Thailand 100 dager etter militærkuppet: Ingen ende på undertrykkelsen

Militæret i Thailand arresterer hundrevis, torturerer, mishandler og innfører restriksjoner på ytringsfriheten og forsamlingsretten – selv det å spise smørbrød i offentligheten har blitt forbudt.

Publisert: 14. sep 2014, kl. 14:36 | Sist oppdatert: 16. Mai 2019, kl. 13:47
Hundrevis av uberettigede arrestasjoner, troverdige rapporter om tortur og misbruk, urettferdige arrestasjoner og restriksjoner på både ytringsfriheten og forsamlingsretten har skapt et klima av frykt i Thailand, sier Amnesty International i en ny rapport.

Rapporten, Holdningsjustering – 100 dager under krigsrett, er den første omfattende undersøkelsen av Thailands menneskerettighetssituasjon siden militæret innførte krigsrett 20. mai 2014 og tok makten to dager senere.

- Tre måneder etter kuppet viser vår etterforskning at den militære regjeringen begår utstrakte og omfattende menneskerettighetsbrudd, sier Richard Bennett, Amnesty Internationals Asia-direktør.

- Thailands myndigheter bør bryte mønsteret av undertrykkelse, få slutt på menneskerettighetsbrudd, respektere sine internasjonale forpliktelser og tillate åpen debatt – det er avgjørende for landets fremtid.

Meningsmotstandere arresteres

I et forsøk på å ‘justere holdninger’ og kvele motstand har den militære regjeringen – kjent som Det Nasjonale Rådet for Fred og Orden (NCPO) – arrestert hundrevis av mennesker, mange av dem venner av den tidligere regjeringen. Dette er et klart brudd på deres menneskerettigheter.

Selv om mesteparten av disse bare var innesperret i opp til syv dager, ble de holdt uten siktelse eller rettssak, de ble nektet tilgang til advokater og ble i noen tilfeller avskåret fra omverdenen med brev- og besøksforbud. De lever nå med den overhengende trusselen om strafferettslig forfølgelse ettersom de måtte signere tilsagn på at de skal avstå fra ‘politisk aktivitet’ som en forhåndsbetingelse for å bli sluppet fri. Etter løslatelsen er de pålagt møteplikt, som oftest ved militære hovedkvarter i Bangkok.

Militæret og politiet har anholdt eller truet med å anholde familiemedlemmene til enkelte av de som nekter å overholde møteplikten. Flere har fått passet inndratt og risikerer nå strafferettslig forfølgelse for brudd på møteplikten.

- De mange uberettigede pågripelsene viser en skamløs tilsidesettelse av Thailands internasjonale menneskerettslige forpliktelser. Dette er et klart tilfelle av politisk forfølgelse og et forsøk på å kvele politisk motstand, sier Richard Bennett.

- Det må bli slutt på uberettigede pågripelser, møteplikt, restriksjoner pålagt de som er sluppet fri og strafferettslig forfølgelse av de som nekter å adlyde møteplikten, sier Richard Bennett.

Tvunget til tilståelse på film

Amnesty International har mottatt troverdige rapporter om flere tilfeller av tortur, inkludert tortur av de som sitter i isolasjon. Folk slås, kveles og utsettes for falske henrettelser. Tortur er et mangeårig og utspredt problem i Thailand.

Kritsuda Khunasen, en politisk aktivist som ble anholdt 27. mai 2014, fortalte at hun ble skamslått av soldatene og forsøkt kvalt med en plastikkpose under avhør.

- Hvis jeg svarte for sent, ikke snakket, ikke svarte spørsmålet på en direkte måte, ble jeg slått med en knyttneve i fjeset, magen og kroppen. Det verste jeg opplevde var da de dro en plastpose over hodet mitt, knyttet endene sammen og dekket fjeset med en tøypose. Jeg mistet bevisstheten og våknet da de hev vann på meg. Etterpå la de meg i en likpose. Da visste jeg hvordan det var å være i konstant frykt for døden, sa hun.

Myndighetene tvang henne til å si at hun støttet kuppet og ikke ønsket løslatelse. Uttalelsen ble filmet og offentliggjorde mens hun satt fengslet.

