GAZA: Torturert og henrettet av Hamas

Under Israels militære offensiv mot Gaza i juli og august 2014, gjennomførte Hamas en brutal kampanje mot palestinere beskyldt for å samarbeide med Israel. Amnestys nye rapport viser til flertallige tilfeller av bortføringer, tortur og utenomrettslige henrettelser.
Publisert: 26. Mai 2015, kl. 11:02 | Sist oppdatert: 27. Mai 2019, kl. 11:35
Strangling Necks’: Abduction, torture and summary killings of Palestinians by Hamas forces during the 2014 Gaza/Israel conflict belyser en rekke brudd på menneskerettighetene og overgrep, inkludert de utenomrettslige henrettelsene av minst 23 palestinere og pågripelse og tortur av utallige flere, blant dem medlemmer av Hamas politiske rivaler Fatah.

– Samtidig som israelske styrker påførte menneskene i Gaza-området død og ødeleggelser i stor skala, benyttet Hamas anledningen til å nådeløst søke hevn gjennom å gjennomføre ulovlige henrettelser og en rekke andre alvorlige overgrep. Det er helt forferdelig, sier Philip Luther i Amnesty Internationals avdeling for Midt-Østen og Nord- Afrika.

I kaos av konflikten ga Hamas-administrasjonen sine sikkerhetsstyrker grønt lys til å utføre fryktelige overgrep, blant annet mot folk i deres varetekt. Disse grufulle handlingene, noen av dem krigsforbrytelser, var motivert av hevnlyst i kombinasjon med ønsket om å skape frykt på Gaza-stripen.

Mange av disse drapene ble annonsert som en del av en operasjon som gikk under kodenavnet "Strangling Necks". Den besto av angrep mot mennesker som angivelig skulle ha hjulpet Israel under sammenstøtene i juli og august 2014. Imidlertid er virkeligheten at 16 av de som ble henrettet hadde vært i Hamas varetekt siden før konflikten brøt ut. Flere hadde ikke en gang fått dommen sin da de ble tatt ut av fengselet tatt av dage.

Hamas-styrker sto også bak en rekke bortføringer og omfattende tortur av Fatah-sympatisører, blant dem medlemmer av palestinske myndigheters sikkerthetsstyrker.

Ingen har måttet stå til rette for disse lovbruddene, hvilket indikerer at myndighetene har sett gjennom fingrene, eller til og med beordret dem.