Jani Silva, ADISPA

Jani arbeider for å beskytte både miljø og menneskerettigheter i Colombia. Nå er hun i livsfare - krev at hun beskyttes!
Publisert: 12. Jan 2022, kl. 14:24 | Sist oppdatert: 13. nov 2023, kl. 12:10
Jani Silva må beskyttes
Bilde
Jani Silva

Kampen for et bærekraftig landbruk kan koste henne livet

Jani Silva er talsperson for mer enn 700 familier som bor og lever av jordbruk i bondereservatet "Amazonas Perle" i Putumayo-området sørvest i Colombia. Familiene som bor der blir regelmessig truet av væpnede grupper som blant annet er involvert i narkoproduksjon og handel, samtidig som naturressursene de lever av er truet av multinasjonale selskaper som utvinner olje i området.

For å beskytte familienes rettigheter og levebrød har de stiftet organisasjonen ADISPA (Association for the Integral and Sustainable Development of the Amazon Pearl). Jani er juridisk talsperson for organisasjonen.

Prisen hun betaler for å heve stemmen er høy. Hun har mottatt flere drapstrusler og risikerer livet hver eneste dag. Flere av medlemmene i organisasjonen har allerede blitt drept.

Livsfarlig kamp for fred

Jani har i flere år kjempet for rettighetene til småbøndene i et område i delstaten Putumayo, sør i Colombia. Disse har organisert seg og fått etablert et bondereservat hvor de blant annet planter trær og driver kollektivt og bærekraftig landbruk. Putumayo er en delstat som har vært hardt preget av væpnet konflikt, og var et av områdene hvor FARC-EP utøvde stor kontroll før de la ned våpnene i 2016-17. Når de forlot området, rykket nye væpnede grupper inn og forsøkte å etablere kontroll. Det er et av områdene i verden hvor det dyrkes mest kokaplanter, hvis blader er et råstoff til kokain. Det finnes også olje i området, og delstaten har vært hardt rammet av avskoging.

ADISPA har blant annet støttet arbeidet med implementeringen av fredsavtalen fra 2016, ved å jobbe med å tilby bønder et alternativ til å gro kokaplanter. De væpnede gruppene er avhengig av inntektene fra salget av koka, slik at når ADISPA organiserer bøndene og forsøker å tilby alternativer, så blir de oppfattet som en trussel.

For Jani er reservatet det vakreste stedet på jord og tidligere var det hjemmet hennes. I 2018 forandret alt seg. Selv om det langt ifra var første gang hun hadde opplevd trusler, så ble de nå såpass alvorlige at hun og familien ble tvunget til å flytte til den nærliggende byen Puerto Asís. Året før hadde hun allerede blitt utstyrt med livvakter, en skuddsikker bil, telefon og en skuddsikker vest (i 2021 ble denne fjernet, uten begrunnelse). Huset hennes har gitter ved vinduene for sikkerhet. Tiltakene er helt nødvendige, men det endrer ikke den grunnleggende situasjonen. Truslene mot henne er der fortsatt. Dessuten opplever Jani, slik mange andre som får individuell beskyttelse fra staten, at den materielle beskyttelsen ofte er defekt. Mange opplever f.eks. problemer med bilene livvaktene bruker.

Ikke nok med det, i mai 2020 avslørte det colombianske magasinet Semana at militæret hadde overvåket og profilert 130 personer som var politikere, journalister, menneskerettighetsforkjempere, mm. Jani Silva var på den listen.

Oljeselskapene forurenser

Jani har også mottatt drapstrusler etter å ha kritisert flere av de store oljeselskapene for å påføre lokalsamfunnet både sosiale og miljømessige ødeleggelser. Mye av virksomheten til disse selskapene drives uten hensyn til menneskerettigheter og miljø, og lokalbefolkningen har ikke blitt hørt før oljeutvinningen startet.

Les Janis egne ord om kampen hun kjemper.

Oljeselskapene forurenser

Les Janis egne ord om kampen hun kjemper.

Krig i endring

For Jani er det livsfarlig å reise til og fra reservatet - hun har fått vite om konkrete planer om å drepe henne. Truslene skal de siste årene stamme fra væpnede grupper som «Comando de Frontera» (grensekommandoen), som antas å ha bånd til en gruppe av FARC-dissidenter ved navn «Segunda Marquetalia». Tidligere har både FARC-EP og paramilitære grupper hatt en sterk tilstedeværelse i området.

Truslene får hun av fremmede som ringer henne eller andre familiemedlemmer - skudd og truende oppførsel rundt huset hennes forteller henne at drapstruslene er alvor.

Jani er ikke den eneste som opplever truslene. En av de andre lokale lederne, Sandra Lagos, fikk huset sitt malt med trusler, angivelig av "Comando de Frontera", dagen etter at Amnesty International publiserte sin rapport "Why do they want to kill us?".

