Sjekkliste ved semesterstart - student

Få mest mulig ut av semesterstart som rekrutteringsarena.
Publisert: 4. jul 2022, kl. 17:54 | Sist oppdatert: 4. jul 2022, kl. 17:58

← tilbake til verktøykassa

Enten dere er få eller mange er det en fordel for gruppa at det kommer nye medlemmer til. Ved semesterstart er folk ivrige etter å finne noe å engasjere seg i og et miljø som passer dem. Det er nå dere kan vise hvor bra det er å være med i Amnesty!

• Hvordan ble du selv med i Amnesty? Hva var det som trakk deg til standen eller til et møte?
    • Gjenta suksessen. Det er ingen som sier at man må finne opp kruttet på nytt, om dere har metoder dere vet funker. Men om dere har gjort det samme flere ganger med mindre godt resultat, kan det kanskje være lurt å forsøke å tenke litt nytt i år.

• Lag en plan i god tid!
    • Hvordan skal dere bli lagt merke til?
    • Hvilke arrangementer eller møter kan vi invitere de dere kommer i kontakt med til? (husk å lokke med mat, alltid)
    • Hvilke dager kommer det til å være mye folk og hvor er det lurt å være synlig for å treffe flest mulig?
    • Hva skjer i fadderuka? Grip alle mulighetene til å synliggjøre gruppa på rebuser, på foreningsdagene, som quizlag osv. Trenger du inspirasjon, ta en titt på ressurssidene for semesterstart på amnesty.no.
    • Hvilket tema eller kampanje skal vi ha fokus på når vi vil vekke interessen til folk?
    • Hvem i gruppa har mulighet til å bidra?

• Hva trenger dere for å gjennomføre planen?
    • Meld inn til regionkontoret i god tid om det er noe dere trenger av utstyr og materiell for å gjennomføre planen deres. Typisk er det lurt å ha et bord til stand hvis ikke dere kan låne det av studiestedet, t-skjorter eller gensere, roll-up og eventuelt materiell for en aktuell kampanje. Hvis det er noe dere er usikre på, så tar noen på kontoret gjerne en prat med dere på forhånd.

• Er dere nok folk?
    • Om dere ikke har nok folk som kan bidra eller er veldig usikre på om dere får til å stå på stand eller gjennomføre et arrangement i forbindelse med semesterstart, fortell det til regionkontoret. De kan sette dere i kontakt med folk fra andre ungdomsgrupper som kan bidra eller kanskje komme og bistå dere selv. Det er også mulighet for å ta kontakt direkte med studentrådet som kan gi dere tips og vink. NB: Hvis dere er nok folk og har enda mer å gi, hvorfor ikke melde interesse for å bidra andre grupper i deres rekrutteringsarbeid? Det er fint både for dem og din gruppe å få erfaring fra hvordan andre grupper jobber, og så får du sett en ny by og møtt mange nye mennesker. Amnesty dekker selvsagt reisen.

• Er dere forberedt?

For mange kan det virke veldig lett å komme i prat med folk om det som tross alt er hjertesaken, og man prater i vei uten problem. For andre er det litt tyngre å komme i gang og det kan synes skummelt å rekruttere nye medlemmer til gruppa de første gangene.

Uansett er det lurt å ha tenkt gjennom hva du vil si på forhånd, og kanksje ha en tekst å ty til når jernteppet melder seg. Vi har laget en kort tekst som din gruppe kan ta utgangspunkt i, og krydre med egne historier og relevant info:

Hei, har du hørt om Amnesty? Vi er Amnesty Internationals studentgruppe *studiestedet*. Amnesty International er verdens største menneskerettighetsorganisasjon, og her kan du jobbe for at ALLE skal få sine menneskerettigheter respektert, ALLTID. Å være med i en Amnestygruppe er en fantastisk mulighet til å bli kjent med andre på studiestedet ditt og i resten av landet, samtidig som du kan engasjere deg i hjertesakene dine. (Suksesshistorie): For eksempel så fokuserte gruppen masse på *blabla* i fjor. Stor internasjonalt press fra Amnestygrupper over hele verden bidro til at *han ble løslatt/ loven sånn og sånn ble endret..* I en Amnestygruppe kan du rett og slett bidra til å skape positive endringer i verden, samtidig som du får nyttig erfaring og bygger nettverk. Vi skal ha et åpent møte neste onsdag hvor gruppen planlegger høstens aktiviteter. Kunne du tenke deg å være med og møte resten av gjengen?