Undervisningsopplegg: Fordommer, diskriminering og rasisme
Tidsbruk: Anbefalt tid 90 minutter eller mer.
Målgruppe: Ungdomsskole og videregående skole
Tverrfaglig tema: Demokrati og medborgerskap, og Folkehelse og livsmestring.
Fag: Samfunnsfag, KRLE, Samfunnskunnskap, Religion og etikk, Sosialkunnskap, Sosiologi, Sosialantropologi
I Human Rights Dialogue lærer elevene om menneskerettighetene, og med en dialogbasert tilnærming reflekterer de rundt hvordan fordommer, rasisme og diskriminering kan komme til uttrykk i hverdagslige situasjoner.
Ved å arbeide med caser, personlige historier og faktakunnskap gis elevene mulighet til å dele synspunkter, lytte, sette seg inn i andres ståsted og ikke minst reflektere rundt egne holdninger.
Dialogaktiviteten skal bidra til å skape større bevissthet rundt tematikken og synliggjøre hvordan elevene selv kan bidra til å ivareta menneskeverdet ved å motarbeide rasisme og diskriminering.
Kunnskapsløftet + Menneskerettigheter = Human Rights Dialogue:
Menneskerettighetene står sentralt i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK20). Menneskeverd, likeverd og likestilling, kritisk tenkning og etisk bevissthet er blant prinsippene som fremheves i læreplanens overordnede del. Det slås fast at: “Elevene skal selv bidra til å ivareta menneskeverdet og reflektere over hvordan de kan forhindre at det krenkes”.
Rasisme og diskriminering er en samfunnsutfordring. Samtidig er det et sensitivt tema som flere lærere kan kvie seg for å undervise i. Med Human Rights Dialogue ønsker Amnesty å gi læreren verktøy som vil hjelpe elevene å reflektere rundt menneskerettighetsspørsmål, bevisstgjøre dem om hvordan fordommer, rasisme og diskriminering kan komme til uttrykk i deres egen hverdag og forebygge negative holdninger, rasisme og diskriminering.
Hvorfor gjennomføre Human Rights Dialogue i ditt klasserom?
Vi deler gjerne erfaringer fra bruk av undervisningsmetoden og bistår med råd og tips til gjennomføring. Ved behov kan Amnesty også komme til din klasse og gjennomføre Human Rights Dialogue.
Ta kontakt med opplæringskoordinator for din region, eller send mail til [email protected]
Hver dag er vi også vitne til polariserte debatter både i media og i samfunnet for øvrig. Det harde ytringsklima kan også finne sin vei inn i klasserommet. Elever trenger å utvikle holdninger forankret i menneskets likeverd og menneskerettighetene. Samtidig skal de øve seg på å være i uenighetsfellesskap med respekt for andres meninger og perspektiver.
Med dialog som verktøy og holdning, vil elevene øve på å en samtaleform som har mange av de motsatte kjennetegnene fra debatt.
Nøkkelord: aktiv lytting, respekt, åpne oppfølgingsspørsmål, perspektivtakning
Alt du som lærer trenger for å gjennomføre aktiviteten kan lastes gratis ned fra Amnestys nettsider. Læringsmaterialet inneholder: lærerveiledning, PowerPoint-presentasjon og dialogkort.
- Se lærerveileder
- Gå gjennom PowerPoint-presentasjonen med støttenotater
- Velg om aktiviteten skal gjennomføres med fysiske dialogkort og/eller om dialogkortene skal vises i PowerPoint
- Velg dialogmetoden du ønsker elevene skal benytte i hovedaktiviteten. Dette finner du tips til både i lærerveiledningen og i PowerPoint-presentasjonen.