Aktivistportalen
Ungdom i Amnesty
Er du mellom 13 og 19 år og interessert i menneskerettigheter? Da er Amnestys ungdomssamling noe for deg. Denne gangen møtes vi nord for Polarsirkelen, i vakre Tromsø. Sett av dagen Fredag 28. april!

Click here for English

På Amnestys ungdomssamling får du muligheten til å møte likesinnede fra hele landet og lære om menneskerettigheter, bli inspirert til å gjøre aktivisme, få nye venner og bidra inn i Amnestys menneskerettighetskampanjer. I år får dere lære mer om Amnestys arbeid mot dødsstraff.

Denne helgen får du møte andre unge Amnesty-aktivister og du vil bidra til vårt Menneskerettighetsarbeid ved å skape kreative aktivismeideer sammen med andre unge.

HER MELDER DU DEG PÅ UNGODMSSAMLINGEN

Når
Hva
Registrering
Velkommen
Speed friending
Hilsen fra generalsekretær John Peder Egenæs
Amnesty og kampen mot dødsstraff med Gerald Folkvord
Lunsj
Dødsstraff i Baharain
Energizer
Mitt Amnesty
Just dance.
Intro about Iran
Pause/ Bytte rom
Thea Schjødt og Juni Baardvik fra Amnestys styre
Workshop om kreativ aktivisme
Utsjekk og oppsummering
Takk for i dag til alle/ rådet møtes for å stemme.

Takk for nå/ ha et bra Landsmøte<3

Praktisk informasjon:

Tid: 28. april 2023 kl. 09:30

Sted: Tromsø

Hvem: Ungdomssamlingen er åpen for alle mellom 13 og 19. Det er ikke krav om å være medlem i Amnesty, men det er bare medlemmer som får dekket reise og overnatting. Hvis du ikke er medlem ennå, kan du bli medlem her.

Under 18: Er du under 18 år på tidspunktet for samlingen, må foreldrene dine gi sitt samtykke til at du kan reise og delta på arrangementet. Finn samtykkeskjema her.

Reise: Du må selv booke reise, men Amnesty dekker rimeligste reisealternativ. OBS det er en egenandel på reise på 200 kr. Book tidlig. Ta vare på kvitteringene, så kan du søke om å få refundert kostnadene dine fra ditt regionkontor. Utleggsskjema finner du her. Hvis du trenger hjelp til å booke billetter eller ikke har mulighet til å legge ut, så kontakt regionkontoret ditt, så kan de hjelpe deg.

Språk: Det er mange på samlingen som ikke forstår norsk, så programmet vil foregå på engelsk. Det vil fortsatt være anledning til å snakke norsk hvis du er mer komfortabel med det.

Overnatting: Hvis du kommer langveisfra, får du overnatting på hotellet. Vi booker deg inn på flersengsrom sammen med andre deltakere på ungdomssamlingen. Huk av for dette på påmeldingsskjemaet.

Fravær: Siden samlingen holdes på en fredag, kan du gå glipp av unvdervisning. Ta kontakt med Maria på [email protected], så får du tilsendt en bekreftelse som du kan levere på skolen. Dette skal gjelde som politisk fravær på videregående skole. Hvis du går på ungdomsskole, hør med din lærer om reglene for politisk fravær.

Landsmøtet: Som vanlig holdes ungdomssamling fredagen før landsmøtet (28.04.) Landsmøtet er medlemmenes hovedarena for å bestemme hva Amnesty skal jobbe med og hvordan organisasjonen skal styres. Samtidig er landsmøtet en fin møteplass for inspirasjon og faglig påfyll, med besøk av spennende gjester fra inn- og utland. Så om du ønsker å bli hele helgen, har du mulighet til å ta del i å forme agendaen for hele organisasjonen i året som kommer. Du melder deg på landsmøtet her.

Stine and David Youth Council leaders
Stine Melby og Davis Nastase er leder og nestleder for ungdomsrådet, som er vertskap for samlingen.

Vi ser frem til å møte både nye og "gamle" aktivister for en morsom og inspirerende helg Hvis du har spørsmål, kan du kontakte Maria, som er prosjektleder for ungdomssatsningen på epost [email protected]

Beste hilsner

Stine, David og Maria