Amnesty feiret 50 år i Norge

Fredag kveld feiret aktivister og artister at Amnesty i Norge har satt menneskerettigheter på dagsorden i et halvt hundre år.
Publisert: 23. okt 2014, kl. 10:22 | Sist oppdatert: 17. jun 2019, kl. 13:13
2014 er et merkeår. For akkurat 50 år siden skrev en gruppe ildsjeler på Ljan i Oslo de første brevene for samvittighetsfanger verden over som Norges første Amnesty-aktivister. I dag er Amnesty en organisasjon de aller fleste i Norge har et forhold til, og vi har mer enn 100.000 medlemmer og aktive støttespillere.

Fredag kveld feiret Amnesty i Norge at organisasjonen har jobbet med menneskerettigheter i fem tiår i Norge. Gjestene entret Grieghallen på gul løper og under festforestilling i Peer Gynt-salen i Grieghallen opptrådde artister som Samsaya, deLillos og Datarock.

- Amnesty tar meg i hånden og viser meg hvordan jeg kan gjøre verden til et litt bedre sted, sa konferansier og mangeårig Amnesty-medlem Guri Solberg.

Aktiv alderdom
Statsråd Vidar Helgesen (H) var blant talerne som ga sin hyllest til Amnesty denne kvelden.

- I et halvt århundre har Amnesty i Norge vist at deres engasjement nytter. Dere må bruke landsmøtet for å planlegge for en aktiv alderdom, oppfordret Helgesen. Stortingsrepresentant Jette F. Christensen (Ap) takket Amnesty for at organiasjonen har vist henne det styggeste hun vet om, nemlig politikere som misbruker makten sin.

I MEDIA: Se John Peder Egenæs snakke om 50-årsjubileet på TV2s God Morgen Norge.