Hver dag kjemper Nassim og teamet hennes for å holde personer på dødscellene i live. Møt Amnestys etterforskningsteam i Iran.
Publisert: 18. Apr 2023, kl. 08:47 | Sist oppdatert: 18. Apr 2023, kl. 08:49

Nassim Papayianni leder Amnestys Iran-team, som jobber med etterforskning og kampanjearbeid i Iran.

Nassim har arbeidet for å hjelpe mennesker på dødscellene i Iran i årevis. Det kan ofte være hjerteskjærende.

Hun kan ikke oppgi hvor mange de er i teamet offentlig, ettersom dette kan gjøre det lettere for Irans etterretningsapparat å overvåke teamet.

Hvordan etterforsker teamet på innsiden av Iran uten å være tilstede på bakken?

Iran har vært et "lukket" land for Amnesty International i flere tiår. I forbindelse med dette har teamet vårt utviklet gode rutiner for å utføre fjern-etterforskning. Det innebærer at Iran-teamet utfører ekstern etterforskning ved å kommunisere med enkeltpersoner gjennom meldingsapper som Signal og WhatsApp.

Vi har kontakt med et bredt nettverk av kontakter, som kan være advokater, journalister, aktivister eller mennesker som har vært utsatt for menneskerettighetsbrudd.

Hvordan føles det for teamet å være i kontakt med familiemedlemmene som frykter at deres kjære kan bli henrettet når som helst?

Det kan være ekstremt tungt å jobbe med saken til en person som har blitt utsatt for urett.

Men det kan være desto mer urovekkende når vi jobber for personer som risikerer dødsstraff. Selv om vi lærer å holde følelsene utenfor jobben for å gjøre det beste vi kan for menneskene vi arbeider for, er det tider hvor vi alle har blitt dypt påvirket av henrettelsene. Vi føler på den brutale urettferdigheten i Irans rettssystem.

Selv om det har gått år siden en person ble henrettet, tenker vi fortsatt på dem. På urettferdighetene som de og deres familier led. Og det faktum at ingen iranske tjenestemenn har blitt holdt ansvarlig for overgrepene som disse personene har vært utsatt for.

Hvilken rolle spiller Amnesty i å få frem situasjonen i Iran?

Amnesty har arbeidet med å dokumentere menneskerettighetsbrudd i Iran siden 1970-tallet. Vi er godt posisjonert til å drive etterforskning og kampanjearbeid på det som skjer på innsiden av landet.

Organisasjonens uavhengighet er høyt respektert av iranere og gjenspeiles i respekten og tilliten vi har. I tillegg har Amnesty et sterkt rykte for å utføre dyptgående etterforskning på menneskerettighetssituasjonen i landet, samt globale kampanjer for enkeltpersoner. Dette arbeidet har utgjort en viktig forskjell.

Vår dokumentasjon og analyse blir brukt som en sentral kilde globalt på flere områder, blant annet når det kommer til bruken av dødsstraff mot barn, og myndighetenes økende militariserte respons på protester de siste årene.

Amnesty har også hatt en ledende rolle i å ta til orde for en internasjonal uavhengig etterforskningsmekanisme i Iran.

Hva er deres håp for Iran?

Vi vil aldri slutte å arbeide for å få en slutt på undertrykkelsen, de ulovlige drapene og ulikheten. Iranske tjenestemenn som er mistenkt for å ha begått forbrytelser i henhold til internasjonal lov må bli holdt ansvarlig.

Vårt håp er at hvert individ i Iran skal kunne utøve sine grunnleggende menneskerettigheter uten å bli forfulgt eller straffet.