Bilde
AKSJON: De forente arabiske emirater

Uten frisk luft i tre år

Signer aksjonen

Signer aksjonen og krev at Ahmed Mansoor løslates umiddelbart.Se brevet vi sender

12 631 har signert

Slik behandler vi dine personopplysninger

DELCreated with Sketch.DELCreated with Sketch.DEL
I tre år har Ahmed sovet på gulvet i en isolasjonscelle fordi han våget å snakke høyt om brudd på menneskerettighetene. Han må løslates nå!
Publisert: 13. Jan 2020, kl. 11:02 | Sist oppdatert: 17. Jan 2020, kl. 11:58

Ahmed Mansoor er en av få som fortsatt våger å uttale seg offentlig om menneskerettighetsbrudd i Emiratene. Det har kostet ham dyrt.

De siste tre årene har han blitt holdt på en isolasjonscelle på et hemmelig sted i Abu Dhabi. Her blir han tvunget til å sove rett på steingulvet og nektet lufteturer utenfor cella. Nylig ble han banket opp av fengselsvaktene.

Han er dømt til 10 års fengsel for arbeidet sitt. Nå må mishandlingen av ham stanse! Signer aksjonen og krev at Ahmed Mansoor løslates umiddelbart.

Arrestert midt på natten

Ved midnatt 20. mars 2017 stormet 12 betjente fra sikkerhetsstyrkene hjemmet til Mansoor. Huset ble ransaket. Mobiltelefoner, laptopper og alle elektroniske apparater ble konfiskert. Mansoor ble arrestert og tatt med til ukjent sted.

Familien fikk ingen informasjon om hvor han befant seg eller hva som hadde skjedd med ham. Først etter to uker fikk de treffe ham i et overvåket møte på statsadvokatens kontor. De vet fortsatt ikke hvor han holdes fengslet.

Ti års fengsel for fredelig protest

Dagen han ble arrestert meldte det offisielle nyhetsbyrået at Ahmed Mansoor var arrestert for å ha "benyttet sosiale medier til å publisere falsk informasjon og rykter som skader nasjonens omdømme".

I juni 2018 ble han dømt til 10 års fengsel for sitt fredelige arbeid. På nyttårsaften samme året ble dommen opprettholdt ved anke.

De siste årene har myndighetene i Emiratene slått ekstremt hardt ned på menneskerettighetsaktivister og demokratiforkjempere i landet. De aller fleste har blitt skremt til taushet. Mansoor er en sjeldent modig stemme.

Ble overvåket med spionprogram på mobilen

Mansoor en prisbelønnet menneskerettighetsforkjemper, og har gjentatte ganger blitt straffet for sitt arbeid. Han har blitt trakassert, fysisk angrepet og truet på livet, både av styresmaktene og deres tilhengere. Han har også blitt frastjålet et stort pengebeløp fra sin konto, og passet hans er ulovlig inndratt.

Mansoor har blitt overvåket av myndighetene i flere år. Datamaskinen og e-post-kontoene hans har blitt hacket flere ganger. Det ble også gjort forsøk på å hacke iPhonen hans med et spionprogram som kun selges til myndigheter. På denne måten ønsker myndighetene å følge med på hvor han beveger seg og hvem han snakker med.

Internasjonalt oppmerksomhet er viktig!

Ahmed Mansoor har også tidligere vært fengslet for sitt menneskerettighetsarbeid. Den gang (2011) ble han benådet av presidenten etter stort internasjonalt press. Nylig publiserte utenriksdepartementet i Emiratene denne uttalelsen som svar på kritikken de har fått fra blant andre Amnesty om behandlingen av Mansoor.

Amnesty krever at:

• Ahmed Mansoor løslates umiddelbart og uten betingelser. Han er en samvittighetsfange fengslet utelukkende for å ha benyttet seg av sin ytringsfrihet.
  • Myndighetene sørger for at Ahmed Mansoor beskyttes mot tortur eller annen mishandling.
  • Myndighetene sørger for at Ahmed Mansoor får regelmessig tilgang til advokat etter eget ønske, til familien og til nødvendig medisinsk behandling.

