Vi har fortsatt et stykke vei å gå før vi som samfunn har kvittet oss med fordommer og forutintatte holdninger i Norge. Dette viser Amnestys siste undersøkelse.
Publisert: 11. jun 2024, kl. 09:03 | Sist oppdatert: 11. jun 2024, kl. 12:52

En fersk holdningsundersøkelse fra Amnesty viser at hver tredje mann i Norge mener at barn ikke bør lære om kjønnsidentitet og trans på skolen. En like stor andel menn mener at barn som deltar i pride-arrangementer kan bli forvirret om egen identitet, og at det er unaturlig og unormalt å være transperson.

Dette resultatet er skuffende, og bekrefter at det fremdeles er et stykke vei å gå før vi som samfunn har kvittet oss med fordommer og forutintatte holdninger mot trans og pride.
Patricia Katee, politisk rådgiver i Amnesty International Norge.

Amnesty International Norge mener kunnskap om kjønn og seksualitet er en selvsagt del av barns oppvekst og utvikling. Skolen må ta dette på alvor gjennom en helhetlig seksualitetsundevisning som omfatter tema som seksualitets- og kjønnsmangfold, og kunnskap om kropp, grenser og samtykke.

Barn fra regnbuefamilier og skeive barn og unge må vite at de er inkludert, akseptert og respektert. Å lære at mennesker har ulik seksuell orientering, og at det finnes et mangfold av kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk bidrar til å fremme forståelse og inkludering, mens det å skjule denne kunnskapen bidrar til økt stigmatisering og diskriminering.

Å delta i pride-arrangementer er en feiring av mangfold og inkludering, og en trygg anledning for barn og unge til å oppleve at det finnes ulike måter å være menneske på.

Å tro at det å delta på pride kan forvirre et barns opplevelse av egen identitet, undervurderer barns evne til å forstå og akseptere mangfold.

De fleste barn i Norge er fra de går i barnehage sammen med mennesker som er forskjellig fra dem selv, som har et annet morsmål, en annen religion eller hudfarge. Det er en viktig del av å vokse opp i et inkluderende og mangfoldig samfunn. Hvorfor skulle det å møte mennesker med en annen seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk være annerledes og bidra til forvirring?

Undersøkelsen viser også at kvinner jevnt over er mer positive til kjønns- og seksualitetsmangfold, og har færre fordommer mot skeive enn menn. Bare en av ti kvinner støtter påstanden om at det er unormalt å være transperson, og syv av ti kvinner mener barn bør lære om kjønnsidentitet og trans på skolen. Undersøkelsen viser dermed tydelig at de færreste kvinner har negative holdninger til transpersoner, og at motsetningen mellom kvinners- og transpersoners rettigheter som tidvis sette opp i den offentlige debatten er kunstig.

Det er videre påtagelig at halvparten av alle respondentene har sett hets av skeive eller pride på nett. Det legger et ansvar på oss alle om å være en tydelig alliert, og å ta til motmæle når vi ser det skjer.

Ingen skal utsettes for diskriminering for sin seksuelle orientering, sin kjønnsidentitet eller sitt kjønnsuttrykk. Alle mennesker har rett til å være den de er, og til å elske den de vil.