Bilde

Morsdagskort

Bestill morsdagskort

Bestill ditt digitale morsdagskort (250 kr). Du mottar kortet på e-post.

Har du lyst til å glede verdens beste mamma? Gi et morsdagskort fra Amnesty, og bidra til å styrke rettighetene til mødre som sitter uskyldig fengslet.

Over hele verden blir kvinner fengslet for å arbeide for et tryggere samfunn for barna sine. Med dette morsdagskortet kan du både glede verdens beste mamma, samtidig som du gir beskyttelse til kvinnene som sitter fengslet.

Kvinner som står opp for et mer rettferdig samfunn risikerer mye. For kvinner som har barn, er risikoen enda høyere.

Ved å kjøpe et morsdagskort bidrar du blant annet til uavhengig etterforskning av ulovlige arrestasjoner, observering av rettssaker og aksjonering for løslatelse av enkeltpersoner verden over.

Sammen kan vi gjøre en forskjell for kvinnene som nektes å være mødre - kun for å arbeide fredelig for et tryggere samfunn.

Møt 3 av mødrene vi jobber for akkurat nå:

Amal ville at Egypt skulle bli et trygt land å vokse opp i. Nå er hun fengslet, og får bare se sønnen sin én gang i uken.

Amal Fathy sammen med sønnen sin.

Amal Fathy lastet opp en video på facebook. Her fortalte hun om sine egne opplevelser med overgrep og seksuell trakassering. Hun ba myndighetene ta overgrep på alvor, og skape et tryggere samfunn.

Innen 48 timer stormet politi huset og arresterte henne. Det var midt på natten. Ektemannen og deres tre år gamle sønn ble også arrestert, men løslatt senere på dagen.

Amal ble dømt til to år i fengsel. Anklagene mot henne er “publisering av falske nyheter” og “spre ideer som oppfordrer til terrorisme”. Hun får bare være sammen med sønnen sin én time i uken. Han forstår ikke hvorfor hun ikke er hjemme.

Jeg vil si til ham at mamma er på sykehuset, fordi jeg klarer ikke forklare en treåring hvorfor moren hans er i fengsel.

Amals ektemann, Mohamad, vet ikke hvordan han skal snakke med sønnen.

Britisk-iranske Nazanin var på besøk hos foreldrene sine i Iran sammen med datteren sin, Gabriella. Da hun skulle fly tilbake til London ble hun arrestert.

Nanazin smiler til kamera sammen med datteren, Gabriella.

Verden raste sammen da Nazanin ble ført bort fra sin ett år gamle datter på flyplassen i Teheran. Nå er hun dømt til fem år i fensgel for å «tilhøre en ulovlig gruppe». Dette knyttes til at hun jobber for en britisk hjelpeorganisasjon, og at hun har arbeidet for BBC.

Nazanin ble holdt i isolasjon i 45 dager uten å vite hvorfor hun var arrestert og uten at hun fikk treffe datteren sin. I et brev til datteren skriver hun:

Tilgi meg for alle nettene jeg ikke har vært ved din side for å holde de små varme hendene dine til du sovner. Gjennom disse ti siste månedene har jeg våknet hver morgen med håp om å få komme hjem til deg (...)

Nazanin i et brev til datteren sin, Gabriella.

Narges ville skape en bedre fremtid for barna sine. Nå er hun dømt til 22 år i fengsel.

Narges Mohammadi sammen med datteren sin.

Iranske Narges er mor til tvillinger og advokat. Hun arbeidet som talsperson og nestleder i Senter for menneskerettighetsforkjempere i Teheran. Hun arbeidet blant annet med å stanse syreangrep på kvinner, og mot dødsstraff. For dette ble hun arrestert flere ganger. Hun har vært fengslet siden 2012, dømt til 22 år bak murene.

Etter at hun ble fengslet, fikk Narges så vidt ha kontakt med familien sin. Hun sultestreiket frem til hun fikk på plass en avtale om å få snakke med barna sine over telefon én gang i uken.

Myndighetene anser meg for å være kriminell fordi jeg er en menneskerettighetsforkjemper, men enda mer smertefullt er det at de nekter meg å være kvinne og nekter meg å være mor.

Narges Mohammadi