Her finner du tips til hvordan du kan skrive et leserinnlegg eller bruke sosiale medier.
Publisert: 27. aug 2021, kl. 10:29 | Sist oppdatert: 16. Feb 2022, kl. 11:23

Skriv leserinnlegg

TIPS:
  • Du finner mange gode råd og tips til å skrive et leserinnlegg i verktøykassa
  • Knytt gjerne leserinnlegget til en av enkeltpersonene i kampanjen, som et eksempel på hvordan kinesiske myndigheters brudd på menneskerettighetene har alvorlige konsekvenser for landets befolkning. Informasjon om enkeltpersonene finner du her.

• Husk å forklare hvorfor du er engasjert og hvordan andre kan engasjere seg. Skal dere gjør noe lokalt er det lurt å skrive leserinnlegget i tilknytting til dette

• Har dere et godt samarbeid med en lokal idrettsklubb? Kanskje spør om dere skal skrive sammen? Eller skriv leserinnlegget som en invitasjon til lokalklubber om å kontakte dere for å engasjere seg i kampanjen

Leserinnlegg er en god måte å spre informasjon og skape synlighet rundt tematikken på. En av de største utfordringene med menneskerettighetssituasjonen i Kina er nettopp informasjonskontrollen og myndighetenes forsøk på å føre oppmerksomheten bort fra egne menneskerettighetsbrudd. Ved å skrive et leserinnlegg kan du bidra til å være en motvekt mot kinesiske myndigheters forsøk på sportsvasking og sette lys på de alvorlige utfordringene i landet.

Punkter du kan ha med:

• Nå (februar og mars 2022) arrangerer Kina de olympiske og paralympiske leker i Beijing.

• Amnesty International er opptatt av at OL og Paralympics er en tid for sport, glede og stolthet. Det skal det fortsette å være. Likevel er det viktig at vi ikke glemmer den faktiske situasjonen i Kina. Landets myndigheter vil forsøke å benytte OL og Paralympics til å presentere et glansbilde av seg selv og føre oppmerksomheten bort fra menneskerettighetsbruddene som foregår i landet. Dette kalles sportsvasking.

• Kina er nemlig et land med svært alvorlige menneskerettighetsutfordringer, spesielt knyttet til ytringsfrihet, sensur og informasjonskontroll. Menneskerettighetsforkjempere, journalister, advokater og andre kritiske til myndighetene blir forfulgt og arrestert. I Xinjiang-provinsen blir uigurer og andre muslimske minoriteter sperret inne i omskoleringsleire under grusomme forhold. Også andre religiøse og kulturelle minoriteter er utsatt for undertrykkelse og forfølgelse. Bruk gjerne en av sakene fra kampanjesiden (lenke kommer) til å illustrere hvordan myndighetenes handlinger har reelle og alvorlige konsekvenser for landets befolkning.

• Vi heier på idretten og oppfordrer dem til å engasjere seg for menneskerettighetene sammen med oss. Sammen kan vi vise at verden følger med og at vi bryr oss om det som egentlig foregår i Kina.

• SJEKK UT MARTINES LESERINNLEGG HER

Sjekk ut leserinnlegget til Amnestyaktivist Martine Høstland i Adressa her for flere gode tips.

Amnesty International tar ikke stilling til om Norges Idrettsforbund eller vinteridrettsutøverne bør boikotte OL. Det betyr at vi hverken oppfordrer til eller fraråder boikott. Uavhengig om man går inn for boikott eller ei, bør man fortsette å sette søkelyset på menneskerettighetssituasjonen i Kina.

Ønsker du hjelp med ditt utkast? Ta kontakt med din regionleder.

Bruk sosiale medier

#Raiseyourhand

TIPS:

Ta gjerne bildet i en sportslig setting - i skiløypene eller skøytebanen, på trening, eller på tur.

Du kan selv delta i utfordringen #raiseyourhand på sosiale medier. Ta en selfie med hånden i været for menneskerettighetene og del det på Instagram eller Facebook med emneknaggen #raiseyourhand. Tag gjerne et lokalt idrettslag, lokale idrettsutøvere eller kjendiser som du kan utfordre.

Forslag til tekst:

Jeg hever hånden for menneskerettighetene i Kina. Bli med du også #raiseyourhand

Du kan også tagge @amnesty_norge, @idrettsforbundet og ett eller flere særforbund:

• Norges Skiforbund
    • @norgesskiforbund (Instagram og Facebook)
  • Norges Brettforbund
    • @brettforbundet_snow (Instagram)
    • @brettforbundet (Facebook)
  • Norges Ake-, Bob- og Skeletonforbund
    • @norwaysliding (Instagram)
    • @nabsf (Facebook)
  • Norges Curlingforbund