Hva skjer med din signatur?

Alle signaturene sendes til kronprins Sheikh Mohamed bin Zayed Al Nahyan. Din signatur vil bidra til å legge press på myndighetene og vise at det internasjonale samfunnet følger med på behandlingen av Ahmed Mansoor.

Menneskerettigheter
Disse menneskerettighetene blir brutt:

I følge FNs verdenserklæring om menneskerettigheter har ethvert menneske rett til menings- og ytringsfrihet (artikkel 19).

Enhver har rett til beskyttelse mot tortur og grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff (artikkel 5), og har rett til beskyttelse mot vilkårlig innblanding i privatliv, familie, hjem og korrespondanse (artikkel 12).

Land
De forente arabiske emirater

Siden Den arabiske vår i 2011 har styresmaktene i Emiratene drevet en nådeløs jakt på menneskerettighetsforkjempere og demokratiforkjempere i landet. Alle som våger å kritiserer myndighetenes diskriminering av kvinner og homofile eller landets krigføring i Jemen er i fare for forfølgelse.

Flere hundre samvittighetsfanger er fengslet, og mange har blitt torturert. Civicus - den globale alliansen for frivillige organisasjoner - rangerer De forente arabiske emirater blant de landene i verden der sivilsamfunnet er mest undertrykket.

Ahmed Mansoor

I 2015 ble Ahmed Mansoor tildelt den prestisjefulle Martin Ennals-prisen for sin modige kamp for menneskerettighetene.

Ahmed Mansoor er rådsmedlem i Human Rights Watch Midtøsten- og Nord-Afrika-avdeling, og rådsmedlem ved Gulf Centre for Human Rights.

I en offentlig uttalelse fra FNs eksperter på menneskerettigheter (28. mars 2017) fordømmes fengslingen av Ahmed Mansoor på det sterkeste.

Amnesty samarbeider med følgende organisasjoner om løslatelsen av Mansoor:

• Electronic Frontier Foundation (EFF)
  • Access Now, Frontline Defenders
  • Social Media Exchange (SMEX)
  • Security Without Borders
  • Article 19
  • Free Press Unlimited
  • Gulf Centre for Human Rights
  • Human Rights Watch.
Sheikh Mohamed bin Zayed Al Nahyan
Crown Prince of Abu Dhabi
Crown Prince Court
King Abdullah Bin Abdulaziz Al Saud Street,
P.O. Box 124
Abu Dhabi, United Arab Emirates

Your Excellency,

On 7 September 2019, human rights defender and prisoner of conscience Ahmed Mansoor began a hunger strike to protest his prison conditions, and after prison guards beat him. For the first week of his hunger strike, prison guards forced him to eat, but from 14 September and until at least 28 October, Ahmed was on continuous hunger strike, ingesting only fluids. His health has deteriorated both physically and psychologically.

Ahmed continues to be denied a mattress, access to books, and to be permitted to go out in a yard to exercise and be exposed to sun light. Since the beginning or his detention on 20 March 2017, the only improvement to his prison conditions is that running water in the isolation ward was made available in October 2019.

The UN Standard Minimum Rules for the Treatment of Prisoners (the Nelson Mandela Rules) state that solitary confinement for more than 15 days can amount to torture and other ill-treatment.

I urge you to quash Ahmed Mansoor’s conviction and sentence and release him immediately and unconditionally, as he is a prisoner of conscience detained solely for peacefully exercising his rights to freedom of expression and association, including through his human rights work. Pending his release, I call on you to ensure that he is detained in conditions that comply with international standards, that he is not subjected to torture and other ill-treatment; and has immediate and regular access to his family and any health care he may require.

Yours sincerely,