Bilde
AKSJON: Hviterussland

- Slipp meg ut herfra!

Aksjonen er avsluttet

Tusen takk til alle som har engasjert seg!

Signaturer fra Norge og resten av verden er nå samlet og overlevert til riksadvokaten i Hviterussland.

Det finnes ingen bevis for at Mikita har gjort noe galt. Likevel er den unge gutten dømt til 5 år i en straffeleir. Krev at Mikita løslates!
Publisert: 8. okt 2021, kl. 10:11 | Sist oppdatert: 24. Mar 2022, kl. 16:21

Mens jevnaldrende går på skole og spiller dataspill, sitter Mikita Zalatarou fengslet i en straffeleir for ungdom i Hviterussland. Han var bare 16 år da politiet dro ham ut av hjemmet sitt.

Krev at Mikita slippes fri umiddelbart – signer aksjonen!

Straffes uten bevis

Mikita ble arrestert i hjembyen Homel i fjor sommer. Politiet mente han hadde deltatt på en demonstrasjon etter det omstridte presidentvalget i landet.

Men ifølge Mikita var han bare på feil sted til feil tid. Han satt på en bussholdeplass og ventet på en venn, da en demonstrasjon i nærheten ble oppløst.

Mange demonstranter kom løpende mot bussholdeplassen. Noen ropte til Mikita at han også måtte løpe, så han la på sprang.

I rettssaken sa et vitne at Mikita kastet en brusflaske i en søppeldunk. Politiet mener brusflasken var en bombe, men dette finnes det ingen bevis for. Det finnes heller ingen bevis for at Mikita har deltatt på en demonstrasjon. Likevel er den unge gutten dømt til å sone i fem år.

«Slipp meg ut herfra!» ropte Mikita desperat ut da dommen falt.

Slått med elektrosjokkvåpen

Etter pågripelsen ble Mikita sittende i 6 måneder i varetekt. Han ble avhørt uten advokat til stede, og det tok lang tid før familien fikk lov til å besøke ham.

Den unge gutten har fortalt at han ble slått med elektrosjokkvåpen mens han satt i arrest, noe som er å anse som tortur.

Dårlige forhold i straffeleiren

Straffeleiren er som et fengsel for ungdom, som skal tilby utdanning, men i virkeligheten er det lite av det.

De unge må arbeide, i leiren Mikita sitter i er det snakk om å resirkulere gummidekk.

Leiren drives av eldre fanger som er over 18 år, men som forblir i ungdomsleiren som "veiledere".

Disse veilederne har blitt beskyldt for å bruke fysisk vold mot de yngre. Maten er av dårlig kvalitet, og barna får 4 minutter til å spise hvert måltid.

Nylig satt Mikita, ifølge hans foreldre, i arrest i 13 dager som «straff». De vet ikke hva han ble straffet for. Moren som kom for å besøke ham, ble nektet visitt, og maten hun hadde med, fikk hun ikke levere til ham.

Ingen barn skal utsettes for slike forhold!

Mikita har epilepsi, og foreldrene har vært svært bekymret for helsen hans. Han får medisiner i straffeleiren, men det er uklart hva slags medisiner det er.

Amnesty krever at:

• Mikita løslates i påvente av en ny og rettferdig rettssak som er i samsvar med internasjonale regler.

Signaturene sendes til riksadvokat Andrei Shved i Hviterussland.

Vil du skrive et digitalt postkort?

Trykk på den sorte knappen under for å skrive et digitalt postkort til en eller flere av årets Skriv for liv-saker.

Du kan scrolle ned for å finne ut mer om hva personene i årets Skriv for liv liker, til inspirasjon til hva du kan skrive eller tegne i brevene til dem.

Land
Hviterussland:
  • Det omstridte presidentvalget i Hviterussland i august i 2020 førte til massive protester mot landets mangeårige leder Aleksandr Lukasjenko.

• Demonstrasjonene ble slått hardt ned på av politi og sikkerhetsstyrker. Mer enn 30.000 ble pågrepet, mange har blitt drept og flere hundre skadd.

• Amnesty har dokumentert at fengslede demonstranter i Hviterussland blir utsatt for systematisk tortur.

• Les mer om Hviterussland her.

Menneskerettigheter
Disse menneskerettighetene blir brutt i denne saken:

Ifølge FNs verdenserklæring om menneskerettigheter har ethvert menneske rett til

• beskyttelse mot tortur og grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff (artikkel 5),

• å få sin sak rettferdig og offentlig behandlet av en uavhengig og upartisk domstol når hans rettigheter og plikter skal fastsettes, og når en straffeanklage mot ham skal avgjøres (artikkel 10).

Ifølge FNs barnekonvensjon skal

• pågripelse, frihetsberøvelse eller fengsling av et barn bare benyttes som en siste utvei og for et kortest mulig tidsrom (artikkel 37b),

• ethvert barn som er berøvet friheten behandles med menneskelighet og med respekt for menneskets iboende verdighet og på en måte som tar hensyn til barnets behov i forhold til dets alder (artikkel 37c).

Last ned underskriftsliste her

Prosecutor General of the Republic of Belarus
Andrei Shved
c/o Amnesty International Norge
Postboks 702 sentrum
E-post: [email protected]

Dear Prosecutor General

I am deeply concerned about the unfair trial and detention of Mikita Zalatarou, who is serving a sentence of five years in an educational colony for actions he allegedly committed at the age of 16.

Mikita Zalatarou was arrested on 11 August 2020 in his hometown of Homel and accused of having participated in anti-government protests and having thrown Molotow Cocktails at police officers. He himself claims he did not participate in the protests but was in the street waiting for a friend when demonstrators in the vicinity started to flee from the police. He also denies having attacked the police in any way.

Mikita Zalatarou claims he was beaten on arrest and during detention with an electric shock baton. Police officers interrogated him in the absence of a lawyer or a responsible adult. He was held in pre-trial detention for over six months, partly in solitary confinement – in violation of human rights standards regarding the treatment of children in detention.

On 22 February 2021, Mikita Zalatarou was found guilty in an unfair trial, even though no substantial evidence was presented that he actually had committed the crimes he was accused of.

I appeal to you to release Mikita Zalatarou immediately pending a new, fair trial that is in line with international justice standards for children.

Yours sincerely,