Datagiganter som Facebook og Google tjener store penger på å spore deg på nett. Denne informasjonen brukes til å skreddersy annonser som treffer akkurat deg. Dette bryter med flere menneskerettigheter, ikke minst retten til privatliv.

Når du beveger deg rundt på internett er du aldri alene. Noen følger med på hva du ser på, hvilke nettsider du besøker, hva slags apper du bruker, hvem du snakker med og mye mer.

Samler inn privat informasjon om deg

Gjennom dine digitale spor lager datagigantene Facebook og Google et bilde av hvem du er. Flere hundre ganger om dagen blir din personlige profil oppdatert.

Profilen din kan inneholde informasjon som:

• Dine interesser
  • Religion
  • Kultur
  • Legning
  • Hvor du står politisk
  • Sivilstatus
  • Barn
  • Om du har en avhengighet
  • Er på et sårbart sted i livet
  • Har en psykisk sykdom

All denne informasjonen brukes til å gi deg reklame som treffer rett i magen – eller hjertet.

En mann står ved en grå vegg og ser på mobiltelefonen sin
Vi utsettes daglig for desinformasjon, manipulering og overvåkning på nett. Hele forretningsmodellen er i strid med menneskerettighetene.

Fordi Facebook og Google kjenner vanene dine så godt, vet de når du er mest sårbar, mest sliten, mest emosjonell – ja rett og slett mest mottagelig for ulike typer annonser.

I tillegg er nettsider som Facebook, Instagram (som begge eies av Facebook-konsernet) og YouTube (som eies av Google) bygd på en slik måte at de skal holde deg lengst mulig inne på plattformene. Det gjør de vet å rigge hvilke poster du får etter hverandre i nyhetsstrømmen, hvilke story du ser først, hvilke nye videoer som blir foreslått for deg og så videre. Dette er styrt av avanserte algoritmer.

Jo lenger du er inne på disse sidene, desto flere annonser ser du. Det betyr mer penger til datagigantene.

Slik utsettes vi daglig for desinformasjon, manipulering og overvåkning på nett. Hele denne forretningsmodellen er i strid med menneskerettighetene.

Her er rettighetene vi mener blir brutt:

• Retten til privatliv – fordi datagigantene samler inn detaljerte data om alt du gjør, uten å gi deg tilstrekkelig informasjon om når du blir overvåket, hvilken informasjon som samles inn eller hvordan den brukes. Vi vet at Facebook og Google samler inn sensitive data om oss, men de gir oss ingen reell mulighet til å beskytte oss mot det.

• Retten til ikke å bli diskriminert – fordi annonse-algoritmene kan brukes til å hindre at visse mennesker ser annonser. Et eksempel på dette er boligannonser som aktivt filtrerer bort mennesker med f.eks. en bestemt hudfarge eller tro. Dette er ren diskriminering.

• Retten til ytringsfrihet – fordi algoritmene forsterker ekstremt innhold og hat. Høsten 2021 ble interne Facebook-dokumenterer lekket til offentligheten. De viste bl.a. at Facebook vektet sinnafjes-emojien mye tyngre enn f.eks. like eller hjerte, noe som betyr at negative reaksjoner ble spredd mer enn positive.

Vi i Amnesty Norge har dokumentert igjen og igjen hvordan netthets gjør at folk trekker seg fra debatten på nett, og dermed skremmes til taushet. Netthets er Norges største ytringsfrihetsproblem, og algoritmene gjør det verre.

Dette mener vi må gjøres:

• Reklame basert på sporing og overvåking på nett må forbys

• Vi må få vite hvordan algoritmene fungerer og få kontroll på algoritmer som forsterker hat, diskriminering og konspirasjoner. Vi bør innføre tilsyn over algoritmene. Bare gjennom disse grepene kan vi stoppe den hatmaskinen som sosiale medier har blitt.

Hvordan jobber Amnesty?
Bilde
Bildet viser to hender som holder en iphone

Slik jobber Amnesty for å beskytte retten til privatliv og frihet fra diskriminering på nett: