Bilde
AKSJON

Honduras: Risikerer livet i kampen for miljøet

Aksjonen er avsluttet

MILPAH-bevegelsen kjemper for naturressurser i et land hvor det er livsfarlig å være miljøaktivist. Krev at de får nødvendig beskyttelse!
Publisert: 26. okt 2017, kl. 12:49 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30
For Lenca-folket i Honduras betyr jorda alt. Det er selve livsgrunnlaget deres. Men dette livsgrunnlaget blir nå truet av selskaper som også vil ha tilgang til landområdene deres. Flere av disse selskapene skyr få midler for å få det som de vil. I Honduras risikerer man faktisk å bli drept dersom man tar opp kampen for å verne naturen.

Truet på livet

​MILPAH-bevegelsen står i bresjen for Lenca-folkets rettigheter, og krever at de skal få beholde områdene sine. Denne kampen koster bokstavelig talt blod, svette og tårer. De har blitt drapstruet, banket opp og utsatt for svertekampanjer i lokalmiljøet.

Gravid kvinne ble banket opp

I oktober 2015 var MILPAH-medlemmet Ana Miriam Romero 24 uker på vei da væpnede menn stormet inn i huset hennes. De var egentlig på leting etter mannen hennes, men da de ikke fant ham ble Ana Miriam banket opp. Få måneder senere ble hjemmet deres tent på. I juli 2016 ble kollegaen hennes Martin Gomez truet på livet. Dette er bare noen eksempler på den farlige virkeligheten miljøforkjempere i Honduras lever i.

Bérta Caceres drept hjemme

De modige menneskene i MILPAH vet skremmende godt hvor ille det kan gå. I 2016 ble en kjent miljøaktivist i Honduras, Bérta Caceres, nådeløst drept i sitt eget hjem. Hun var en av de 14 miljøforkjemperne i landet som ble drept dette året.

Farligst i verden for miljøaktivister

Honduras topper listen over hvilke land det er farligst å være miljøforkjemper i, når man tar hensyn til folketallet. Det å forsvare menneskerettighetene er noe av det mest risikofylte man kan jobbe med i Latin-Amerika. Når man i tillegg våger å stå opp for miljøet, øker sjansen for å bli angrepet og drept ytterligere. Men MILPAH-bevegelsen nekter å gi opp kampen for naturen.

Amnesty krever at:
  • Presidenten offentlig anerkjenner det viktige og legitime arbeidet til MILPAH-bevegelsen.
  • Myndighetene i Honduras iverksetter alle nødvendige tiltak for å beskytte MILPAH-medlemmene mot overgrep, slik at de kan fortsette sitt legitime arbeid for å verne om miljø og menneskerettighetene.
  • Myndigheter på både lokalt og nasjonalt nivå anerkjenner det legitime arbeidet til MILPAH og alle andre menneskerettighetsforkjempere i Honduras som tar opp temaer knyttet til land, områder og miljøet.
Signaturene sendes til Honduras president, Juan Orlando Hernández.

Takker for støtten

Brevskrivingskampanjen Skriv for Liv bidro til at hele 354 762 handlinger ble utført av aktivister verden over for å støtte MILPAH sin kamp for menneskerettigheter. I Norge ble det samlet inn 20 485 signaturer og 455 solidaritetsbrev til aksjonen.

MILPAH takker alle som skrev brev for støtten.
- Det er tatkket være Amnesty International og andre internasjonale organisasjoner at vi fortsatt er i live. Vi har ikke kunne lese alle brevene, men de har kommet fra så mange land i verden. Vi er glade og stolte over å ha venner fra hele verden; barn, unge og voksne. Vi takker for støtten. Det gir oss styrke. Vi føler oss ikke alene. Det gir oss mer mot og med dette vil vi fortsette å forsvare menneskerettigheter og miljøet, sier MILPAH til Amnesty International.

God nyheter fra Honduras

2. mars ble det offentliggjort at en høytstående leder i selskapet DESA har blitt arrestert for sin tilknytning til drapet på Berta Cáceres. DESA var selskapet ansvarlig for utbygging av dammen som Berta Cáceres og Lenka folket protesterte mot da Cáceres ble drept. Les Amnestys pressemelding her.

Nylig ble en historisk traktat undertegnet. Dette er den første juridisk bindende avtalen som sikrer at miljøaktivister får rett til informasjon, deltagelse og rettferdighet i miljøsaker i 24 latinamerikanske- og karibiske land. Dette sees på som en stor seier for miljøaktivister i området da det blant annet gjør stater ansvarlige for sikkerheten og beskyttelse av miljøaktivister. Les Amnesty pressemelding her.

Sendte signaturer

I dag har vi sendt avgårde 20 478 signaturer til Amnesty i Mexico. De skal møte myndighetene i Honduras 20. mars og skal ha en felles overlevering av signaturene fra flere land. Tusen takk til alle som har signert!

Sendte solidaritetsbrev

Denne uken har vi sendt 450 solidaritetsbrev til MILPAH-bevegelsen. Tusen takk til alle dere som har deltatt i Skriv for liv 2017 og bidratt til alle disse kjempefine solidaritetsmeldingene!

Menneskerettigheter
Disse menneskerettighetene blir brutt i denne saken:
  • Retten til liv, frihet og personlig sikkerhet (artikkel 3).
  • Retten til menings- og ytringsfrihet(...) (artikkel 19).
  • Retten til fritt å delta i fredelige møter og organisasjoner (artikkel 20.1).
Land
Honduras

Om du vil lese mer om Honduras og hvilke menneskerettighetsbrudd som foregår der, så kan du trykke her.

Sr. Presidente Juan Orlando Hernández

Casa Presidencial

Bulevar Juan Pablo II

Tegucigalpa

Honduras

Dear President,

I am writing to you to express my concern regarding the situation of the Independent Lenca Indigenous Movement of La Paz (MILPAH). For the Indigenous Lenca people in Honduras, the land is their life. Now they are struggling against huge hydro-electric, mining and other interests who are out to exploit that land.

MILPAH is at the forefront of this struggle. It is a hazardous struggle as Honduras is one of the most dangerous places on earth for indigenous and environmental human rights defenders. They experience death threats, physical assaults and smear campaigns.

I call on you to publicly acknowledge the importance and legitimacy of MILPAH’s work.

Also, I call on you to make sure all necessary measures are taken to guarantee the safety of MILPAH members in accordance with their wishes and needs, as is required your government by the precautionary measures issued by the Inter-American Commission on Human Rights.

Yours sincerely,