- NCPO må sørge for at ingen blir utsatt for tortur eller annet misbruk og at disse kriminelle handlingene blir etterforsket omgående, upartisk, uavhengig og grundig – og at de ansvarlige blir strafferettslig forfulgt på en ansvarlig måte, sa Richard Bennett.

Nettsider fjernet

Den militære styresmakten har også pålagt restriksjoner på folks ytringsfrihet og forsamlingsrett, som virker avskrekkende på offentlig debatt og har ført til utstrakt selvsensur.

Hundrevis av nettsider har blitt fjernet eller blokkert. Media overvåkes og folk har blitt truet med fengsling for kritiske ytringer om militæret på nett. Siden krigsretten ble innført har forsamlinger på over fem personer vært forbudt. Dette er et brudd på forsamlingsretten.

Et høyt antall personer har blitt siktet under høyforræderiloven, som gjør det ulovlig å fornærme medlemmer av den kongelige familien. Fire personer har blitt strafferettslig forfulgt og dømt mens ytterligere ti personer er siktet.

Arrestert for å spise smørbrød

- Regjeringen slår ned på den minste motstand, som bruk av t-skjorter som kan ‘fremme splid’ eller det å lese enkelte bøker og spise smørbrød i offentligheten som en symbolsk protest mot militærstyret, sier Richard Bennett.

Åtte studenter ble arrestert da de forsøkte å spise smørbrød mens de leste George Orwells 1984 i en symbolsk protest mot militærkuppet. Smørbrødspising ble først brukt som et påskudd for å kunne samles mer enn fem personer i offentlighet. Dette har ført til at en nasjonale avis har advart mot offentlig smørbrødspising og politiet lover å følge ekstra med på "smørbrødspisere".

- De thailandske myndighetene må oppheve de undertrykkende lovene og militærordrene, frafalle politisk motiverte tiltaler mot individer som kun har brukt sin ytringsfrihet eller forsamlingsrett og frigi de som er anholdt eller fengslet under slike tiltaler umiddelbart og uten betingelser, fortsetter Bennett.

Aktivister og journalister rammes

Restriksjonene på ytringsfriheten og forsamlingsretten har alvorlige konsekvenser for arbeidet til menneskerettighetsorganisasjoner, inkludert Amnesty International, gjør i landet.

Menneskerettighetsorganisasjoner har blitt beordret til å avstå fra å arrangere fredelige demonstrasjoner eller samlinger. Injuriepåtaler og straffeforfølgelser satt i gang før kuppet – mot journalister og menneskerettighetsaktivister – fortsetter under militærregjeringen. Den thailandske nyhetsnettsiden Phuketwan er tiltalt for å ha gjengitt deler av en Pulitzer-vinnende artikkel om menneskehandel i landet. Samtidig er Amnesty International tiltalt for å ha skadet hærens rykte, etter å ha publisert et åpent brev som ba myndighetene etterforske anklagene om tortur i landet.

Uten rett til å anke

Retten til en rettferdig rettssak er også i fare, ettersom rundt 60 individer står ovenfor rettsaker i militærdomstoler, uten rett til å anke.

Militærmyndighetene har beordret straffeforfølgelse av sivile i militærdomstoler for å bryte militære ordre som er i strid med sentrale menneskerettigheter, som ytringsfriheten og forsamlingsretten – og for påstått høyforræderi, som kan være i strid med ytringsfriheten.

Thailand må endre kurs

Holdningsjustering – 100 dager under krigsrett presenterer en rekke steg de militære myndighetene kan ta for å gjenopprette respekten for menneskerettighetene og forsikre at Thailand overholder sine internasjonale forpliktelser.

- Thailand har internasjonale menneskerettslige forpliktelser som ikke kan ignoreres i nasjonal sikkerhets navn – de nåværende restriksjonene er altfor omfattende, sa Richard Bennett.

- Medlemmer av det internasjonale samfunnet bør benytte alle muligheter, inkludert den pågående samlingen av FNs Menneskerettighetsråd, til å oppfordre Thailands militære regjering til å endre kurs og forsikre at menneskerettighetene får den respekt som er nødvendig dersom regjeringen skal oppnå sitt offisielle mål om nasjonal forsoning.