Meta godkjenner annonser som promoterer Breiviks manifest

Meta stopper ikke Facebook-annonser som inneholder ekstremt hatefulle ytringer og desinformasjon i Norge. Dette kommer frem i en ny undersøkelse av SumOfUs og Global Witness.
Publisert: 3. nov 2022, kl. 15:45 | Sist oppdatert: 4. nov 2022, kl. 13:47

Mellom 6. og 7. oktober sendte researchere fra de globale kampanjegruppene SumOfUs og Global Witness inn tolv svært provoserende Facebook-annonser, inkludert tre sitater fra manifestet til Anders Behring Breivik, der han fremmer egne handlinger og holdninger.

Meta godkjente alle tolv annonsene innen 24 timer. Analytikerne fjernet annonsene før publisering, noe som betyr at de aldri ble sett av Facebook-brukere.

Global Witness og SumOfUs var i dialog med Amnesty i Norge i utarbeidelsen av denne undersøkelsen.

- Hvis annonsene faktisk hadde blitt sett av folk er det sannsynlig, ut ifra det vi vet om Metas algoritmer, at de som hadde sett det hadde vært de mest sårbare for innholdet. Dette er også typisk innhold som spres raskt, siden algoritmene prioriterer det innholdet som skaper mest klikk, deling og reaksjoner. Ekstremt innhold faller definitivt i denne kategorien. Dette er for å holde oss lengst mulig på plattformen, for å kunne samle inn mest mulig data om oss, som igjen kan brukes for å målrette reklame mot oss, sier Ingrid Stolpestad, kampanjeleder i Amnesty International i Norge.

Forbrukerrådet reagerer også kraftig på denne undersøkelsen.

- Dette viser tydelig at Facebook ikke har kontroll over egne markedsføringsverktøy. Det er uholdbart at åpenbart skadelige annonser og budskap kan målrettes mot sårbare grupper.

Det er på høy tid at vi får forbudt overvåkningsbasert markedsføring, som gjør dette mulig, sier Finn Myrstad, fagdirektør i Forbrukerrådet.

En åpen dør til hat

Rapporten "En åpen dør til hat - Meta godkjenner annonser med ekstreme og hatefulle ytringer" viser hvordan Meta unnlater å filtrere Facebook-annonser som inneholder ekstreme hatytringer og annet sterkt diskriminerende innhold i Norge, for eksempel oppfordringer til:

• Tvangssterilisering av innvandrere og skeive.

• Konverteringsterapi for homofili, rettet mot tenåringsgutter

• Antisemittiske, islamofobiske og homofobiske hatytringer

Denne undersøkelsen følger en rekke rapporter som avslører hvordan Meta svikter i å beskytte sine brukere, verden over. Ferske SumOfUs-analyser fra Brasil har avdekket flere annonser og innlegg basert på konspirasjonsteorier om valgets integritet og støtter høyreekstreme oppfordringer om et kupp. Andre Global Witness-undersøkelser har også vist at Meta ikke klarer å oppdage annonser som inneholder hatefulle ytringer og valgdesinformasjon i Myanmar, Kenya, Etiopia og Brasil.

- Dette er dystopisk. Meta lar ikke bare denne typen skrekkinnhold komme gjennom, Meta tillater også at det blir rettet mot de mest sårbare mottakerne for dette innholdet. Dette fører til påvirkning av valg, skader for barn og til mer hat og splittelse. Varsellampene burde blinke rødt over hele verden – vi trenger handling nå for å få slutt på Big Techs overgrep, sier Vicky Wyatt, kampanjesjef i SumOfUs.

- Vi er sjokkert over resultatene av dette eksperimentet, men dessverre ikke overrasket. Denne typen farlig synspunkter sprer seg på nettet, men har også alvorlige konsekvenser i den virkelige verden. Gang på gang klarer ikke Metas modereringssystemer å stoppe hatefullt innhold. Meta er på overtid når det kommer til å handle og endelig gjøre noe med problemet med hatytringer.» sier Rosie Sharpe, Senior Campaigner ved Global Witness.

Til tross for flere bevis på systemiske feil og de skadelige følgene av disse, har Meta unnlatt å iverksette tiltak. Det er derfor SumOfUs og Global Witness oppfordrer Norge og andre land til å håndtere systemene som ligger til grunn for denne skadelige forretningsmodellen.

Å godkjenne disse annonsene er ikke bare et brudd på Metas interne retningslinjer. Innholdet i noen av annonsene er også i strid med norsk lov. Meta har et ansvar iht. internasjonale menneskerettighetsstandarder for å forsikre seg om at de ikke bidrar til brudd på menneskerettighetene. Dette inkluderer en forpliktelse til å fjerne skadelig innhold på sine plattformer – inkludert innhold som oppfordrer til vold.

Les rapporten her: