Bilde
AKSJON: Cuba

"Du vil ikke kunne synge lenger, med mindre du ber oss om tillatelse"

Aksjonen er avsluttet

Tusen takk til alle som signerte aksjonen!

Den kjente kunstneren ble forsøkt truet til taushet, men lot seg ikke stoppe. Nå er han dømt til 5 års fengsel. Krev at han løslates!
Publisert: 13. okt 2022, kl. 09:20 | Sist oppdatert: 8. Mar 2023, kl. 10:44

Luis Manuel Otero Alcántara (34) er en kjent cubansk maler, danser og performancekunstner.

Han er opptatt av at kunstnere skal ha frihet til å si og mene det de vil, og
han har deltatt på mange demonstrasjoner for dette.

I juli 2021 gikk mennesker over hele landet ut i gatene for å kreve mer ytringsfrihet.

Da Luis Manuel la ut en video der han sa at han skulle delta, ble han arrestert.

Nå er Luis Manuel dømt til fem års fengsel - kun for å ha brukt sin rett til å si hva han mener. Krev at han umiddelbart løslates fra fengsel!

Forby alt de ikke liker

Luis Manuel kommer fra et av de fattigste strøkene i Cubas hovedstad, Havana. Hjemmet hans har vært et viktig møtested for alle i nabolaget.

I 2018 vedtok myndighetene en ny lov som gir dem adgang til å forby bøker, billedkunst og forestillinger de ikke liker.

Luis Manuel ble en av lederne for fredelig motstand mot loven. Det gikk ikke upåaktet hen.

Mektige mennesker forsøkte å true ham til taushet.

Du vil ikke kunne snakke lenger, synge sangene dine eller fremføre kunsten din, med mindre du ber oss om tillatelse. Det vil få konsekvenser hvis du ikke gjør det.

Trusler mot Luis Manuel

Luis Manuel lot seg imidlertid ikke stoppe. Men da han annonserte at han ville delta på en av de største demonstrasjonene på Cuba på flere tiår, gikk myndighetene til verks.

Før han i det hele tatt fikk deltatt i demonstrasjonene, ble Luis Manuel arrestert. Siden har han sittet fengslet.

Den 24. juli 2022 ble Luis Manuel dømt til fem års fengsel, blant annet for å ha «forstyrret den offentlige orden» og for å ha brukt det cubanske flagget i en forestilling.

I fengselet har helsen til Luis Manuel blitt forverret, og han får ikke skikkelig medisinsk behandling.

Amnesty krever at cubanske myndigheter:

• Umiddelbart løslater Luis Manuel Otero Alcántara.
  • Dropper alle anklager mot ham.

Signaturene vil bli sendt til Cubas president, Miguel Dìaz-Canel Bermúdez.

Land
Cuba:
  • I kjølvannet av protestene i juli 2021 fengslet cubanske myndigheter mange hundre demonstranter, hvorav nesten 700 satt i fengsel på slutten av året.
  • Myndighetene slår hardt ned på ytrings- og forsamlingsfriheten, med overvåking av menneskerettighetsaktivister, kunstnere og journalister, og ved å utsette dem for husarrest, vilkårlig internering, brudd på rettferdig rettergang og, i noen tilfeller, mishandling.

Les mer om Cuba her.

Menneskerettigheter
Disse menneskerettighetene blir brutt i denne saken:

Retten til å være like for loven, og retten til samme beskyttelse av loven uten diskriminering (...) (artikkel 7).

Enhver har krav på under full likestilling å få sin sak rettferdig og offentlig behandlet av en uavhengig og upartisk domstol når hans rettigheter og plikter skal fastsettes, og når en straffeanklage mot ham skal avgjøres (artikkel 10).

Enhver har også rett til å beskyttes mot tortur eller annen grusom, umenneskelig behandling eller straff (artikkel 15).

Retten til menings- og ytringsfrihet (...) (artikkel 19).

Av

Samle inn signaturer for Luis Manuel:

President of Cuba
Miguel Díaz-Canel Bermúdez
c/o Amnesty International

Mr. President Díaz-Canel,

I appeal to you to release artist Luis Manuel Otero Alcántara, who is serving a prison sentence solely for exercising his right to freedom of expression and assembly.

Luis Manuel Otero Alcántara was arrested on 11 July 2021 after posting a video stating his intent to participate in demonstrations against economic grievances, public health policies, and harsh restrictions on the rights to freedom of expression and peaceful assembly in Cuba. Although originally arrested in the context of the 11 July demonstrations, Luis Manuel Otero was later on charged with regard to other incidents; “insulting national symbols” for his use of the Cuban flag in an art performance, and “public disorder” and “contempt” for a peaceful protest he had participated in earlier in 2021.

On 24 June 2022, the Popular Municipal Court of Central Havana sentenced him to five years in prison.

I am deeply concerned that Luis Manuel Otero Alcántara is being punished solely for peacefully exercising his human right to freedom of expression and assembly, and I appeal to you to release him immediately and unconditionally and drop all charges against him. Pending his release, I call on you to ensure that Luis Manuel Otero Alcántara is not ill-treated in detention, and that he has full access to medical care and regular contact with his family and lawyers.

Yours sincerely,