I årevis levde Ali i frykt for at han skulle bli henrettet. Nå er han endelig løslatt – takk til alle dere som stod opp for ham!
Publisert: 4. nov 2021, kl. 13:17 | Sist oppdatert: 7. Mai 2022, kl. 15:23
Ali al-Nimr. Foto: Privat

Den saudiske aktivisten Ali al-Nimr er endelig løslatt etter nesten ti år i fengsel.

Han var bare 17 år gammel da han ble dømt til døden. Sammen med våre støttespillere har Amnesty kjempet for hans sak i årevis.

Dødsdommen mot Ali ble opphevet tidligere i år. Nå har han blitt løslatt fra fengselet.

På filmen kan du se første gang Ali får møte familien igjen etter løslatelsen. Han løper rett til moren sin for å klemme henne.

I denne filmen møter Ali moren sin for første gang etter at han ble løslatt. Filmen er postet på Twitter av Alis søster.  Copyright: Middle East Eye

Moren til Ali skriver også på Twitter:

Bokstavene sviktet meg [...] Finnes det ord som kan beskrive iveren i hjertet til en mor som møtte sønnen sin etter en lang kamp?

Dette hadde aldri vært mulig uten våre støttespillere. Tusen takk til alle som har engasjert seg for Ali, og som har støttet Amnestys arbeid mot dødsstraff.

Du kan styrke arbeidet for en verden uten dødsstraff.

STØTT ARBEIDET HER

Det nytter å stå opp mot dødsstraff

Ali er nevøen til sjia-predikant Nimr al-Nimr som ble henrettet i 2016. Ali deltok i protester mot den saudiske regjeringen som ungdom. Han ble dømt for flere forbrytelser. Ifølge Ali ble han torturert til å «tilstå».

Ali er én av flere som Amnesty har aksjonert for. I 2017 skrev Amnesty om Ali al-Nimr, Abdullah al-Zaher og Dawood al-Marhoon som alle ble arrestert i 2012. På det tidspunktet var de henholdsvis 17, 16 og 17 år. De ble arrestert som følge av deres deltagelse i demonstrasjoner rettet mot myndighetene i Saudi-Arabia under den arabiske våren. I 2014 ble de dømt til døden i terrordomstolen etter urettferdige rettsaker.

Siden den gang har Amnesty og våre støttespillere kjempet for at guttene ikke skulle henrettes. I 2019 overleverte vi mer enn 32 000 signaturer fra Norge til den saudiske ambassaden i Oslo.

I august 2020 beordret Saudi-Arabias riksadvokat at dommen måtte vurderes på nytt.

Opphevelsen av dødsstraffen for Ali, Abdullah og Dawood viser at internasjonalt press virkelig nytter!

Vi er takknemlige for alt Amnesty-tilhengere har gjort for å redde Ali fra døden.

Alis advokat Taha al-Hajji

Tusen takk til alle som har engasjert seg for de unge mennene, og til alle Amnestys støttespillere som har støttet arbeidet mot dødsstraff.

Høsten 2021 ble også Abdullah løslatt fra fengselet. Nå fortsetter vi å kreve at den siste unge mannen, Dawood, skal løslates.

Hvordan jobber Amnesty mot dødsstraff?

Amnesty International er imot dødsstraff i alle tilfeller, under enhver omstendighet, uavhengig av skyldspørsmål.

Én ting til du må vite om dødsstraff

Arbeidet med å få land til å forby dødsstraff krever penger. Vi har etterforskere i land som Saudi-Arabia, USA og Kina, som bistår i rettssaker, lobbyer mot myndigheter og dokumenterer dødsdommer og henrettelser. Nå trenger vi din hjelp til å fortsette arbeidet.

Støtt arbeidet

Siden 1977 har Amnesty jobbet aktivt med å avdekke og kartlegge antall henrettelser og dødsdommer i verden. Informasjonen som avdekkes gjennom etterforskning brukes blant annet til å øke internasjonal motstand mot dødsstraff. Dette gjør Amnesty ved å engasjere FN og andre internasjonale organisasjoner til å ta avstand fra dødsstraff.

Bakgrunn: Dødsstraff i Saudi-Arabia

Alis historie og annonserte reformer rundt dødsstraff for mindreårige viser at offentlig press er helt nødvendig for å få til endring i et land som Saudi-Arabia.

Beslutningen om å omgjøre Alis dødsdom til fengselsstraff kom etter en betydelig redusering av myndighetenes bruk av dødsstraff i 2020.

I 2020 var det 85% færre henrettelser i Saudi-Arabia sammenlignet med året før, en reduksjon fra 184 til 27. Selv om denne reduksjonen kan ha blitt påvirket av Covid-19-pandemien som forsinket prosesser i landets strafferettssystem, er det påfallende at det skjedde under Saudi-Arabias presidentskap i G20.

Fra slutten av juli til november, da G20-toppmøtet ble holdt, ble det ikke gjennomført noen henrettelser i Saudi-Arabia. Likevel umiddelbart etter G20 ble henrettelsene gjenopptatt.

Mellom 10. desember og 31. desember 2020 ble ni personer henrettet, og ytterligere 40 personer ble henrettet frem til juli 2021. Saudi-Arabia må erklære et offisielt moratorium på alle henrettelser med mål om å avskaffe bruken av dødsstraff.