OD-dagen 29. oktober: Slik støtter du Operasjon Dagsverk

Husk å ha kontanter klare på torsdag, når verdens største solidaritetsaksjon av, med og for ungdom går av stabelen.
Publisert: 23. okt 2015, kl. 11:08 | Sist oppdatert: 27. okt 2015, kl. 11:05
Operasjon Dagsverk går ut på at elever gir én dag av sin utdanning til inntekt for seksuelle og reproduktive rettigheter i Argentina, Chile og Peru. Les mer om årets Operasjon Dagsverk-prosjekt #MedLikRett her.

Et dagsverk kan være så mangt. Gjennom OD kan et ærlig dags arbeid bidra til å skape en bedre verden - og du kan bidra til det ved å støtte elevene du møter på din vei. Ute i gatene på torsdag vil du finne elever som har bakt boller, selger kaffe, og spiller instrumenter. De jobber for samme sak. Husk å ha kontanter tilgjengelig.

- På torsdag 29. oktober oppfordrer vi rett og slett alle til å ta seg en bolle på vei til jobb, smiler generalsekretær John Peder Egenæs i Amnesty i Norge.

Gi en jobb

Det er ennå ikke for sent å ansette en elev, om du trenger å få utført noen arbeidsoppgaver førstkommende torsdag. Ønsker du å ansette en elev, så sender du en mail til [email protected], eller tar kontakt med en skole i nærheten av der du bor.

- Et viktig prinsipp for Operasjon Dagsverk er at elevene som vil jobbe denne dagen, gir en dag av sin utdannning i solidaritet med ungdom andre steder i verden gjennom arbeid. Derfor er vi i OD takknemlig for alle som gir elever muligheten til å gjøre en innsats på OD-dagen, sier leder av Operasjon Dagsverk, Hanna Aasen.

Se kortfilm om årets prosjekt her, og les flere artikler på vår temaside www.amnesty.no/od.

FAKTA:
  • Årets Operasjon Dagsverk går til inntekt for Amnesty. Det skal sørge for at ungdom i Argentina, Chile og Peru kjenner sine seksuelle og reproduktive rettigheter, og selv kan bestemme over egen kropp. Les mer her.
  • Årets OD-dag går av stabelen torsdag 29. oktober.

Les mer på amnesty.no