Vi utfordrer hele idretts-Norge til å heve hånden for menneskerettighetene. Bli med du og!
Publisert: 27. aug 2021, kl. 14:12 | Sist oppdatert: 20. sep 2021, kl. 11:33
Bildet viser det norske fotballandslaget som holder hendene opp
Foto: NTB
Bilde viser en mann som ser i kamera og  holder opp hånden
Utfordringen går ut på å legge ut bilde av seg selv, alene eller med andre, hvor du løfter hånden for menneskerettighetene.

Den siste tiden har vi sett en økende forståelse for hvordan idrett og menneskerettigheter henger sammen. Norges fotballandslag har bidratt til denne utviklingen ved å stå opp for menneskerettighetene gjennom ulike markeringer under deres kamper i kvalifiseringsrundene til VM i Qatar. Andre store fotballnasjoner som Nederland og Tyskland har også hengt seg på.

Det norske fotballandslaget har markert seg gjennom ulike stunts, blant annet ved å heve hånden for å vise støtte til menneskerettighetene.

Nå ønsker vi å skape samme oppmerksomhet rundt menneskerettighetssituasjonen i Kina og håper at idretts-Norge vil bli med oss. Vi ønsker å knytte idretten sammen og vise at man kan stå opp for menneskerettighetene uansett om man spiller fotball eller går på ski, står på skøyter eller kjører bob.

Derfor har vi utviklet konseptet #raiseyourhand hvor vi fokuserer på å få med hele idretts-Norge til å heve hånden for menneskerettighetene.

Hvordan deltar du i utfordringen?

Ta en selfie med hånden i været for menneskerettighetene og del det på Instagram eller Facebook med emneknaggen #raiseyourhand. Kanskje du også kjenner noen lokale idrettsutøvere eller kjendiser du kan utfordre til å gjøre det samme?

Forslag til tekst:

Jeg hever hånden for menneskerettighetene i Kina. Bli med du også #raiseyourhand

Husk å tagge noen du vil utfordre. Tag gjerne også @amnesty_norge, @idrettsforbundet og ditt forbund:

• Norges Skiforbund
    • @norgesskiforbund (Instagram og Facebook)
  • Norges Brettforbund
    • @brettforbundet_snow (Instagram)
    • @brettforbundet (Facebook)
  • Norges Ake-, Bob- og Skeletonforbund
    • @norwaysliding (Instagram)
    • @nabsf (Facebook)
  • Norges Curlingforbund