Russeindustrien og Amnesty i nytt samarbeid: Russen står opp mot voldtekt

Sex er deilig, når man har lyst, men voldtekt når det foregår uten samtykke. Under dette slagordet skal hovedstyret, russearrangører og leverandører samarbeide med Amnesty om å bekjempe voldtekter under vårens feiring.
Publisert: 25. okt 2013, kl. 07:10 | Sist oppdatert: 16. Mai 2019, kl. 14:08
De siste årene har antall anmeldelser av voldtekt under russefeiringene økt. Amnesty International er derfor glade for å for første gang ha med alle de største russetreffene og -leverandørene på laget. Les mer om Nei er nei-kampanjen her.

Amnesty har inngått samarbeid med Russeservice, Russedress AS, Kavai, Landstreffene i Stavanger, Lillehammer, Telemark og Fredriksten, Sørlandstreffet og Tryvann. Samarbeidet går i hovedsak ut på å distribuere informasjonsmatriell og strykemerker og sette temaet på dagsorden.

Flest voldtatt på fest

Dette er i høyeste grad nødvendig. Festrelaterte voldtekter utgjør den desidert største andelen av anmeldte voldtekter i Norge. Jenter mellom 17 og 25 år har høyest risiko for å bli utsatt for voldtekt. Ofte blir det ikke benyttet vold, men gjerningspersonen utnytter offerets manglende evne til å gjøre motstand.

Russens Hovedstyre vil også være sentrale i kampanjen, slik som i 2013.

- I løpet av fjorårets russefeiring fikk vi dessverre en påminnelse om at voldtekt ikke bare er noe man snakker om - men at det faktisk kan skje. Vi tror det er viktig at russen 2014 har et bevisst forhold til egne og andres grenser, og at vi må ta godt var på hverandre! Russetiden skal være gøy, og et godt minne å ha med seg videre, sier Anna Hasle, Miljø- og sikkerhetssjef, Russens Hovedstyre i Oslo og Akershus.

Ansvarlig sex

Amnestys generalsekretær John Peder Egenæs er glad for at Russens Hovedstyre, arrangører og leverandører ser verdien av forebyggende arbeid.

- Vi i Amnesty ønsker å få med oss russen 2014 for å snakke om den ansvarlige sexen, og om hvor grensene går. Vi tror at å bryte tabuene, snakke om holdninger, sørge for økt bevisstgjøring og kunnskap er den beste måten å forebygge voldtekt, sier John Peder Egenæs.

- Vi håper at russefeiringen skal være en morsom tid - og like fin å se tilbake på for alle, fortsetter Egenæs, som selv har barn som nylig gikk ut av videregående.

LES MER OM AMNESTYS KAMPANJE HER: www.amnesty.no/russ2014

Nei er nei!

Og om noen syns Amnestys budskap er vanskelig, har Amnestysjefen følgende råd:
- Nei er nei, og skal respekteres – uansett. Noen ganger kan det kanskje være vanskelig å skjønne hva en person har lyst til å være med på. Men egentlig er det ganske enkelt: Dersom to mennesker har sex sammen, må det være noe begge er enig om. Er du i tvil, så spør, sier John Peder Egenæs.

RUSS I ÅR? BLI MED!
Vil du vil være med på holdningskampanjen og sette fokus på voldtekt? Våre samarbeidspartnere distribuerer i år et strykemerke for «nei er nei»-kampanjen, sammen med ulike russeartikler og informasjonsmateriell. Vi håper du vil sette merket på din russedress.
Har du ikke mottatt strykemerket? Eller trenger du flere? Send en e-post til oss. Vi har også klistremerker som dere kan sette på russebussen eller russebilen.

Amnesty International vil også gjerne hjelpe dere med å ta opp voldtektstematikken på skolen. Derfor har vi laget et undervisningsopplegg knyttet til kompetansemålene i læreplanen. Dette vil vi legge ut på www.amnesty.no/skole i løpet av høsten. Spør gjerne læreren din kan sette av tid til dette i løpet av skoleåret!

Vil du være ambassadør for kampanjen og hjelpe oss med å spre budskapet? Send e-post til oss og merk med "ambassadør".

Ta vare på hverandre i russetiden
Vi ønsker russen 2014 en god feiring. Og vi håper dere vil ta godt vare på hverandre i russetiden. Pass på at kameraten din ikke våkner opp som voldtektsmann i morgen, fordi han ikke skjønte hvor grensen gikk. Er du usikker på om venninnen din er på vei til å bli med på noe hun ikke egentlig ønsker, så bryt inn og spør. Ta ansvar for dine venner og venninner!

ER DETTE EN VOLDTEK?
Se filmen og døm selv.