I 2021 ble et brev fra "Comando de Frontera" sirkulert, hvilket blant annet krevde at ADISPA skulle trekke seg fra reservatet hvor de holder til. En samarbeidsorganisasjon av Amnesty fikk senere samme år beskjed om at den samme gruppen hadde beordret å fjerne ADISPA og avslutte alle deres aktiviteter for å sikre at kokaavlingene og mineralutvinningsselskapene fikk fortsette. De skal også ha leiemordere som overvåker Jani sine rutiner, reiseruter, mm.

Amnesty Internationals siste rapport, "Hope at Risk", viser at 2022 var et særlig voldelig år og hele 18 menneskerettighetsforkjempere ble drept bare i Putumayo. Delstaten er preget av en konflikt mellom nevnte «Comando de Frontera» og en FARC-dissident-gruppe ved navn «Carolina Ramirez» som kjemper om territoriell kontroll, som blant annet er viktig med hensyn til å få kontroll over smuglerruter. Volden avtok i starten av 2023, før situasjonen igjen forverret seg i juni, hvor det blant annet ble begått drap i bondereservatet.

Koka-krise

Puerto Asís og andre områder i Putumayo har i 2023 blitt rammet av en økonomisk krise som følge av at tilbudet av koka har vært høyere enn etterspørselen. Ifølge avisen El País har dette ført til at 400.000 familier som er avhengige av inntektene fra kokaplantene har havnet i fattigdom i Colombia. Putumayo, Norte de Santander og Nariño er blant de hardest rammede områdene. Dette åpner en mulighet for staten til å gripe inn i den økonomiske krisen, sikre folks økonomiske og sosiale rettigheter og skape muligheter for lokalbefolkningen til å finne et annet levebrød.

Fredsavtalen fra 2016 la til grunn en ambisjon om å tilby småbønder som dyrket koka støtte for å rive opp avlingene og gå inn i en lovlig økonomi. Staten sviktet mange familier, men den har nå en mulighet til å bruke denne krisen til å hjelpe de som vil finne alternative levebrød.

Fra bunnen av mitt hjerte, denne kampanjen har holdt meg i live. Det er den som har stoppet dem fra å drepe meg, fordi de vet at dere er der for meg. Takket være kampanjen eksisterer ADISPA. Vi er den eneste organisasjonen de ikke har klart å ødelegge, takket være dere.

Jani Silva

I 2021 overleverte Amnesty International tusenvis av signaturer til colombianske myndigheter - 20.552 av disse var fra Norge. Tusenvis av solidaritetsbrev ble overlevert til Jani Silva, sammen med "et brev fra verden" til i forbindelse med Skriv for liv-kampanjen samme år.

Amnesty krever at colombianske myndigheter:

• umiddelbart korrigerer feil og svikt knyttet til den materielle beskyttelsen som er tildelt Jani Silva og ADISPA. Særlig må bilene som benyttes være i optimal stand og være tilpasset konteksten i Puerto Asís og bondereservatet Zona de Reserva Campesina de la Perla Amazónica.
  • tar grep for å implementere lokale planer for å beskytte miljøet og territoriet tilknyttet bondereservatet.
  • tar grep for å garantere en bred statlig tilstedeværelse i Puerto Asís, med sivile myndigheter som respekterer lokale organisasjoners måter å organisere seg på.
Hva kan du gjøre for Jani Silva?
Bilde
Jani Silva, april 2020. © VMLY&R/WHISKY

Skriv et appellbrev

Mottaker: Minister of Interior, Luis Fernando Velasco

Tiltaleform: Dear Minister

Adresse: Carrera 8 No. 7 – 83, C.P. 111711, Bogotá, D.C.

Send appell på e-post

Minister of Interior, Luis Fernando Velasco: [email protected]

Skriv et solidaritetsbrev

Solidaritetsmeldinger med oppmuntrende ord er veldig velkomne. Ikke bare vil de bidra til å gi Jani Silva mot, de vil også vise lokalmiljøet, myndigheter og væpnede grupper at det er internasjonal oppmerksomhet rundt situasjonen. Send gjerne Jani Silva et postkort eller brev som viser et landemerke eller et landskapsbilde fra stedet der du bor.

Sendes til Frank Conde Tangberg, PB: 702 Sentrum, 0106 Oslo.

Bruk Twitter for å sende en direkte beskjed til beslutningstakerne i denne saken.

• Colombian human rights defender Jani Silva, and her organization ADISPA, are in danger.

@velascoluisf, @MinInterior & @UNPColombia need to make sure protection scheme is in optimal conditions and suited for purpose at all times.

