Publisert: 4. Feb 2024, kl. 14:30 | Sist oppdatert: 13. Feb 2024, kl. 17:36

Av Lars Hoff

Regjeringens handlingsplan for menneskerettigheter (St.m. nr. 21, 1999-2000), vedtatt i Stortinget sist høst, foreslo å opprette et «pilotprosjekt for menneskerettigheter og næringsliv». Formålet er å utvikle «frivillige ordninger for rapportering, verifisering og overvåking av bedrifters respekt for menneskerettighetene». Bakgrunnen for prosjektet var antakelsen om at det har skjedd en for-skyvning av makt fra nasjonalstaten til multinasjonale selskaper. Det treårige oppdraget gikk til Senter for økonomisk analyse (ECON) og ledes av tidligere generalsekretær i AI Norge, Jan Borgen.

«Sjekkliste»

I samarbeid med NHO utarbeidet Borgen i 1997 en «sjekkliste» for bedrifter som satser internasjonalt. Sjekklisten har som utgangspunkt at også bedrifter har et ansvar for å sette FNs verdenserklæring om menneskerettighetene ut i livet. Norske bedrifter i utlandet blir oppfordret til å innføre retningslinjer som blant annet skal:

• sikre at sikkerhetsvakter som benyttes ikke anvender metoder som kan karakteriseres som tortur eller grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff

• forby diskriminering på grunn-lag av etnisk, nasjonal eller sosial opprinnelse, kjønn, hudfarge, språk, økonomisk status, religion m.fl.

• hindre bruk av slavearbeid, tvungent barnearbeid eller tvangsarbeid utført av fanger, dessuten unngå forretningsforbindelser som benytter korporlig avstraffelse

• sikre de ansatte trygge og sunne arbeidsforhold

• sikre de ansattes rett til å organisere seg og utarbeide pensjonsordninger

Internasjonal standard

I 1997 kom også SA 8000 som er en standard som bedrifter kan måles og sertifiseres etter i forhold til å sikre arbeidernes rettigheter. SA står for Social Accountability. Det Norske Veritas er et av tre internasjonale sertifiseringsorganer som kan foreta en slik «måling» av bedrifters sosiale ansvarsnivå. SA 8000 er basert på FNs verdenserklæring, de ulike ILO-konvensjonene og FNs Barnekonvensjon. Standarden anvendes for det meste av vestlige selskaper til å vurdere og forbedre forholdene hos sine underleverandører. SA 8000 er blitt utviklet av en rådgivningskomite bestående av 25 organisasjoner, deriblant Amnesty International.

Publisert i AmnestyNytt 2001/2