Eksplosiv økning av kritiske ytringer om skeive

Trykket mot skeive på nett har vært så eksplosivt at Analyse & Tall var usikre på om datagrunnlaget deres stemte, da de gjennomførte en ny undersøkelse for Amnesty og FRI.
Publisert: 21. jun 2023, kl. 15:37 | Sist oppdatert: 5. sep 2023, kl. 11:34
Analyse & Tall har sett på norske ytringer på Facebook og Twitter fra perioden 1.januar 2018 til 31.desember 2022.

Undersøkelsen baserer seg på hundretusenvis av ytringer fra Facebook og Twitter de siste fem årene og viser et klart tøffere ytringsklima for skeive på nett i Norge.

Ikke bare avdekker den en betydelig økning i omtale av skeive og skeiv tematikk på plattformene, men viser også at det er har vært betydelig økning i negativ omtale av skeive. Dette gjelder spesielt transpersoner.

– Da vi først begynte å systematisere datasettet, og så hvor kraftig skeiv tematikk hadde økt, ble vi usikre på om det virkelig kunne stemme.

Særlig på Twitter fant vi jo en formidabel vekst. Etter ulike testsøk kunne vi imidlertid fastslå at økningen er helt reell.

Ane Kathrine Strand, Analyse & Tall

Pride fremstilt som farlig

LES HELE RAPPORTEN NEDERST I SAKEN

En sentral diskurs i den økende kritikken er fremstilling av Pride som en farlig og radikal ideologi, spesielt rettet mot barn og unge. Denne diskursen er tydelig til stede både på Twitter og Facebook.

Heising av Pride-flagg på offentlige flaggstenger er spesielt kontroversielt og skaper debatt og reaksjoner i medienes kommentarfelt både i 2021 og 2022.

– Et slikt ytringsklima kan føre til diskriminering av skeive og skremme folk fra å delta i debatten.

Ingrid Westgaard Stolpestad, politisk rådgiver i Amnesty International Norge

Hovedfunn fra rapporten

• I perioden 2018 til 2022 økte antallet tweets om skeive fra 6 457 til 44 620. Antallet tweets om transpersoner økte fra 1 485 til 23 465 - en økning på nesten 16 ganger så mange tweets.
  • Rapporten viser at 47% av Twitter-meldingene om transpersoner har en kritisk tilnærming, mens 40% har en støttende tilnærming.
  • Både transpersoner og Pride omtales stadig mer kritisk på både Twitter og Facebook i perioden, mens andelen meldinger som inneholder støtte og positive ytringer om Pride synker.

Første gang i historien

Det er første gang i norsk historie at utviklingen av omtalen av skeive på sosiale medier faktisk har blitt tallfestet.

– De konkrete funnene bekrefter heldigvis, og dessverre, en følelse mange i det skeive miljøet har hatt de siste årene. Vi har sett at debatten har blitt hardere og mer massiv i formen, og mange skeive og våre støttespillere unnlater å ta til motmæle og stå i debatter fordi det er for tøft, sier Inge Alexander Gjestvang, leder i FRI.

Kampanjesjef Ingrid Stolpestad: 993 64 696 / [email protected]

Kommunikasjonsrådgiver Varin Hiwa: 401 60 071 / [email protected]