We urge the @FiscaliaCol to prioritize the complaints made by Silva to identify those who have threatened her, and provide updated information about the investigations

Oppdateringer i saken

Jani Silva nominert til Nobels Fredspris

Grunde Almeland (Venstre) og Kristoffer Robin Haug (MDG) har nominert Jani Silva til Nobels Fredspris, noe som har fått oppmerksomhet i colombiansk presse. ¿Quién es Jani Silva, la lideresa colombiana nominada el Premio Nobel de Paz? | EL ESPECTADOR

Norske politikere på besøk hos Jani Silva og ADISPA

Amnesty Norge inviterte med stortingsrepresentant Grunde Almeland (Venstre) og nestleder i MDG Ingrid Liland til Putumayo, for å besøke Jani Silva og bøndene i ADISPA.

Kollektive beskyttelsestiltak iverksatt

Viktig gjennomslag i saken!

Nasjonal beskyttelsesenhet har iverksatt kollektive beskyttelsestiltak; 1) ADISPA har fått båter som gjør at de har større mobilitet ved elven (eneste transportvei), 2) sikret kjøretøy og 3) to sikkerhetsvakter.

Overvåkning og trakassering

Jani Silva opplevde to sikkerhetsutfordringer. Den første midt på dagen, når en mann på motorsykkel overvåket hjemmet hennes. Senere på dagen ble hun trakassert på arbeidsplassen. Hun anmeldte forholdet hos påtalemyndigheten.

En plan om å drepe Jani Silva blir gjort kjent

"The Justice and Peace Commission" mottok informasjon om at det fantes en plan om å drepe Jani Silva.

Skudd avfyrt i nærheten av hjemmet til Jani Silva

Klokken 14:30 avfyres 6 skudd mindre enn 30 meter unna huset til Jani Silva.

Nye skudd utenfor hjemmet til Jani Silva

Jani Silva hører 3 skudd mindre enn 50 meter unna huset sitt, og hører lyden av masse mennesker og motorsykler som kjører rundt huset hennes.

Militæret overvåket Jani Silva og andre

Flere medier og menneskerettighetsorganisasjoner varsler om at militæret har overvåket og profilert mer enn 130 personer, inkludert nasjonale og internasjonale journalister, menneskerettighetsforkjempere og politikere. Jani Silva er en av disse. https://www.semana.com/nacion/articulo/espionaje-del-ejercito-nacional-…

"La Mafia" skal ha en plan om å drepe Jani Silva

"The Peace and Justice Commission" mottar informasjon om en plan om å drepe Jani Silva. Planen skal angivelig tilhøre den væpnede gruppen "La Mafia" og kan muligens knyttes til hennes arbeid i PNIS-programmet (stammer fra fredsavtalen, og har til hensikt å støtte opp om frivillig avvikling av coca dyrking). Ifølge NGOer har "La Mafia" stått bak 14 drap i Putumayo-regionen siden lockdown startet pga. pandemien.

"Why do they want to kill us?

Amnesty International lanserer rapporten "Why do they want to kill us?: Lack of safe space to defend human rights in Colombia". https://www.amnesty.org/en/documents/amr23/3009/2020/en/

Trusler på veggen til Sandra Lagos

Dagen etter at Amnesty International lanserte rapporten "Why do they want to kill us?" har veggen til Sandra Lagos, presidenten i Puerto Playa (som er en del av Perla Amazónica Peasant Reserve Zone, ZRCPA), blitt malt med trusler fra Comandos de Frontera. Lagos er også en ZRCPA-delegat, og deltar i PNIS-programmet (program som stammer fra fredsavtalen for frivillig avvikling av coca-dyrking).

Stigmatisering av Sandra Lagos og ADISPA

Comandos de Frontera sirkulerer pamfletter som stigmatiserer Sandra Lagos og ADISPA, som anklages for å samarbeide med FARC-EP-dissidentgruppen Frente Carolina Ramírez og fordi de ifølge den væpnede gruppen skal stå bak flere drap.

Jani Silva blir fratatt sin skuddsikre vest

Den nasjonale beskyttelsesenheten fratar Jani Silva sin skuddsikre vest, uten at dette blir forklart eller rettferdiggjort. Silva klager på vedtaket, men at enheten responderer.

Nye krav fra Comandos de Frontera

Comandos de Frontera deler et brev som krever at styret i ZRCPA, kvinnekomiteen, miljøkomiteen og ADISPA sier opp.

Comandos de Frontera vil ha Jani Silva død

"The Justice and Peace Commission", en lokal organisasjon, mottar informasjon om at Comandos de Frontera has beordret at Jani Silva skal elimineres, ADISPA destrueres og at den væpnede gruppen skal få kontroll over territoriet, utvinningsbransjen, samt coca planting- og prosessering.

Jani Silva tvangsfordrevet

Jani Silva blir tvunget til å flytte fra Puerto Asís etter at hun fant ut at Comando de Frontera hadde en plan om å få henne drept. Hun er fortsatt fordrevet fra sitt hjem, sammen med familien sin.

Jani Silva krever handling i kongressen

I november 2021 deltok Jani Silva og María Ciro, sammen med Amnesty International, i en høring i den colombianske kongressen for å kreve bedre beskyttelse av menneskerettighetsforkjempere.