Magasinet: TV-aksjonsmidler omsatt i kunnskap gjennom 10 år

Siden TV-aksjonen i 1999 har Amnesty International Norge etablert ­undervisnings­prosjekter om menneskerettigheter i 13 land. Med støtte fra Norge har lokale krefter satt en hel flora av prosjekter ut i livet. Her er noen ­smake­biter på hva TV-aksjonspengene har gått til.
Publisert: 20. Jan 2010, kl. 16:33 | Sist oppdatert: 4. jul 2013, kl. 21:31

POLEN:

Amnesty i Polen ser en økende bevissthet blant unge, etter at skoler i 12 av landets 16 distrikter nå underviser i menneskerettigheter. I alle distriktene er det dannet skolegrupper – School Groups of Amnesty International (SGAI). Gruppene har satt igang en rekke aktiviteter med menneskerettighetstemaer, som for eksempel maratonbrevskriving for menneskerettighetsforkjempere, tegnekonkurranser og filmforestillinger.

TYRKIA:
I Tyrkia har religiøse ledere gått på kurs for å lære om kvinners rettigheter. Resultatet er at de religiøse myndighetene i 81 provinser har sendt brev til muftiene (imamene) og pålagt dem å ta opp kvinners rettigheter med sine menigheter. The Presidency of Religious Affairs har dokumentert at i 2008 har muftiene snakket om kvinners rettigheter under nesten 1.000 fredagsbønner. Slik når de, med sin religiøse pondus, ut til vanlige menn – og påvirker deres forhold til familiens kvinner positivt.

SØR-AFRIKA:
I Thuoyando i Limpopo-provinsen driver Fiona Nicholson et krisesenter. Hit kommer en jevn strøm av kvinner som har vært utsatt for vold. På senteret får de beskyttelse, tilgang på medisinsk behandling og terapi. Men de får også noe mer: De ansatte ved Thuoyando Victim Empowerment Centre har fått opplæring i kvinners rettigheter og det lokale lovverket gjennom REAP-prosjektet. De benytter tiden mens kvinnene står i kø til å fortelle dem om hvilke rettigheter de har.

MAROKKO:
I Marokko har ledelsen fra alle landets fengsler deltatt på menneskerettighetskurs. Det har fått positive følger. Fengslene er blitt mer åpne, frivillige organisasjoner har fått bedre tilgang og besøkstiden for de innsattes familier er blitt utvidet. Et konkret eksempel på at økt kunnskap og bevissthet om grunnleggende prinsipper som toleranse og respekt fører til faktisk samfunnsendring.
Hadda Bekkash er en av dem som har deltatt på kurs. Hun er direktør for et kvinnefengsel utenfor Casablanca.

SLOVENIA:
Slovenia har en stor rom-minoritet, som blir diskriminert av myndighetene og hundset av resten av befolkningen. Ett av REAP-prosjektene i landet har vært å utvikle en tegnet bildebok med lærerveiledning, som gir barn forståelse av hvordan det er å vokse opp som rom-barn i Slovenia. Boken ble fra 2008 tatt i bruk i undervisningen på alle nivåer i skolen over hele landet – for å motvirke stigmatisering.

Les mer på amnesty.no