l et helt halvt år har Amnesty International sørget for intenst fokus på Kinas brudd på menneskerettighetene. l Norge har flere grupper enn noen gang tatt del i kampanjearbeidet - 130 grupper av i alt 170 grupper. Evalueringen i den internasjonale bevegelsen er ennå ikke avsluttet, men her i Norge kan vi gjøre opp dette i regnskapet: "Vi klarte det!"
Publisert: 28. nov 2023, kl. 19:17 | Sist oppdatert: 12. Mar 2024, kl. 13:46
Illustrasjon: Roar Hagen, Verdens Gang, 29.06.96

Av Ina Tin

"Vi klarte det!"

Med Kina-kampanjen har vi klart å sette skarpt søkelys på Kina i norske medier. Handel og menneskerettigheter er blitt et nødvendig tema i næringslivet og nor­ske myndigheter har måt­tet tåle kritikk for å priori­tere økonomiske interesser fremfor klar og åpen kritikk av overgrep i Kina.

Det er noen av konklusjonene når kampanjeansvarlig Turid Dankertsen (TD), lobbyansvarlig generalse­ kretær Jan Borgen (JB) og medieansvarlig John Peder Egenæs (JE) oppsummerer et halvt års jobbing med Kina.

Dessuten mener de tre at kampanjen har skapt stor og positiv oppmerksom­het om Amnesty i Norge. Politiet i Oslo hjalp i så måte til ved å holde tilbake demonstranter i gule t-skjorter da den kinesiske presi­denten, Jiang Zemin, var på besøk i juni. Men det ble godt utnyttet i etterkant til å befeste inntrykket av en offensiv organisasjon.

Illustrasjon: Finn Graff, Dagbladet 30.06.96

Handel, etikk og politikk

TD: - Vi har klart å være pre­ missleverandør til debatten om handel og menneskerettigheter.

JB: - Vi valgte å fokusere på norsk handel, det har vært viktig for å dra problemene i Kina nær­mere norsk virkelighet.

JE: Norske myndigheter har blitt tvunget til å uttale seg om sin politikk i Kina, og vår kritikk mot at de ikke tar opp enkeltsaker i samtaler med kinesiske myn­digheter, har de merket seg. UD sier selv at debatten om handel og menneskerettigheter har ført til vanvittig mye overtid i depar­tementet!

At Amnesty i Norge har bidratt til NHOs fokus på spørsmål om handel og menneskerettigheter, med debatthefte, seminar og utvik­ling av etikk-kodeks, er de alle overbevist om.

JB: Jeg tror også vi har bidratt til at næringsminister Godal nå sier at næringslivet har et selvstendig ansvar.

Jiang og de gule t-skjortene

Hendelsene under Jiang Zemin besøk har plassert Amnesty noen hakk høyere opp i media, det er blitt tilsvarende lettere å drive innsamling av penger og organisasjonen har fått flere tusen nye medlemmer, men det er ikke stemning for å gi politiet all æren:

JE: - Det er den store aktiviteten hele veien under kampanjen som har lagt grunnlaget. Vellykkede stunts er vel og bra, men uten skikkelig oppfølging ville vi ikke høstet de fruktene vi gjør idag.

TD: -Aksjonene i juni var et godt eksempel på hvor viktig det er å gripe og utnytte de aktuelle begivenhetene som eksisterer uavhengig av var dagsorden.

JB: - Og vi fikk mer ut av det fordi vi gikk sammen med andre organisasjoner.

JE: - Samarbeidet med ung­domspartiene var veldig positivt. Vi får lett alle partiene med oss for­di vi er Amnesty, og det bør vi utnytte.

Illustrasjon: Steffen Kverneland, Nationen 29.06.96

Nyaksjonisme

Kina-kampanjen mobiliserte flere aktive medlemmer enn noen kampanje tidligere, 130 grupper av 170. Gruppene har vært ute på gatene og den regionale spredningen har vært god.

TD: - Vi har fått til mer aksjo­nisme denne gang. Jeg tror det skyldes større kreativitet i aksjons­formene og større vekt på synlighet. Den kinesiske muren, tablået rundt rundt de kinesiske henrettelsene og de mobile, gule aksjonene under Jiangs besøk, har vært, nye friske elementer.

Endring i Kinas holdning

Kampanjen er enda ikke evaluert på globalt plan, men allerede nå kan noen fakta listes opp.

JE: - Før kampanjanjen fikk Amnesty ikke slippe inn i Kina. Etter kam­panjen deltok Amnesty på den internasjonale parlamentariker­unionens møte i Beijing og fikk hilse på lederen for folkekong­ressen og president Jiang. Det må ha en sammenheng med kam­panjen. Også fra den kinesiske ambassaden her i Norge kan man lese en utvikling. Ved åpningen av kampanjen var holdningen fullstendig avvisende. Nå har ambassaden både skrevet brev og offent­liggjort kronikk. Den samme hold­ningsendringen hos kinesiske diplomater har skjedd i andre land.

Publisert i AmnestyNytt 1996/5.