Bilde
AKSJON

Brasil: Hvem drepte Marielle Franco?

Aksjonen er avsluttet

Globalt har over 300 000 personer signert aksjonen. Alle signaturene ble overlevert 13. mars av blant andre lederen for Amnesty Brasil, Jurema Werneck og leder for Amnesty USA til Brasils president, Jair Bolsonaro.

Signaturene vil også bli overlevert til guvernøren av Rio de Janeiro.

Tusen takk til alle som har signert og bidratt til å legge press på brasilianske myndigheter i denne saken.

Marielle Franco (38) kjempet for rettighetene til LHBT-personer, kvinner og ungdom fra favelaene. Den 14. mars i år ble hun skutt og drept. Krev at de skyldige stilles til ansvar!
Publisert: 28. aug 2018, kl. 21:43 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30
På kvelden den 14. mars 2018 var Marielle på vei hjem fra en debatt da bilen hun satt i ble beskutt. Marielle og sjåføren hennes døde av skadene de fikk da 13 skudd ble løsnet mot dem. Tre av skuddene traff Marielle Franco i hodet.

Mye tyder på at drapet var nøye planlagt og at myndighetspersoner var involvert.

Kjempet for rettferdighet

Marielle Franco var politiker, feminist og menneskerettighetsaktivist. Hun var medlem av bystyret i Rio de Janeiro og jobbet iherdig for rettighetene til kvinner, LHBT-personer og fattige unge som vokser opp i favelaene. Hun var en frittalende kritiker av politivold og de utenomrettslige henrettelsene som ofte rammer unge, svarte menn fra slumområdene (favelaene).

Vokste opp i favelaen

Marielle Franco vokste selv opp under fattige kår i et av Rios mest voldelige favelaer. Som biseksuell, svart kvinne måtte hun overvinne mange barrierer før hun i 2016 ble valgt inn som eneste svarte kvinne i bystyret i Rio. Hun var en sterk stemme og ble et symbol på håp for mange marginaliserte grupper.

Etterforskningen hemmeligholdes

Etterforskningen av drapet på Marielle Franco hemmeligholdes. Overvåkningskameraene i området hadde blitt slått av dagen før drapet. Mye tyder på at drapet var nøye planlagt og at det var en erfaren skytter som rettet skuddene mot Franco. I følge medierapporter har eksperter påvist at våpenet og ammunisjonen som ble brukt til å henrette Marielle Franco har forbindelser til det føderale politiet.

Amnesty krever at:
  • Myndighetene i Brasil umiddelbart setter i gang en rask, uavhengig og effektiv etterforskning av drapet på Marielle Franco og påser at de skyldige stilles til ansvar, inkludert de som er ansvarlige for å ha planlagt drapet.
  • Myndighetene i Brasil offentlig fordømmer trusler og drap på menneskerettighetsforkjempere og sørger for at de får nødvendig beskyttelse.

Signaturene sendes til Brasils president, President Jair Bolsonaro.

Overlevert signaturer

Globalt er det samlet inn over 300 000 signaturer som er overlevert i en felles overlevering til presidenten i Brasil.

14 332 signaturer er samlet inn i Norge. Vi sender disse signaturene i kopi til den brasilianske ambassaden i Oslo.

Tusen takk til alle som har signert!

To arrestasjoner

Politiet i Rio de Janeiro har arrestert to menn i forbindelse med drapet på Marielle Franco. Dette skjedde samme uke som årsdagen på drapen, 14. mars.

Dette er et positivt tegn på fremgang i en etterforskning som har nærmest stått på stedet hvil i et år.

Drapet på Marielle Franco utløste store demonstrasjoner i Brasil.

• Brasil er et av de landene i verden der det er farligst å være menneskerettighetsforkjemper.
  • I 2017 ble minst 70 menneskerettighetsaktivister drept.
  • Drapene etterforskes sjeldent.
  • Kun høyt profilerte saker blir etterforsket og da i et tregt rettssystem der det kan ta flere år før saken avsluttes.
  • De få gangene noen blir dømt for slike drap, er det skytteren som blir dømt og ikke den eller de som planla eller bestilte drapet.
  • Les Amnestys rapport om angrepene på menneskerettighetsforkjempere i Brasil: Deadly but preventable attacks.

Bli med å samle underskrifter!

Menneskerettigheter
Disse menneskerettighetene blir brutt i denne saken:
  • Retten til liv, frihet og personlig sikkerhet (artikkel 3).
  • Retten til menings- og ytringsfrihet (...) (artikkel 19).
Land
Brasil

Om du vil lese mer om Brasil og hvilke menneskerettighetsbrudd som foregår der, så kan du trykke her.

Presidente Da República Federativa do Brasil, Jair Bolsonaro
Praça dos Três Poderes, Palácio do Planalto
Brasília (DF)
Brazil

Dear President Jair Bolsonaro

I am deeply concerned about the murder of human rights defender Marielle Franco, who was killed together with her driver, Anderson Gomes, on 14 March 2018. The circumstances around Marielle Franco’s death seem to indicate that she was the victim of a carefully planned targeted killing, carried out with some level of participation of state agents.

I urge you to ensure a prompt, thorough, impartial and independent investigation into the killing of Marielle Franco and Anderson Gomes, in order to bring to justice both those who carried out the attack and those who were behind it.

I also urge you to take all the necessary measures to prevent further threats and attacks against human rights defenders like Marielle Franco, including by restoring the programme of protection for human rights defenders in Brazil.

Yours sincerely