammer skal arrangere Amnestykonsert på Galleri Festiviteten i Eidsvoll. Gruppen regner med å samle inn penger til Amnesty gjennom billettinntekter på omtrent 12 000. Disse går direkte til Amnesty Norge, men regionskontoret tar dette med i betraktning når de vurderer søknaden.
Gruppen skriver i søknaden om arrangementet, og forteller at de har fått flere kjente musikere til å stille opp gratis, samt en lydtekniker som er villig til å redusere prisen for sitt bidrag til konserten.
Gruppen kontakter regionskontoret:
Vi søker støtte fra regionkontoret på 18500 kr
Vi forventer støtte fra andre enn regionskontoret:
- Forventet billettinntekt: 12 000 til AIN fra billettsalg
Gruppen kontakter sitt regionkontor og legger ved et foreløpig budsjett
Søke om støtte på min side
Gruppen din kan bruke opp til 3000 kr i året på Amnestys formål uten å søke om dette i forkant. Holder dere oversikt i løpet av året vet dere hvor mye som er igjen av det beløpet
Du kan enkelt søke støtte på vegne av din gruppe på min side.
For å søke om støtte, logg deg inn på her.
- I toppmenyen, velg "mine grupper".
- Scroll helt ned, og trykk på knappen "søk støtte".
- Fyll ut skjemaet og send inn. Regionleder i din region vil se skjemaet og ta kontakt.
Dette må du fylle ut:
- Kryss av for regionen du tilhører
- Ditt navn
- Adresse
- Telefonnummer
- E-post
- Kontonummer
- Utgifter: hva har du brukt penger på, og hvor mye kostet det?
- Sum: hvor mye søker du totalt om refusjon for?
- Signatur (OBS: håndskrift)
- Lim inn under: bilde av alle kvitteringer
- Lagre som: pdf
Når skjemaet er fullt ut, send det [email protected]
Har du spørsmål om utfylling av skjemaet, ta kontakt med din regionleder.
Krav til en gyldig kvittering:
Når du sender inn refusjonsskjema er det viktig å legge ved kvitteringer.
For at noe skal være en gyldig kvittering, er det noen krav:
- Pris
- MVA-beløp
- Selgers navn og organisasjonsnummer
- Salgssted
- Produktet/ hva som er solgt
se eksempelet i bildet.